• HimlaMilla

    Tråden för oss med IBS, del 7

    Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

    Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

    1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

    IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

    Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

    Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

    Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

    Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

    OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

    Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

  • Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • HimlaMilla

    Var så lite så

    Hur har ni alla mått sen sist?
    Här har det gått ganska bra om jag inte har ätit nåt dumt.
    Var sämre ett tag men det berodde nog på att det var massa jobbigt omkring mig som stressade.
    Nä nu ska jag inte fastna här...måste laga middag.

    Hoppas alla nya och gamla ibs:are hittar hit!

  • HimlaMilla

    Anonym (sara), för att lindra diarre funkar imodium, dimor eller annan förstoppande medicin jättebra. Utan dem hade jag inte klarat mig. Dimetikon är bra mot gaser.
    Båda finns receptfritt men kostar en del om man äter dem regelbundet...så jag brukar få recept på imodium utskrivet så blir det billigare. (100 st)

    Jag blir nästan alltid kass i magen efter jag ätit köttfärsås...det är ju så lätt att tillaga så blir ju det ibland fast jag inte mår bra av det. Vet inte vad det är som får mig att må dåligt...nötfärsen kanske? Jag får komma på nåt annat lättlagat istället...nån som har nåt bra tips?

  • HimlaMilla

    Skulle bara säga att jag blir bättre i magen av att äta kalcium tabletter med d-vitamin. Eftersom jag inte kan äta mjölkprodukter så började jag äta kalcium och blev mycket bättre i magen. Däremot verkar det inte vara bra för mitt järnvärde så får försöka balansera där. Så kalcium och imodium brukar det bli för min del. Imodium äter jag också med balans....man behöver ju tömma tarmen ibland också.
    Läkarna har sagt till mig att imodium inte skadar kroppen på nåt sätt utan man kan äta det regelbundet i år...men är man gravid ska man ta det lugnare med dem.

  • HimlaMilla

    Moirae, tabletterna heter VitaKalk. Kalciumtillskott + vitamin D.
    Det ska vara dem med d-vitamin å inte vad det är annars som är laxerande...är det magnesium?

  • HimlaMilla

    Moirae, nu blev jag lite nyfiken. Har en läkare sagt till dig att du inte ska äta imodium och dylikt när du är gravid?
    Till mig sa dem att det gick bra men inte för ofta...1 varannan dag gjorde inget enligt mina läkare. Fast jag försökte ändå att inte ta så mycket piller.
    Förstår att du inte vill äta sådana piller när du får ont av dem..

  • HimlaMilla

    Moirae, oj. Det visste jag inte. Bäst att undvika det nästa gång då...

  • HimlaMilla

    Hej
    Ar i spanien nu. Jobbigt att hitta mat man kan ata har men det har gatt ganska bra hittills. Vi har eget kok sa vi kan ju laga det vi vill ha. Restaurangbesoken ar varre. Och langt att ga overallt ocksa, inte bra for min mage.
    Hinner inte lasa allt ni har skrivit, far uppdatera mig nar jag kommer hem. Hoppas ni mar bra!!

  • HimlaMilla

    Här är en till som även har hypothyreos. Ibs:en upptäcktes först och två år efter fick jag medicin mot struman. Har inte mycket underfunktion men mådde bättre efter jag började med levaxin...speciellt de två första veckorna. Jag gick dock i hypnos för ibs i samma veva så jag vet inte vilket det är som bidragit till att jag mår bättre eller en blandning kanske.
    Jag har alltid varit smal. Har aldrig förstoppning förutom efter jag tar imodium.
    Min struma-läkare går efter symtomen oxå när han sätter dos...jag känner lätt om jag får för hög dos.

  • HimlaMilla

    schnappi i magen: När min ibs var som värst fick jag gå till en dietist som skulle kolla om jag var allergisk mot något eller om det "bara" var ibs jag hade. Det var inte mycket jag fick äta då...helt mjölkfritt, glutenfritt, soyafritt, ej ägg osv. Jag mådde pyttelite bättre men inte tillräckligt för att det skulle vara någon allergi.
    Sen när jag började må lite bättre så märkte jag efter att ha fört matdagbok att jag mår mycket bättre utan mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor mm. Gluten skulle jag kanske också må bättre utan, har testat det periodvis, men tycker inte jag kännt så stor skillnad då. Men det är ju olika från person till person vad magen reagerar på...

  • HimlaMilla

    zasata, yes jag har testat hypnos mot ibs.

  • HimlaMilla

    camomille, jag tyckte att det hjälpte med hypnos. Jag märkte inte resultat med en gång utan det kom efter behandlingen var klar, kanske upp till ett halvår efter. Gick på Sahlgrenska i gbg, 12 ggr. Känns som det hjälpte undermedvetet...oroade mig mycket mindre för att gå ut osv.
    I samma veva upptäcktes min struma så jag fick även medicin mot det som kan ha gjort att även min ibs blev bättre.
    Men just det att jag inte tänker i förväg på saker jag ska iväg på måste komma ifrån hypnosen. Jag kom aldrig i trans eller vad man ska kalla det utan det var mer djup avslappning. Väldigt trevlig upplevelse som jag saknar. Var mer än 2 år sen jag fick behandlingen. Jag har ju fortfarande ibs men den är mycket bättre och jag har aldrig blivit så dålig igen som jag var innan jag fick hypnosen. Rekommenderar

  • HimlaMilla

    Nu har jag fått hjälp av min faster att översätta dokumentet om lösliga och olösliga fibrer...så om någon vill ha så skriv till mig...antar att det tar lite mycket plats om jag lägger ut det i tråden??

  • HimlaMilla

    Zasata; svarade en annan på det. Kopierar det inlägget:

    camomille, jag tyckte att det hjälpte med hypnos. Jag märkte inte resultat med en gång utan det kom efter behandlingen var klar, kanske upp till ett halvår efter. Gick på Sahlgrenska i gbg, 12 ggr. Känns som det hjälpte undermedvetet...oroade mig mycket mindre för att gå ut osv.
    I samma veva upptäcktes min struma så jag fick även medicin mot det som kan ha gjort att även min ibs blev bättre.
    Men just det att jag inte tänker i förväg på saker jag ska iväg på måste komma ifrån hypnosen. Jag kom aldrig i trans eller vad man ska kalla det utan det var mer djup avslappning. Väldigt trevlig upplevelse som jag saknar. Var mer än 2 år sen jag fick behandlingen. Jag har ju fortfarande ibs men den är mycket bättre och jag har aldrig blivit så dålig igen som jag var innan jag fick hypnosen. Rekommenderar

  • HimlaMilla

    Helle04:
    Som jag skrev i inlägget ovan så tycker jag helt klart du ska testa hypnos. Det är ju bra att man kan må bättre utan att stoppa i sig massa piller!
    Sen tror jag det är bra allmänt att ta en liten paus med avslappningsövningar varje dag.

  • HimlaMilla

    tilda den vilda, jag äter mjölkfri kost. Kan äta små mängder i bröd mm men laktosfritt räcker inte för mig. Äter jag mjölkprodukter så får jag oxå värkar, diarre...

  • HimlaMilla

    tilda den vilda; testa du med laktosfritt först och se om det hjälper...verkar ju räcka för många andra...

    Fick precis en "attack" och kan inte komma på vad jag gjort för fel...kan inte komma på nåt dumt jag ätit... :( Usch.

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7