• Pea593

    Vi som startar IVF 2023

    Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

    Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

    Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

    Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

    🤗

  • Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-05-06 17:07:52 följande:
    Tack ☺️ Ja känns bra ändå att det gick med IVF, men vet inte om jag skulle våga ta det igen. Var otroligt nervös inför idag, kunde knappt sova och sambon fick åka iväg med telefonen..

    Blev ingen till frysen denna gång men tror han sa att 6 st delat sig efter dag 3 så får se om nån kommer ikapp och vilken kvalitet i så fall.

    Ja så tacksam att jag är på en annan klinik samtidigt som jag är bitter att vi förlorade ett år och tre landstingsförsök på den första kliniken. Hade vi börjat i år hade vi inte ens kunnat välja den kliniken eftersom de förlorade avtalet.. också stor skillnad på återföringen, när vi satte in våra 3-dagars var det alltid strul och gjorde ont. Nu känner jag ingenting 🙌🏼

    Ne jag förstår jag gör inte heller det hehe.
    dag tre så sent Alltås ändå coolt att det kan det inte hört om det tidigare. 


    JG förstår men det går inte att tänka då blir man helt galen, 
    fick du dubbel trigger denna gången med?

  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-05-02 18:34:17 följande:
    Ja juste ! Jag fick min sån extra chans första gången när ingen blev befruktad 😅 så skönt att de har så!

    jag hoppas verkligen på celldelningen och att det var så att jag inte åt det tillräcklig länge senast.

    nej har faktiskt inte märkt senare ägglossning. läste att det kunde skjuta upp den i en vanlig cykel men verkar inte ha gjort det för mig hittills . nu har jag bara haft två stycken sedan min ivf i februari/mars men tom efter den( långa metoden ivf ) kom mensen den dag den var beräknad och ägglossningen nu verkar ha skett på dagen den brukar. kanske om man fortsätter lite längre.
    jag har dock inte tagit tre tills nu utan 1-2 men ska börja med 3 nu idag tånkte jag då det är ca en månad innan start nu :) 
    Vad är det du har tagit 1-2 utav? Solig
  • Mathilda88
    Zaro skrev 2024-05-02 18:58:32 följande:

    Hej alla kämpar. Jag följer er fortfarande då och då och hejar på er alla. Hjärta Jag har ju hängt här sen i augusti förra året och ville bara meddela att vår bebis är här nu. Trots flera sjukdomar hos mig, vattenavgång redan i vecka 18 och att bebisen föddes prematurt på neointensiven har allt gått bra. En kollega sa till oss när vi påbörjade IVF-processen att hon, som fått två barn via IVF, inte skulle ha varit så ledsen under processen om hon visste att det skulle sluta som det gjorde.


    Så underbart att höra att allt gått bra till slut trots mkt problem på vägen! Hjärta
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-05-02 19:20:56 följande:

    Håller tummarna för att celldelningen blir bra för dig nästa gång! Kan lägga till att jag fick veta att vi på försök 4 utöver våra 3 fina blastisar också fick 4 blastisar av dålig kvalitet och en tidig blastocyst. Så på 11 befruktade ägg var 7 blastocyster, att jämföra med tidigare resultat där 20 befruktade ägg gav 2 dåliga blastocyster. Så antingen har melatonin funkat superbra, eller så var embryologen på cvl riktigt bra eller så var det ren tur. 


    Åh bra att den inte förskjutits, då kanske man skulle våga ta den en längre period nästa gång. Du har tagit 1-2 mg nu eller?


    Wow vilken fantastisk förbättring! 
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-05-06 15:47:03 följande:
    Det var ungefär en månad sist också, gjorde ett uppehåll under tiden också eftersom jag var osäker på om jag haft ägglossning eller inte.

    Ah ok det låter ju bra, ska kolla in det tack! Fick ta 15 äl test sist och känns lite dyrt i långa loppet.

    Idag har vi gjort ET, det blev en blastocyst 4AB ❤️❤️ Testdag 19/5. Fick också veta att ett ägg blev befruktat med konventionell IVF som nu är en tidig blastocyst. De såg det dag 2, så ändå lite kul. Vet inte hur det funkar med tidiga blastocyster riktigt, kan de komma ikapp?
    Men gud va kull!! Stort grattis till en så fin blastocyst! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Solig Håller alla tummar och tår nu!
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-05-06 18:01:01 följande:

    Ne jag förstår jag gör inte heller det hehe.
    dag tre så sent Alltås ändå coolt att det kan det inte hört om det tidigare. 


