• Ela

    30+ som väntar/har fått syskon, del 8

    Del 1-5 hette "30+ som väntar andra barnet" och så här stod det då i trådstarten:
    "En del av oss träffades redan 2005 i tråden för 30+are som planerar första barnet, sedan blev vi gravida, sedan diskuterade vi spädbarnkolik och dagisinskolning och minsann:

    Nu är det dags för uppföljaren!

    Syskonet! Nummer 2!! The sequel!!!

    Här hänger vi som träffats i de gamla 30+trådarna och som nu väntar andra barnet!!"

    Det har dock visat sig att trådens invånare har en större spännvidd än så och eftersom vi vill fortsätta att stötta varandra under syskonresan är tråden numera omdöpt till "30+ som väntar/har fått syskon". Nykomlingar är givetvis också varmt välkomna!

    Här är länken till vår BF-lista :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m51493214.html

    De som planerar syskon hänger här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50758009.html
    De vars ettor är 1-3-år brukar hänga här  :
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m50814582.html

    De vars ettor är under året brukar hänga här :
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m50570540.html

    De som fick sina ettor under 2006 brukar hänga här :
    Två är dubbelt så bra
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-22 12:57
    Ny 1-3 års-tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m55601486.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-16 20:47
    Det finns en tråd för våra vänner som kämpat i mer än ett år för syskon:

    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m58761781.html
  • Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8
  • Jemema

    Resande o Galia, tack för input Jag fasade ut med L och tyckte det var jobbigt varje gång jag minskade. Och det gjorde jätteont när jag väl slutade, även om jag då bara ammade någon gång per dag. Tänkte att jag skulle göra plågan kort den här gången, men det kanske bara blir värre då.
    Hursomhelst vägrar A flaskan just nu

  • Galia

    Jemema: hur går det med amningen?

    För egen del hade jag ca två veckor utan kräkningar o med mindre illamående. Sen gick det Ngn vecka igen utan kräkningar men nu har det varit några dagar på raken igen. Har dessutom haft halsont, lite snuvig o allmänt trött trött med huvudvärkstendenser så vet inte om det är sjukdomen som ställt till det så jag kräkts mer igen. Fogarna är bättre iaf men jag tar inga långpromenader. Fast var o julhandlade några timmar häromdagen. Var dock i sällskap med maken så gick o satte mig rätt ofta, men det var mest för att jag blir trött o lite yr av att stå för mkt, inte så mkt för fogarna. Ska till bm imorgon o får då svar hur det är med alla värden. Misstänker att järndepåerna är dåliga. Måste dessutom säga att jisses vad långt det är mellan inskrivning o nu besök nr 2. Blir väl ngt oftare framöver dock.

  • Jemema

    Galia, jag har inte ammat på tre veckor nu, och det gick bra att sluta. Jag pumpade de två första kvällarna, sen behövde jag inte det mer. Men det tog nog två veckor innan det sinade helt. Det går bra med flaskan nu, lillan har liksom inget val...
    Hur gick det hos bm?


     

  • Galia

    Jemema: vad skönt att det gick bra

    Fokus hos bm låg på mitt järnvärde. Har fått träffa läkare o ta uppföljande prov som analyserats av labb. Har/hade väldigt dåliga järndepåer så har fått järninjektion nu som förhoppningsvis snart ger effekt på tröttheten. Efter en period m mindre illamående o kräkningar tycker jag tyvärr att det blivit värre igen. Hoppas tillfälligt. Tre månader kvar...

  • Resande

    Hej hur är det med alla?

    Har någon tips på vad jag kan göra- jag har så fruktansvärt ont i magen. Den är stenhård och det gör även ont i ryggen. Var på kontroll och kurvan visar inte sammandragningarna men ont har jag ändå. Tappen var något kortad vilket den kan vara när man fött barn (eller så påverkas den av sammandragningar, vem vet). Kan det vara förstoppning som får en så här plågad? Tror inte jag är det men vem vet när magen är som den är... Bebis hade borrat ner sig rejält i bäckenet men med tanke på att mina gått från ruckbara till helt rörliga innan tidigare fl så är det väl inte så mycket att fundera över. Jag har privat bada, ta alvedon, sova, vilar gör jag redan hela dagarna pga förhöjt blodtryck. Urinsticka visade inget konstigt. Någon som har tips på vad jag kan testa?

