Inlägg från: Anonym (Elisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisa)

    Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?

    Anonym (TS) skrev 2024-04-25 18:03:49 följande:
    Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?
    Jag har alltid vänt på varenda krona. Som singel och i relationer. Nu lever jag sedan flera år med en man som tjänar många tusen mer än mig varje månad. 
    Idag kom samtalsämnet upp på jobbet avseende inkomster och utgifter och de flesta på mitt jobb har en procentuell uppdelning. Något som aldrig existerat hos oss. 
     
    Kollegorna berättar om att deras partners betalat in till deras pension när de var föräldralediga. Någon delar så de har lika mycket pengar kvar vardera varje månad. Någon annan har strikt procentuell uppdelning där en betalar 40% och den andra 60% för så ser inkomstskillnaderna ut. 
     
    Jag vill tillämpa detta hemma. Våra inkomster är cirka 39%/61%. Skulle vi ha en procentuell uppdelning skulle det innebära ett större ekonomiskt utrymme för mig. Nu har vi en uppdelning där jag är förloraren. Vi har delat 50/50 under tider jag studerat, arbetat, varit föräldraledig. Han har aldrig kompenserat förlorad pension eller liknande. I tider då jag studerat och varit föräldraledig har jag vänt på varenda krona. Inte haft råd att spara, köpa kläder etc. Medan han har flera 100kkr i sparade pengar. Vi har fyra barn. Han har två sedan innan, jag ett och ett gemensamt. Jag ansvarar för 1,5 barn. Han för 2,5 men jag har alltid betalat hälften av matkostnader, aktiviteter, förskoleavgifter osv. Dvs att jag har betalat för hans barn också. 
     
    Men hur får man till en sådan uppdelning?
    Han kommer ju inte vilja detta då han kommer vara förloraren i det hela. 
    Det enkla svaret-Man väljer inte en idiotisk snåljåp till man som du tycks ha gjort..Om han inte ens kommer vilja göra det rätta..och inte ens kan ändra sig.

    Du måste ju vara superdum..minst sagt..Som kommer flera år senare och klagar på ditt stolpskott till man..Varför tog du inte en generös, omtänksam, trevlig man som du ville ha från början istället för honom?

    Varför tog du inte en man som var genuin, trevlig, osv och gärna hade betalat allt och lite till och aldrig skulle låta dig få mindre pengar än honom åtminstone..Det är för mig en stor gåta..
    Jag skulle då aldrig ha valt en snål och obehaglig man som du har gjort..

    I det här fallet så får du väl bara acceptera att allt som du är med om har du själv skapat..man skapar sitt eget liv!
    Om du vill ha förändring, skilj dig och träffa en rik man som inte är en idiot och snåljåp.istället eller prata med idioten om det ens går..och säg att han inte är en riktig man..Men han kanske inte vill vara en man ens. vem vet!?
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Fia) skrev 2024-04-26 19:46:58 följande:
    Det ts sambo gör är inte brottsligt, det har du helt rätt i.  Men han utövar kontroll över henne på ett sätt som inte är sunt. Hon sitter fast i hans klor och behöver hjälp att ta sig loss.
    På vilket sätt sitter hon fast med honom? Det är väl inte 1930-talet längre.och det är bara att gå ut genom dörren. Vare sig du är en man eller kvinna..

    Menar du att det är synd om kvinnor som inte vågar säga ifrån till sina män som beter sig idiotiskt. 
    Fast till männens försvar så valde väl dom här kvinnorna själva en gång i tiden att bli tillsammans med dessa snåla, otrevliga stolpskott.

    Hon tjänade ju egna pengar iaf. och skulle klara sig utmärkt utan en snål man som han..Sen tycker jag ju ff att TS måste ha varit superdum som från början ens blev tillsammans med en sån omanlig snål man, men men...
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Karin) skrev 2024-04-26 20:11:42 följande:
    Tycker du verkar var en rätt elak person. Vad får folk ut av att sparka på den som redan ligger? 
    Du får tycka vad du vill såklart!

    Men jag förstår inte vad som var elakt!?
    Det jag skrev borde ju redan TS veta om..eller hur? Så larv!

    TS vet ju redan om att hennes man är otrevlig, egoist, snål, osv och bara tänker på sig själv..Så jag berättade ju knappast något hon inte redan visste innerst inne..

    Sen att jag skrev att hon var dum som valde en sån man är ju också sant..Eller är det någon annans fel att dom blev tillsammans och att hon fortsatte umgås med en idiot även efter den första förälskelsen lagt sig..Är det vårat fel kanske?