    JG förstår men det går inte att tänka då blir man helt galen, 
    fick du dubbel trigger denna gången med?


    Kör ni bara ICSI nästa försök? De delade sig från dag 1, eller dag 2 den med vanlig ivf..? men flera hade inte stannat av efter dag 3 iaf utan fortsatt till tidiga blastocyster.

    Du har rätt, men ett år är så avgörande så svårt att inte vara bitter ibland 😒 Fick dubbel trigger nu med men vet inte om det gjorde lika stor skillnad som sist, 5 omogna jämfört med 3, men var tydligt innan plock att flera var små så kanske skulle man haft 11 stimuleringsdagar istället.
  • WinnerBirdie
    Quincey skrev 2024-05-06 15:47:03 följande:
    Det var ungefär en månad sist också, gjorde ett uppehåll under tiden också eftersom jag var osäker på om jag haft ägglossning eller inte.

    Ah ok det låter ju bra, ska kolla in det tack! Fick ta 15 äl test sist och känns lite dyrt i långa loppet.

    Idag har vi gjort ET, det blev en blastocyst 4AB ❤️❤️ Testdag 19/5. Fick också veta att ett ägg blev befruktat med konventionell IVF som nu är en tidig blastocyst. De såg det dag 2, så ändå lite kul. Vet inte hur det funkar med tidiga blastocyster riktigt, kan de komma ikapp?
    Vad spännande 😍 håller tummarna att allt går bra🤗
  • WinnerBirdie
    Zaro skrev 2024-05-02 18:58:32 följande:

    Hej alla kämpar. Jag följer er fortfarande då och då och hejar på er alla.  // Hjärta Jag har ju hängt här sen i augusti förra året och ville bara meddela att vår bebis är här nu. Trots flera sjukdomar hos mig, vattenavgång redan i vecka 18 och att bebisen föddes prematurt på neointensiven har allt gått bra. En kollega sa till oss när vi påbörjade IVF-processen att hon, som fått två barn via IVF, inte skulle ha varit så ledsen under processen om hon visste att det skulle sluta som det gjorde.


    Men vilka fina nyheter 🥰 STORT grattis 🙏
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-05-06 22:24:01 följande:
    Men gud va kull!! Stort grattis till en så fin blastocyst! Hjärta{#emotions_dlg.flower}Solig Håller alla tummar och tår nu!
    Tack bästa du ❤️ Hur går det för er, har ni börjat med nästa försök?
  • Quincey
    WinnerBirdie skrev 2024-05-06 22:57:28 följande:
    Vad spännande 😍 håller tummarna att allt går bra🤗
    Tack, ska försöka tänka på annat nu och hoppas det går bra ❤️
  • LMSM
    Quincey skrev 2024-05-06 22:57:22 följande:
    Kör ni bara ICSI nästa försök? De delade sig från dag 1, eller dag 2 den med vanlig ivf..? men flera hade inte stannat av efter dag 3 iaf utan fortsatt till tidiga blastocyster.

    Du har rätt, men ett år är så avgörande så svårt att inte vara bitter ibland 😒 Fick dubbel trigger nu med men vet inte om det gjorde lika stor skillnad som sist, 5 omogna jämfört med 3, men var tydligt innan plock att flera var små så kanske skulle man haft 11 stimuleringsdagar istället.
    Ja det blir nog så vågar inte chansa igen. Samtidigt fick jag ju höra på Sophia när endast 2 av 8 blev befruktade trots ICSI att det kan vara så att jag har känsliga skal. det är nog helt olika alla gånger. Första på CVL när ingen blev befruktat med vanligt trodde man eventuellt hårda skal eller omogna. Två gånger innan det på Sophia för känsliga för iCSI. man har verkligen ingen aning haha. 

    Jag vet det är mkt man är bitter över att man inte gjort eller skulle gjort annorlunda i allt det här men men jag insåg att jag mådde för jäkla dåligt över att tänka på allt så försöker verkligen att inte fundera så mkt. Har fått ngn konstig känsla och börjat släppa tanken på att allt i livet går ut på barn också. Känns som om allt handlat om att få barn senaste året och om det inte går har jag känt att livet känns meningslöst. Samtidigt vet jag att jag hade ett väldigt glädjefyllt roligt liv innan så försöker hitta tillbaka till det. Helt sjukt att jag lyckas tänka om lite med tanke på det mörkret jag var i för bara ngn månad sedan. 

