• Annettiz

    Kan katten äta det???

    Nu har jag en liten fråga som jag kanske bör ringa veterinären och fråga om, men jag checkar här först..

    Igår satt jag och åt plommon, såna där slemmiga inlagda man kan köpa i en liten påse... Inga färska alltså. Lite mer katrinplommon liknanade.

    Gav ena min katt en pytteliten bit, då hon verkade så intresserad av vad jag åt... Så ville hon ara ha mer och mer och blev helt till sig (lite som en katt blir av kattmynta) alltså hela galen. Så gav ja henne en jätte liten bit till, sen vågade jag inte ge mera.

    Vissa saker får ju inte katter äta, tex choklad kan ju vara direkt dödande. Vågade därmed inte ge mera, eftersom hon är galet intresserad av choklad också.

    Nån som hört att katrin plommon eller vanliga plommon kan vara farligt för katten?? Kanske blir att dom blir dåliga i magen, den verkan har det ju på männiksor med, men förrutom det?...

  • Svar på tråden Kan katten äta det???
  • tottalisa

    giz is back. 6 russin om dan till en chinchilla? Då känns det ju lite fjuttigt med ETT russin om dan till min stora katt...

  • Rigmor Mortis

    giz is back - ja, det är inte många katter som fiskar själva. Men många tycker om fisk (och många tål det, men dyker det upp en allergi är det vanligtvis fisken de reagerat mot)

  • spikeygirl

    Jag har hört att katter inte ska tycka om citrus, men min ena katt är väldigt förtjust i apelsinjuice. Är det okej att han dricker lite från mitt glas - eller kan det göra honom sjuk? Jag brukar låta honom lapa i sig lite när jag precis hällt upp (jag har egentligen bacillskräck, men konstigt nog känner jag ingen sådan skräck när det gäller mina katters baciller)...

  • guinevere

    Kattmat gjord på oxkött, gris osv känns väl inte helt naturlig heller. När ska de lansera kattmat med råttor, möss och småfåglar?

  • spikeygirl

    EKJ76: Åh, vad skönt att höra. Det är ju inga mängder juice det är frågan om (och den är osötad), men jag har alltid fått lite ångest ändå ifall det skulle vara farligt.

  • Dollars matte

    Vår ena katt ratar allt som bjuds från bordet, även sånt som katter brukar gilla. Utom en sak: Han är helt galen i pizzasallad...! Normalt?

  • Annettiz

    EKJ76

    Katter har bland dom renaste munnarna av alla däggdjur, så du behöver inte ha så mkt bacillskräck där =) De hade du ju inte heller, ja har ingen bacillskräck ALLS när de gäller mina katter, dom brukar klicka på mina fingrar när dom ska få smaka nått, eller äter från tallriken, eller som min ena kisse alltid gör- dricker mitt vatten. Hon dricker BARA mitt vatten från glas, aldrig någonsin från sin egen skål.. Tokfian.

    Tyvärr tycker hon även att det är SÅÅÅÅ roligt att välta glaset sen. Du veeet hur kul det är att se ett halvlitersglas vatten rinna ner och bilda ett sånt fint vattenfall ner på mammas fina matta! hehe.

  • Annettiz

    Nej det va ju till spikeygirl! förlåt.

  • Snibben

    Men det är ju inget onaturligt med frukt? Visst den kanske är sötare o så, men jag tror inte det är nån fara, sålänge man inte ger stora mängder. Mina katter har ätit brysselkål, russin, bröd (inklusive lite plast från brödpåsen för hon åt bröd på nätterna..) diskmedelsvatten(samma katt som åt plast, drack ur smutsiga kastruller med diskmedelsvatten i på nätterna). Ja dom äter typ allt. Men choklad har jag oxå hört att man inte ska ge katter.

  • Kusin Knase

    guinevere83: ... Eller åtminstone kycklingar och kor och grisar som har haft ett bra liv och en ekologisk uppfödning...

  • LyNxQ
    guinevere skrev 2006-09-21 17:55:08 följande:
    Kattmat gjord på oxkött, gris osv känns väl inte helt naturlig heller. När ska de lansera kattmat med råttor, möss och småfåglar?
     ja, jag tror allt mina katter hade glufsat i sej! sorksmak hade nog blivit favoriten!

    Ja, mörk choklad är farligare än ljus. Det är nåt ämne som heter Theobromid (typ), och det finns bara lite sådant i mjölkchoklad.

