• entjej

    Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....

    Här är ni! Tittade bara på mina favoriter och tänkte det var inte mycket aktivitet i Cvl-tråden. Men det var visst gamla tråden!

    Grattis Turbolikna till bra resultat!

    Själv mår jag jättedåligt pga slemmet och smaken. Kan inte umgås med någon på e.m och kvällar. Får ingen hjälp! De är inte säkra på att det är svampen ger symptomen och så ev. reaktionen på medicinen och vissa jag träffar säger det kanske är grav. sympto. Det är bara det att INGEN gyn-läkare känner igen symptomet på mycket segt slem. Ändå remittera ingen mig vidare till någon som kan detta bättre! Orkar inte så mycket mer. Det var inte så här jag hade tänkt jag skulle må när jag äntligen blev gravid. Är så ledsen!

  • entjej

    Tack för stödet. Ni är snälla. Tänkte ni kanske skulle tycka jag skulle sluta gnälla då jag ju ändå är gravid men det här med munnen är verkligen en mardröm så tack för stödet!

    Jag vet inte varför ingen vill hjälpa mig. Så är det ofta med mig och sjukvården. Måste slåss för all hjälp. Ingen verkar vilja hjälpa mig självmant. Borde ha lättare att gråta kanske så de förstår hur jag mår. Nu ska jag sätta mig och skriva ett bedjande brev om hjälp. Annars får jag ringa runt till alla privatläkare inom 10 mils radie häromkring och se om någon kan hjälpa...

    Ledsen för er som testat minus.

    Petra74: Å vad skönt att se ett tickande hjärta!

    Brumelisa: Hoppas hysteroscopin går bra! Vet inte riktigt vad det innebär.

    Kram till alla!

  • entjej
    Turbomamma skrev 2009-03-23 10:01:04 följande:
    Fick min mens i morse, rd 9! Så uppgiven, ledsen och arg... Förstår inte hur jag ska orka gå vidare.
    Ledsen för din skull! Stor Kram!
  • entjej

    Men vad roligt Turbolina!

    alliamelle: Det enda symptomet jag kände var ömma bröst.

    Hej Sth67: Jo, jag finns kvar . Skriver inte så mycket just nu för den mesta energin går åt att försöka få hjälp för munnen men v.c säger det är Mödravården och mödravården säger det är v.c.... Fösöker diagnosticera mig själv genom att leta lösningar på nätet vilket ju inte är det lättaste. Vården nochalerar mig och mina problem och därmed också fostret och jag är väldigt arg, ledsen och besviken för det. Skulle aldrig kunna behandla någåon som de behandlar mig.

    I onsdags var vi på extra UL. Pga medicinen jag tog skulle de titta på hjärtat för ev missbildningar. Han såg inget konstigt vilket är jätteskönt!

    Kram till alla!

  • entjej
    Maryah skrev 2009-03-31 23:55:33 följande:
    Hej allihophoppas alla mar braIdag pa sprutdag 5 fick jag gora ultraljud och blodprov . Lakaren raknade aggblasorna till ca 10-12, men sa att det var for tidigt att saga hur det kommer att ga.Jag ska fortsatta med samma doser som jag haft och ska tillbaka dit pa Fredag. Aggplockningen blir preliminart pa Mandag. Borjar kanna av aggstockarna...
    Det låter som perfekt många! Grattis!
  • entjej

    Förresten har möjligheten att trycka på ikonen för "svar på inlägg nr 10" tex försvunnint? Kan man bara citera hela numera?

  • entjej
    Maryah skrev 2009-04-02 01:02:28 följande:
    Tack tjejernu borjar de bli spannande..jag borjade med orgalutran sprutan ikvall. aggstockarna kanns jatte omma just nu, och jag mar lite illa ocksa. ar det sa det ska kannas? entjej: hoppas det inte blir for fa agg infor plockningen!! har last att alla har fatt unt 30 agg totalt, sa nu tanker jag att jag kanske ha for fa???forresten sa vet inte svaret pa din fraga gumman. har aldrig sjalv gjort sa forr :) hihihihikramisarSth67: tack gumman. jag borjar bli lite nervos nu infor aggplockningen!! sa spannande ar det definitivt... kram kram
    Det är otroligt få som har 30 ägg. Det optimala är 10-15 ägg har jag hört. Det är inte så att ju fler desto bättre.
  • entjej
    Turbomamma skrev 2009-04-02 10:55:49 följande:
    Hej Tjejer!Nu har jag passerat 100 gravid-timmar och har istället övergått till att räkna dagar (ett framsteg). Håller fortfarande andan när jag går på toaletten och blir nojjig för minsta lilla. Känner jag inget i magen är jag orolig för det och när jag får lite mensvärkskänsla så blir jag orolig för det. Men jag klagar absolut inte och är otroligt tacksam över att jag fått en 2:a chans.  Maryah: Men ca 10 ägg är helt perfekt. Det är det man strävar efter. Får man ut väldigt många är risken stor att många är omogna och inte går att befrukta. Har du nån mer kontroll i veckan?Tänker på er, kramar till alla!
    Känner igen det där Turbolina! Oron! Det tänker man inte på innan man blir gravid, att man ska vara så orolig för att man inte ska få behålla graviditeten. I varje fall inte innan jag fick missfallet förra våren. Jag fick ju lite bruna flytningar i början av denna graviditet och fick sedan hjärtklappninga varje gång jag skulle på toaletten. Så sedan blundade jag vissa perioder. Trodde jag kunde andas ut efter v.12 om det gick bra så långt men så kom jätteblödningen v. 11 så jag är fortfarande orolig. Dock har det lagt sig något och jag räknar veckor. Jobbigast nu är detta med munnen, slemmet och smaken. Det är fortfarande som en mardröm. Tillbringar kvällarna med att spotta i stort sätt.
  • entjej
    Maryah skrev 2009-04-02 14:07:36 följande:
    entjej: hej gumman, hur ar det med tungan? fortfarande irriterad??? varfor hjalper de inte dig pa BVC??? det ar jo hemskmin syster fick svamp infektion i matstrupen och ovre magmunnen blev fortrangd under det senare delen av graviditeten. men hon klarade av det hela och hon behandlas nu nar barnet har fotts.hoppas att det fixar sig snart. det kan inte vara roligt att ha det har problemet under graviditeten.
    Hej Maryah!