    Jag har också alltid haft några mindre och det är alltid bara de som varit stora eller de som funnits redan efter 6 stimuleringsdagar som det blivit ngt av känns det som så de som poppar upp efter det för mig hinner ändå inte bli mogna. 

    Jag har landat i att endast testa 300 i dos nu. känner mig riktigt orolig för att det är för låg dos för mig och läkarna rekommenderar högre för att få ut så många ägg som möjligt men känner att jag måste testa ngt annat och inte kommer kunna  släppa det annars.
  • LMSM
    Mathilda88 skrev 2024-05-06 21:46:32 följande:
    Vad är det du har tagit 1-2 utav? Solig
    mg melatonin :) 
    Nu kör jag på 3 sista 4 veckorna innan det är dags att starta med stimuleringen igen :)
    Hur går det för dig? har du landat i hur du vill gå vidare?{#emotions_dlg.flower}
  • Quincey
    LMSM skrev 2024-05-07 10:23:45 följande:
    Ja det blir nog så vågar inte chansa igen. Samtidigt fick jag ju höra på Sophia när endast 2 av 8 blev befruktade trots ICSI att det kan vara så att jag har känsliga skal. det är nog helt olika alla gånger. Första på CVL när ingen blev befruktat med vanligt trodde man eventuellt hårda skal eller omogna. Två gånger innan det på Sophia för känsliga för iCSI. man har verkligen ingen aning haha. 

    Jag vet det är mkt man är bitter över att man inte gjort eller skulle gjort annorlunda i allt det här men men jag insåg att jag mådde för jäkla dåligt över att tänka på allt så försöker verkligen att inte fundera så mkt. Har fått ngn konstig känsla och börjat släppa tanken på att allt i livet går ut på barn också. Känns som om allt handlat om att få barn senaste året och om det inte går har jag känt att livet känns meningslöst. Samtidigt vet jag att jag hade ett väldigt glädjefyllt roligt liv innan så försöker hitta tillbaka till det. Helt sjukt att jag lyckas tänka om lite med tanke på det mörkret jag var i för bara ngn månad sedan. 

    Jag har också alltid haft några mindre och det är alltid bara de som varit stora eller de som funnits redan efter 6 stimuleringsdagar som det blivit ngt av känns det som så de som poppar upp efter det för mig hinner ändå inte bli mogna. 

    Jag har landat i att endast testa 300 i dos nu. känner mig riktigt orolig för att det är för låg dos för mig och läkarna rekommenderar högre för att få ut så många ägg som möjligt men känner att jag måste testa ngt annat och inte kommer kunna  släppa det annars.
    Åh så jobbigt när de säger olika, man tycker ju det borde vara mer säkert varför det blir olika utfall. Svårt att veta vilken metod som är bäst då när det ena utlåtandet tyder på ICSI och den andra på IVF.

    Så fint att höra att du mår bättre ❤️❤️ Känner igen mig i mycket du skriver, har stundtals varit totalt mörker och en känsla av att livet utan barn saknar mening. Så viktigt att försöka ha ett liv utanför den här processen.

    De kanske kan höja dosen efter några dagar om den verkar för låg eller kan du spruta i några fler dagar?
  • Sola13
    Idag (5+2) tog jag ett nytt test, som visade Gravid 3+, har ju så svårt att lita på detta men nu ska jag sluta testa i alla fall och försöka vara glad för här och nu ❤️❤️
  • Quincey
    Sola13 skrev 2024-05-08 07:25:44 följande:
    Idag (5+2) tog jag ett nytt test, som visade Gravid 3+, har ju så svårt att lita på detta men nu ska jag sluta testa i alla fall och försöka vara glad för här och nu ❤️❤️
    Åh grattis! Ja njut nu ❤️ När har du ultraljud?
  • Sola13
    Quincey skrev 2024-05-08 08:48:40 följande:
    Åh grattis! Ja njut nu ❤️ När har du ultraljud?
    Vet inte än, gjorde behandlingen på annan ort så ska se om jag kan gå Tid för tidigt ultraljud hos BM 🥰
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023