    Russin- kanske inte så bra för tänderna??

    Katter brukar ju inte vara direkt förtjusta i apelsiner (de brukar ju rygga bakåt om man håller fram en apesin tex).. elak som jag är höll jag fram en skalad clementin (satsumas var det nog) till mammas katt en gång-- döm om min förvåning när katten började slicka, han tyckte det var gott! Vi delade på den...

    Mammas andra katt gav jag stark senap... mums tyckte hon! (hon äter i övrigt bara skinka, kyckling och leverpastej.. hatar kattmat)
    Min gamla katt som vi hade när jag var liten tyckte om ärtsoppa!
    ♥?♥?♥?Linnéa?♥?Mo Cridhe?♥?♥?♥
  • Rigmor Mortis

    Annettiz - katten har en av de farligaste bakteriestammarna i munnen, jag vet inte hur det är om de dricker ur ens glas (tror inte det är någon fara, många låter ju katten sörpla därur), men däremot ett bett kan bli livsfarligt. Blir man kattbiten ska man till läkare. Men som sagt, att låta den dricka ur glaset är ingen fara, det är om man får in bakterierna i kroppen via bett som det kan bli farligt.

  • Annettiz

    EKJ76

    Okej, jag har BARA hört att katters munnan är dom allra renaste som finns.... Säger veteriären med. Fast att bli biten av ett djur är ju alltid lite riskfyllt. Jag har dock blivit biten många ggr i bus samanhang, men man är ju stelkramps vaccinerad =) Så de har då allri hänt något... Men visst, inget djur ska man väl helst bli biten av.. Men de små tungorna tror ja inte att de är nå farligt med =)

  • Throwaway22

    Hej!
    jag är medveten om att detta är en gammal tråd men jag behöver rätta er flesta här, då informationen ni skriver är fullkomligt felaktig och kan innebära att en katt kommer till allvarlig skada. 


    Jag hittade denna tråden genom en enkel googling och jag vill inte att en oerfaren kattägare ska hitta hit och få fel info om vad en katt kan äta. 


    Lök = Innehåller ämnen som skadar kattens röda blodceller och kan ge allvarlig förgiftning. 

    Vindruvor/russin = Kan ge akut njursvikt, och jag lovar att inte en enda utbildad veterinär tycker det är okej med ?ett russin om dagen?, som en tidigare skribent skrev. 


    Paracetamol och acetylsalicylsyra (t.ex Alvedon) är direkt dödligt för din katt. Om din katt behöver värktabletter behöver du gå till veterinären och få andra tabletter. 


    Här har ni lite länkar som informerar om farliga livsmedel och växter för katter: 
    1. https://www.sveland.se/articles/katt/farliga-livsmedel-for-din-katt/?gclid=Cj0KCQjwoeemBhCfARIsADR2QCtx2ybFYq5oc0BNjnnwoN9XUxjPXcQkY_LiIzZRYoPi2-KI1tJDv4gaAuFjEALw_wcB

    2
    https://www.anicura.se/for-djuragare/katt/fakta-och-rad/farligt-for-katter-att-ata/

    3
    https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/farliga-vaxter-for-katten/


    Tänk på att inre skador på organ inte alltid syns utanpå och kan ta tid att utvecklas. 


     

  • Tom Araya
    Annettiz skrev 2006-09-25 23:07:40 följande:

    EKJ76

    Okej, jag har BARA hört att katters munnan är dom allra renaste som finns.... Säger veteriären med. Fast att bli biten av ett djur är ju alltid lite riskfyllt. Jag har dock blivit biten många ggr i bus samanhang, men man är ju stelkramps vaccinerad =) Så de har då allri hänt något... Men visst, inget djur ska man väl helst bli biten av.. Men de små tungorna tror ja inte att de är nå farligt med =)


    Ren och ren...
    Katter borstar inte tänderna, de kan äta en hel råtta och de tvättar sig genom att slicka sig rena... inte så rent och fräscht ur vår synpunkt sett.
    Men de har en bakterieflora som håller rent utifrån vad katter stoppar i sig och vad som i kosten kan vara skadligt för dem.
    Motsvarande finns nog hos de flesta djur. 
    Så när man säger att katter är rena i mun så menar man att deras bakterieflora effektivt dödar det som är skadligt för katten. För andra kan den floran vara rent ohälsosam.
Svar på tråden Kan katten äta det???