• sth67

    Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....

    Jag startar om tråden hoppas ingen annan gjort det då jag inte kan hitta den..
    välkomna alla gamla kämpare och nya.

  • Svar på tråden Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....
  • Turbomamma

    Tror inte att det är moderkakan utan från början produceras Progesteronet av gulkroppen som senare ombildas till moderkakan. Men det är väl inte bara progesteronet som förhindrar mensblödning utan också HCG som väl produceras av fostret eller av gulrkoppen. Dessutom tror jag inte att missfallen beror på brist på Progesteron utan det tar man mest i samband med IVF för att bygga upp en lite tjockare slemhinna. Tidiga missfall beror i de allra flesta fall på att det är något fel i celldelningen hos fostret och det kan man ju tyvärr inte förhindra hur gärna man än vill.

  • sth67

    maxi: jag har hur många paket med progesteron och dom där andra på c... jag har ju avbrytit två försök men ändå tagit ut allt. Så behöver du så kan du få några lådor av mig..lycka till

  • Cahela

    Maxie: Jag har problem med för kort lutealfas vilket läkarna hitills, under mina fyra år i den är snurren, varit skeptiska till om så är verkligen är fallet med mig, de har varit skeptiska till om det jag sagt varit sant med mens en vecka efter ÄL. Nu efter några kurer pergo så har läkarna på CVL börjat förstå att min lutealfas är lite kort. Jag fick förra månaden Crione utskrivet men det tog jag inte och den här gången fick jag proggisar och de ska jag ta i 15 dagar efter ÄL. Jag är på dag 12 idag och har för första gången i mitt liv (har tagit proggisar en gång tidigare vilket var efter den IVF jag gjorde för snart tre år sedan) fått en längre lutealfas...förmodligen är det bara mensen som är uppskjuten. Lite rädd blir jag när jag läser om det som du drabbats av entjej med vad du tror är en biverkning av proggisar.

    Hoppas det inte är mf Maxie, jag håller tummarna för dig. Stor kram!

  • entjej

    Hej Cah!

    Fast jag tog ju progesteron i hela 15 veckor!!! Du ska bara ta några veckor. Dessutom tog jag i tarmen ända från v. 6. Då rinner det ju inte ut så då hade kanske kroppen gått om tid att reagera på progesteronet. Jag har ju tagit progesteron i 14 dagar tre gånger tidigare, dvs tre tidigare försök när jag inte blev gravid och då drabbades jag inte av några konstigheter. Så tror inte det är farligt att ta det några veckor. Då skulle ju alla som blir gravida bli sjuka normalt sett också för då får man ju också högre prog. halt. Men det kanske var att jag tog det så länge samtidigt som att kroppen ju också producerade höga halter progesteron då jag ju blivit gravid.

  • Cahela

    entjej:
    Jaha, fick du ta via tarmen? Ursäkta att jag frågar men hur gör man då?
    Jag hoppas innerligt att du blir bra å det snaraste!!
    Tack för dina lugnande ord om proggisar....nu känner jag mig lite klokare och lugnare.

  • entjej
    Cahela skrev 2009-06-08 14:12:09 följande:
    entjej:Jaha, fick du ta via tarmen? Ursäkta att jag frågar men hur gör man då?Jag hoppas innerligt att du blir bra å det snaraste!!Tack för dina lugnande ord om proggisar....nu känner jag mig lite klokare och lugnare.
    Läkarna brukar skriva att man får välja mellan tarm och slida. Jag tog först "där framme" men så fick jag två gånger, tror det var i v. 6 och v. 7 lite brunrött i trosan och kände mig lite irriterad "där framme". Så jag tänkte kanske är det progesteronet som irriterar lite. Därför började jag ta dom där bak. Hur man gör, hi hi, ja, här blir man ju van att diskutera allt möjligt...men jag bara puttade in dom lite grann, sen gled de resten av vägen själv...
  • entjej

    Tack förresten Cah, jag hoppas också jag blir bra snart. Förut kämpade jag efter hjälp för jag hoppades blir bra i graviditeten och få njuta ett par månader av graviditeten. Nu har jag gett upp detta hopp (ja hoppas gör man förstås alltid men har ingen tro på det) och kämpar istället med att stå ut dessa sista åtta veckor eller vad det blir och hoppas att det sedan försvinner snabbt. Det beror ju på vad orsaken är...