    Varför fortsatte människan (TS) att vara tillsammans med en sån man som hon ändå hatade och hatar?

    Det tycker jag är konstigt.. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en man jag inte respekterade. Och TS respekterar inte sin gubbe. För då skulle hon inte klaga på honom..
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-27 17:42:06 följande:
    Jag behöver inte redovisa till dig för att du ska få ihop matematiken. 
    Jag betalar t ex försäkringar för barnet, det gör inte han. Jag har avbetalningar jag betalar på för att jag får köpa saker på avbetalning för att ha råd. Jag har studielån, det har inte han osv. Jag har ärvt en del i en stuga som jag inte får sälja och som de andra inte kan/vill köpa ut mig från och där betalar jag också försäkringar, driftkostnader etc varje månad. När jag säger "Har kvar" syftar jag på det som är kvar efter alla räkningar är betalda.
    Han tjänar många många tusen mer än mig varje månad. Det plus att jag har mer utgifter än honom gör att det blir stor skillnad i vad vi har kvar varje månad.
    Du behöver inte svara, men varför vill du få till en jämnare fördelning gällande ekonomin med honom ens?

    Varför lämnar du inte bara den snåla, taskiga idioten som ändå skiter fullständigt i dig?
    Enligt efter vad du själv har skrivit så bryr han sig ju inte om dig ett dugg! Du verkar ärligt talat inte ens räknas för honom alls annat än att han tycker du är bra att ha till att ta hand om hans barn och hem..Som en hushållerska med urusel lön från 1930-talet.
    Vill du vara tillsammans med ett sånt manssvin? Och varför skulle inte du få betalt för att tagit hand om HANS barn?

    Jag kanske är bortskämd av att inte ha träffat såna otrevliga snåljåpar som bara tänker på sig själva, men någon sorts egenvärde måste du väl ändå ha?

    Jag tycker ju du självklart ska tänka på dig själv (och dina egna barn) först och främst och strunta fullständigt i honom.

    Det finns andra karlar som gärna skulle dela lika gällande ekonomi- Karlar man aldrig behöver diskutera om sånt med ens..
    För det är så självklart för dessa män att dom inte ska ha mer pengar än sin fru/sambo så det finns inget att diskutera.. och att dom ser värde i det du gör och är..Vilket inte din kille verkar göra för 5 öre..tyvärr..Men det vet ju bara du om det stämmer eller inte såklart..
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Män, håll i era pengar) skrev 2024-04-28 16:27:20 följande:
    Du låter som en tvättäkta golddigger, välj en "generös......" istället för en "idiotisk snåljåp". Varnar mina söner för såna som dig.

    Sambon låter som en man som har huvudet på skaft och inte låter sig golddiggas av en lågavlönad kvinna som troligtvis har festat alla år mellan 15 och 30 istället för att satsa på utbilning och karriär. Rekommenderar att TS göra slut eller börjar tjäna mer pengar istället för att klaga på sin partner.

    I min relation och i min värld där kvinnor och män är jämnlika (jag lagar mat 6 dagar i veckan, tvättar all tvätt och städar badrummen) delar man också på alla kostnader 50/50 oavsett inkomst. Dom borde förstås räkna ut vad barnen kostar per styck och dela upp det exakt då dom har olika många i hushållet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra, inte för att man ska få ekonomiska fördelar av förhållandet.

    Man ska bara vara tillsammans för att man är attraherad av varandra? 

    Så du menar att du bestämmer varför andra SKA vara tillsammans eller?  

    Gör som du vill.. Så gör jag som jag vill och alltid har gjort...Jag vill både ha en man som tjänar pengar och som jag är attraherad av..Det ena utesluter inte det andra lilla gumman! Och en man som tjänar bra är alltid attraktivare än en som inte tjänar bra..hur han än ser ut..


    Jag skulle aldrig kunna sjunka så lågt som dig och ta en fattig man bara för att han var snygg..En karl SKA både vara rik OCH snygg.. Detsamma för oss kvinnor..


    Jag är inte automatiskt en fattiglapp bara för att min man tjänar bra..Var har du fått det ifrån?

    Bara för att jag inte vill försörja en man-vilket är omanligt att ens göra i min värld- så är jag inte en golddigger..

    Tror nog att dina söner kommer skita fullständigt i vad DU tycker om någon tjej dom träffar,och äntligen får ligga med och blir kära i haha..Sån makt har inte en svärmor..patetiskt att du ens TROR att du kan välja dina söners partner/fruar..när dom är vuxna.
    Skärp dig människa..

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur får man till en ekonomi där man betalar procentuellt utifrån inkomst?