• Anonym (Suck och stön)

    Någon som kan datorer här?

    Jag verkar ha dragit en stor nitlott på datorköpet för tre månader sen. Första två-tre dagarna var den snäll och allt fungerade som förväntat men sen började krånglet. Datorn startade inte på ett antal tryck på knappen, men när den väl var igång så funkade allt. Jag lät datorn vara på men när den gick i viloläge blev det samma igen. Ändrade inställningarna när jag fick igång den igen så den inte gick i viloläge och hade på datorn i ca en vecka i sträck men det blev ohållbart då jag bor i en liten etta, ljud och ljus störde minsömn dör mycket.

    Jag vände mig till företaget där jag köpte den, en av de stora prylbutikerna. De vägrade dock ta emot den för att originalkartongen blivit förstörd i en vattenläcka i källaren (hyreshus). Jag orkade inte tjafsa, så nu sitter jag här och önskar förslag och råd.

    Jag är inte totalt tekniskt, jag har bytt grafikkort och hårddisk på datorer förr. Om jag nu bara kan lista ut vad som är fel kan jag förmodligen byta delar själv. Frågan är väl vilken del. 

  • Svar på tråden Någon som kan datorer här?
  • Anonym (Suck och stön)

    O,h, ja, och datorn startar inte alls längre. 

  • Anonym (Terese)
    Anonym (Suck och stön) skrev 2024-04-26 21:40:27 följande:

    O,h, ja, och datorn startar inte alls längre. 


    Eh, jag skulle kräva att dom tar emot den just för att den inte fungerar, kartong eller ej. Det är ju inte som att dom kan sälja den igen om den är trasig. Du måste ju kunna reklamera den.
  • Jemp

    Reklamation ska inte kräva orginalkartong. Försökte du reklamera eller lämna tillbaka?

  • Anonym (Imse)

    Vad sa du när du lämnade in den? Du ska gå dit och säga att du vill reklamera den. Då måste de försöka laga den, och kan de inte laga den så får de ersätta den.

    Det viktiga är bara att du INTE börjar greja med den själv nu för då kommer de kunna hävda att det är du som förstört den.

  • Anonym (Suck och stön)
    Anonym (Terese) skrev 2024-04-26 21:44:08 följande:
    Eh, jag skulle kräva att dom tar emot den just för att den inte fungerar, kartong eller ej. Det är ju inte som att dom kan sälja den igen om den är trasig. Du måste ju kunna reklamera den.
    Jemp skrev 2024-04-26 21:55:07 följande:

    Reklamation ska inte kräva orginalkartong. Försökte du reklamera eller lämna tillbaka?



    Alla alternativ. De bara vägrade ta emot den. 
  • Anonym (Imse)
    Anonym (Suck och stön) skrev 2024-04-26 22:07:54 följande:
    Jemp skrev 2024-04-26 21:55:07 följande:

    Reklamation ska inte kräva orginalkartong. Försökte du reklamera eller lämna tillbaka?



    Alla alternativ. De bara vägrade ta emot den. 
    Anmäl till ARN.
  • Anonym (Suck och stön)
    Anonym (Imse) skrev 2024-04-26 21:57:21 följande:

    Vad sa du när du lämnade in den? Du ska gå dit och säga att du vill reklamera den. Då måste de försöka laga den, och kan de inte laga den så får de ersätta den.

    Det viktiga är bara att du INTE börjar greja med den själv nu för då kommer de kunna hävda att det är du som förstört den.


    Jag talade bara med dem i telefon för att höra om alternativen. Släpa en stor stationär dator på bussen i en timme i ogjort ärende tänkte jag inte göra just då. Pratade med flera personer och de var väldigt tydliga - ingen kartong, inget återköp, ingen reklamation, ingen service, ingenting. Så datorn kommer att grejas med. 
  • Anonym (Suck och stön)
    Anonym (Imse) skrev 2024-04-26 22:11:36 följande:
    Anmäl till ARN.
    Visst kan jag göra det men det ger mig inte en fungerande dator. 
  • Anonym (Imse)
    Anonym (Suck och stön) skrev 2024-04-26 22:12:47 följande:
    Jag talade bara med dem i telefon för att höra om alternativen. Släpa en stor stationär dator på bussen i en timme i ogjort ärende tänkte jag inte göra just då. Pratade med flera personer och de var väldigt tydliga - ingen kartong, inget återköp, ingen reklamation, ingen service, ingenting. Så datorn kommer att grejas med. 
    Låter konstigt med ingen kartong för du har väl kvittot?

    Jag hade gått högre upp om jag var du, men du gör ju som du vill.
  • Lynx123

    Såklart att du kan reklamera den så länge du inte mekat med den själv. Allt du behöver är ditt kvitto. Kommer garanterat gå snabbare än att börja böka med den på egen hand.

  • Lånehajen

    Startar den inte alls så är det förmodligen nätagget. Det kan du byta själv men kolla specs på datorn och välj ett som inte är för svagt.

Svar på tråden Någon som kan datorer här?