  • Embla82

    turbo - jag tror vi väljer 3-pack. Eller jag bestämde mig helt nu när jag vet att vi kan ta det på företaget. Det verkar ju psykiskt bättre... men jag vet inte. Jag tror jag låter pojkvännen bestämma när det väl är dags i augusti. Holte sa att "om mina ägg håller vad dom lovar så bör det gå bra". Så kanske ska vi satsa på en-pack ändå? :) Det är verkligen inte lätt att bestämma sig!

    Hoppas du mår bra med dina små där inne :) Förstår att du känner dig trött, så hoppas du får några semesterveckor att vila på snart!


    Turbomamma skrev 2009-06-05 17:04:42 följande:
    Embla82: Trist att du ska hamna här men hjärtligt välkommen till oss! Kom du fram till hur du ska göra angående 3-pack eller betala per försök? Sth67: Härligt att det verkar lovande med Danmark. Håller tummarna för dig! Djurgårdsrutan: På lördag kan du säkert testa även om du troligen redan vet resultatet. Själv åker jag till landet över helgen. Kramar till alla!
  • Cahela

    entjej:
    Jag tolkade det först som att du fått progesteron i tarmen via magen med sprutor, vet inte vad jag fick det ifrån? Jaja, som du skrev...här är man van att diskutera allt..hihi.
    Jo, att ta proggisar analt vet jag att man kan göra. Blir det skillnad när man tar de analt mot vaginalt? Effekten borde väl bli det samma med progesteronet?
    Varför fick du ta progesteron så länge?

  • entjej
    Cahela skrev 2009-06-09 09:35:51 följande:
    entjej:Jag tolkade det först som att du fått progesteron i tarmen via magen med sprutor, vet inte vad jag fick det ifrån? Jaja, som du skrev...här är man van att diskutera allt..hihi. Jo, att ta proggisar analt vet jag att man kan göra. Blir det skillnad när man tar de analt mot vaginalt? Effekten borde väl bli det samma med progesteronet? Varför fick du ta progesteron så länge?
    Om du läser inlägg 537 igen så ser du varför jag tog prog så länge. Läkarna säger det inte ska bli skillnad om man tar dom vaginalt eller analt. ..
  • Lolla34

    Läkaren jag träffade var bara negativ fast jag redan har ett barn naturligt. Tro inte på dem de är bara ute efter pengar när de pratar negativt. De är dåliga. Jag hade misslyckade ivf där 2022. Jag läste om de och trodde de var proffs men nix de är inte det. Jag läste överallt på familjeliv och kontaktade kliniken. Blev sjukt besviken efter ivf behadlingen och pengar i sjön. Om dina ägg är dåliga dvs att du har gått upp i ålder och är 39 då kan inte ens de hjälpa dig. De bad mig ALDRIG ta vitaminer under min ivf behandling. Vilket är jättedåligt!  De fick ut ett värdelös ägg. Deras ursäkt var ? ditt ägg var inte bra?  Jag var så ledsen och besviken på dem.  De bad mig bara ta deras värdelösa sprutor som inte hjälpte alls. Vid äggplock hade jag mest tomma blåsor och ett ägg. De pratade om att de såg flera blåsor men de kunde inte se att de var tomma.  De fick ut ett dåligt ägg. Inte nog med att de är dåliga så har de även höjt sina priser sjukt. Jag läste överallt att kvinnor som försöker bli gravida tar vitaminer, kosttillskott. När du har betalat dina pengar så kommer de bara med dåliga ursäkter. Man känner sig lurad och blåst.  De tänker inte på dig utan pengarna som kommer in. Välj en annan klinik. Förresten min läkare brydde sig inte efter avslutat behandling och eftersamtal eftersom läkaren hade ? ett möte? att gå till. 


    misslyckad ivf på carl von linne
  • LMSM

    Hej allihopa!

    Jag har tre misslyckade IVF på Sophiahemmet och funderar nu på att byta till CvL.

    Är ni nöjda med behandlingen där? Känns det som om de har lite mer individuellt anpassade behandlingar? Ngn som har erfarenhet av båda klinikerna? 

    otroligt tacksam för svar!

Svar på tråden Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....