  • Galia

    Resande: om det är förstoppning (du vet väl om du bajsar dagligen o om du då är hård el ok då?) så är det bra att dricka mkt vatten o sen minns jag att en tjej som försvunnit fr trådarna men som hette Norrlandsgirl/tjej el Likn. Köpte FruktoFiber på Apoteket o tog en om dagen vilket hjälpte. Är ngn sorts ihoppressad fruktkub (plommon mm). Linfrön eller psyssiliumfrön(loppfrön) fungerar ju också som bulkmedel. Katrinplommon... Om du ändå var på undersökning, kunde de inte reda ut vad det är som du får så ont av om det nu inte var sammandragningar? Stackare Hur går det med trycket annars, håller det sig i schack nu?

    Med mig är det ok. Kräks 1-2 ggr per dag o trött o illamående framåt kvällen. Magen är i vägen o jag skulle vilja ta av mig den o få lägga den åt sidan bara en stund ibland. Skulle inte det vara smidigt om det gick Försöker tänka att det inte är så långt kvar nu trots allt. Fast det känns som att tiden står stilla. Andras graviditeter bara swishar förbi men när jag själv är det så är det ju galet långdraget. Konstigt det där.

  • Resande

    Galia utan att gå in på detaljer har jag aldrig (nästan) i hela mitt liv gått dagligen men går tillräckligt ofta för att känna mig ok. Har inte märkt någon förändring där men får väl se till att bli riktigt lös en dag för att se om det hjälper. Har ringt bm och bett om att få lämna urinodling. Lyckades få ihop fyra timmar utan att kissa så nu ska väl resultatet visa korrekt. Läkaren igår var inte precis bra och hade inget vettigt att säga. Hon tyckte ju bara det var bra om jag slapp igångsättning... Helt ärligt känns det som när vattnet gått så alla rörelser från bebis känns mycket värre och trycket nedåt är kraftigt. Tur jag ska på ul imorgon för då vet jag om alla flöden är ok och om bebis har vatten. Jag får kanske leva med den här känslan resten av graviditeten, är säkert bara en ny krämpa ihop med resten. Bt var bra i alla fall på ca 130/80.

    Jobbigt att du fortfarande ska behöva kräkas stackarn. Måste vara extra jobbigt nu med stora magen i vägen. Inte konstigt du är trött på kvällarna! Jag hade hoppats de skulle kunna gå några lugna veckor utan massa illamående och spyor. Snart framme vid bebis, tack och lov! Jag tycker också andras graviditeter går snabbt och den egna segar sig fram. Alla försöker uppmuntra genom att peppa att det bara är 6-8 v kvar... "Bara"...

  • Galia

    Resande: ja det var det jag menade, att du har koll i förhållande till hur det är normalt. Annars är ju förstoppning en vanlig grav. Komplikation. Stod i min app idag om just det. Pga progestoron (?) o långsamma tarmar Bla. O så blir det sämre av att vara still mkt o det måste du ju vara, så deras tips om att röra mkt på sig kan ju du glömma. Hoppas allt visar sig vara bra på kontrollen imorgon. Be att få slippa den där dumma läkaren i fortsättningen. Igångsättning låter vettigt av flera skäl tycker jag.

    Jag hade ju två veckor helt utan kräkningar men har gärna fler såklart. Apropå att andras graviditeter går fort så fick jag kommentaren häromdagen att jag väl har fyra månader kvar? HA!

  • Resande

    Galia allt såg bra ut idag. Även mitt flöde som var dåligt sist var ok nu. Det måste ju innebära att bt-medicinen gör nytta. Svärmor följde med så det var synd vi fick en läkare som vägrade visa något extra utöver flödena. Sist fick jag se diverse kroppsdelar. Det viktiga var ju så klart det hon kollade men hade varit gulligt att visa en fot eller ansiktet eller något.

  • Galia

    Resande: vilka goda nyheter lagom till helgen! Trist att inte få se lite mer men ni får snart (det känns inte så jag vet men eg är det rätt snart) se hela honom irl. Har du fått prata mer om ev igångsättning? Blir det det så kanske det handlar om fyra veckor kvar? Nog så segt, men bättre än åtta...

  • Resande

    Galia för egen del var det lugnt men första gången svärmor får se bebis på ul. Huvudsaken var ju att allt var ok, det var ju det fokus låg på. :) Igångsättningen blir nog i v39 men samtalet inför veckan innan tror jag. Har inte fått tid än från Aurora. Jag hoppas på ett Tul om ett par, tre veckor om bebis inte kommit innan dess. Har fått för mig att han är på gång pga alla sammandragningar och att han lagt sig så långt ned, men det kan ju bara vara pinvärkar jag behöver stå ut med många veckor till. Tänk om det fanns en liten knapp som kunde hoppa fram och berätta att om ett par dagar kommer bebis.

    Hoppas du kan få må bättre i helgen! Kram

  • Galia

    För en vecka sedan fick vi en lillebror Han är en go o förnöjd liten herre som äter, sover o gör i blöjan. Han är helt underbar!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8