    Tack för frågan! Det är hemskt med slem och smak. Jag har sökt sökt sökt efter information eftersom jag inte får hjälp någonstans ifrån. Jag har börjat tro att det kan vara "Laryngo pharyngeal rreflux". Det är magsyra som alltså kommer ända upp till halsen. Först blev jag glad för det då jag tänkte det väl löser sig lätt med medicin mot magsyra. Blev dock väldigt nedstämd när jag senare fick fram att det var betydligt mer svårbehandlad än vanlig "halsbränna" som stannar längre ner. Jag testade först gaviscon och rennie. Kände inte att det hjälpte. Igår började jag med 10 mg losec mups. Idag tog jag två x losec mups 10 mg (normal dos). En i morse och en nu ikväll. Kan inte säga jag känner skillnad än. Jag hoppas så det kommer. Full effekt först efter 3-5 dagar. Var det du som var tandläkare? Jag gjorde för några år sedan en krona på en tand men när den gick sönder bestämde jag mig för att tandläkaren bara skulle lägga en provisorisk klump där. På fyra veckor har den blivit helt gråsvart runt om. Lite mystiskt. Undrar om det är ett tecken på syran som kommer in i munnen och då naturligtvis också går åt på tänderna.
  • entjej

    Varför händer det alltid jobbiga och oroande saker.? Kan inget gå smidigt? Började ju med losec mups i onsdags och igår kväll så började jag plötsligt blöda när jag sköljde munnen. Hade fått några blåsor i munnen varav en börjat blöda. Det hände ju konstiga saker med huden och munslemhinnan när jag tog mycostatinet mot svamp. Kanske var det medicinen så jag slutade med det. Förra veckan tog jag nytt svamp prov. Fortfarande positivt på tungan. En läkare (ÖNH-halsläkare) sa man kan vara bärare och få positivt utan att ha sjuklig candida men infektionsläkaren i veckan sa att då får man inte positivt på provet, om man bara är bärare. Vågar inte börja om med den medicinen då jag är rädd för en jättefarlig hudreaktion man t.o.m kan dö av och i varje fall förstör huden med. Det börjar med reaktion i munnen bl a. Så får jag reaktion i munnen efter några dagar med denna medicin. Man kan få samma farliga reaktion med denna medicin. Kan man tydligen med många mediciner men det är väldigt ovanligt. Men är man känsligare när man är gravid? Man har ju känsligare hud när man är gravid i varje fall. Vet också att studier pågår ifall vissa är mer mottaglig mot den hudreaktionen? Känns jobbigt och jag vet inte vad som är bäst att göra. Läkarna säger hela tiden "den reaktionen är så ovanligt" och säger jag ska ta mycostatinet. Ja, så ovanligt men några drabbas ju och jag har redan drabbats av symptom (slemmet smaken) ingen hittills känner till. Så tar inte mycostatinet då det troligen inte är därför jag har symptomen och kanske är svampen heller inte farligt. Om jag nu inte för ner svamp till magen också när nu så mycket dåligt händer. Losec ökar risken för svamp i magen stod det pga pH värdet ökar till en nivå svamp kan tillväxa men infektionsläkaren sa det var ovanligt. Tänkte jag tar losec och prövar med det. Vore ju konstigt om jag får hudreaktion även av denna tänkte jag. Jag vet ju inte ens om losec hjälper. Och så börjar jag plötsligt blöda i ur blåsor på insidan av kinden igår! Jag orkar inte! Jag tog en till i morse i varje fall. Tar 10 mg två gåner per dag. Får hålla uppsikt under dagen och natten i munnen och övriga huden. Det kan gå fort med utvecklandet av hudinflammationen, på några timmar. Kan vara annan munslemhinneinflammation men det var tydligen lika ovanligt att få den...Kanske är det svampen. De har tjatat hela tiden att man brukar vara röd munnen ibladn då också. Blöda vet jag dock inte. Och är det reflux ända till halsen/munnen så är det inte heller ofarligt. Kanske är det refluxen/syran som gjrot det? Faan, vad jobbigt det här är. Jag brukar nästan aldrig ta mediciner förutom atarax/lergigan till natten och nu när jag är gravid har jag tagit jättemånga. Mer än jag någonsin tagit på så kort tid. Känns INTE bra. Om jag får en biverkan/reaktion av något läkemedel kan inte fostret också få det då? Det här med munnen är som en mardröm. Jag räknar timmarna varje dag tills jag får gå och lägga mig och få några timmars frist. Snälla låt det gå bort med losec mups så jag kan börja leva igen och glädjas åt att vara gravid och träffa människor. Och snälla låt oss inte skadas av någon av medicinerna. Snälla!

Svar på tråden Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....