• VerklighetsFisken

    Varför är du inte vegan?

    Hej,


    Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.


    Tre frågor.


    1. Kan du vara en djurälskare och bidra till allt elände som djuren får gå igenom för ditt nöja, alltså smak.


    2. Vad är den moraliska skillanden mellan en hund och en gris. Varför skall hundar älskas och ges liv men inte grisar.


    3. Varför är du inte vegan?


    Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig. Definitionen av veganism: The word ?veganism? denotes a philosophy and way of living which seeks to exclude ? as far as is possible and practical ? all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose; and by extension, promotes the development and use of animal-free alternatives for the benefit of humans, animals and the environment. In dietary terms it denotes the practice of dispensing with all products derived wholly or partly from animals.

    Jag försöker inte sätta dit något eller påpeka något, utan jag är genuint intresserad.


     


    Tack!


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-21 16:24
    Jag skulle byta ordning på inlägget, därför får definitionen två gånger, förlåt! =)
  • Svar på tråden Varför är du inte vegan?
  • Anonym (Gripen)
    Agda90 skrev 2024-01-18 15:22:46 följande:
    Optimal föda för oss är inte att utesluta animalier. Vi får i slutändan näringsbrister. B12 brist är inte att leka med!
    Som jag förstått så får vi b12 från djur för att de själva får tillskott av det. Förr i tiden så var grödorna mer näringsrika.
  • Agda90
    Anonym (Gripen) skrev 2024-01-18 15:30:00 följande:
    Som jag förstått så får vi b12 från djur för att de själva får tillskott av det. Förr i tiden så var grödorna mer näringsrika.
    Nja, B-12 produceras av bakterier i djuret. Så djur får inte tillskott för att få mer b-12 själv. 
    Eftersom b-12 tillverkas av bakterier i tarmarna så finns det inte näring nog som gör att grönsaker kan innehålla b-12. Däremot om grödorna gödslas med koskit och du inte tvättar dem överdrivet noga så kan du få i dig b-12 på det viset men aldrig i den mängd som kroppen behöver. 

    Är man vegan eller vegetarian kommer man att behöva tillskott av b-12 och även vitamin D

     

  • Anonym (Högerkonservative  Veganen)
    Agda90 skrev 2024-01-18 15:22:46 följande:
    Optimal föda för oss är inte att utesluta animalier. Vi får i slutändan näringsbrister. B12 brist är inte att leka med!

    Jag är 60 och för en månad sen sa sköterskan på en mottagning att jag hade värden som en 20-åring i blodtryck, HB, blodsocker och i mina blodfetter. B-12 har jag köpt som tillskott, 


    Jag tänker inte gå tillbaka till att äta animalier. Jag är helt nöjd med min kost även om du inte anser den optimal. Jag tänker fortsätta med den.


    För min del kändes det som en befrielse när jag hoppade av köttnormen o slutade med kött /fisk. o blev laktovegetarian. Senare fasade jag ut mejeriprodukterna, och jag tror jag fått bättre blodflöde isamband med det, renare kärl - typ mindre plack där.

  • Agda90
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-18 15:56:04 följande:

    Jag är 60 och för en månad sen sa sköterskan på en mottagning att jag hade värden som en 20-åring i blodtryck, HB, blodsocker och i mina blodfetter. B-12 har jag köpt som tillskott, 


    Jag tänker inte gå tillbaka till att äta animalier. Jag är helt nöjd med min kost även om du inte anser den optimal. Jag tänker fortsätta med den.


    För min del kändes det som en befrielse när jag hoppade av köttnormen o slutade med kött /fisk. o blev laktovegetarian. Senare fasade jag ut mejeriprodukterna, och jag tror jag fått bättre blodflöde isamband med det, renare kärl - typ mindre plack där.


    Mejerier är inte bra för oss. Mjölk är för snabbt växande kalvar. Så där är vi eniga. Jag strävar efter en optimal kost där jag inte behöver äta kosttillskott. Det är MITT mål. 


    Vidare anser jag att man aldrig ska prisa en kosthållning som den allra bästa utan att ta upp bristerna. Vill någon vara vegan så finemang - men då ska personen veta att b-12 och d-vitamin måste man ta tillskott av och jag anser att den som anser att vegan kosten är "da shit" också ska informera om bristerna med den.

  • Anonym (......)
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-18 11:56:26 följande:
    Tillägg till mitt svar: Och jag misstänker fortfarande att den vegomat du åt inte var speciellt bra sammansatt.
    Nej, vegomat är ju inte det
  • Anonym (Högerkonservative  Veganen)
    Agda90 skrev 2024-01-18 16:00:27 följande:

    Mejerier är inte bra för oss. Mjölk är för snabbt växande kalvar. Så där är vi eniga. Jag strävar efter en optimal kost där jag inte behöver äta kosttillskott. Det är MITT mål. 


    Vidare anser jag att man aldrig ska prisa en kosthållning som den allra bästa utan att ta upp bristerna. Vill någon vara vegan så finemang - men då ska personen veta att b-12 och d-vitamin måste man ta tillskott av och jag anser att den som anser att vegan kosten är "da shit" också ska informera om bristerna med den.


    För min del tänker jag inte bara på mig själv och inte bara på människor. Jag är vegan av främst djuretiska skäl, även om jag också tror jag fått en bonuspåverkan i o med bättre blodflöde. Jag har också  etiska mål på olika livsområden, bla relaterat till kosten


    Sen ser jag det inte som en brist att jag tar något tillskott. Däremot om jag inte gjorde det kunde det vara en bristsituation. Men visst ska man kunna var aärlig om fakta om olika koster då. Jag tror att  vad gäller barmhärtighet/ ickevåld/ kärlek till icke mänskliga varelser så är vegankost (en bra sådan) "da shit".

  • Anonym (Högerkonservative  Veganen)
    Anonym (......) skrev 2024-01-18 16:10:04 följande:
    Nej, vegomat är ju inte det
    Jag tror inte man kan generalisera så, men det har funnits många exempel på unga utan en del kunskaper i näringslära som inte satt satt samman  sin föda så bra.
  • Anonym (annat)
    VerklighetsFisken skrev 2022-03-21 16:23:09 följande:
    Varför är du inte vegan?
    Veganism är en moralfilosofi, inte en någon slags kost eller något man gör för klimatet i sig.
    Det är just det. Veganism är bara en religion bland andra. De flesta religioner har regler om mat. Veganismen har bara tagit det ett steg till och baserat hela sitt trossystem på maten. Och jag är inte intresserad av religioner.
  • Agda90
    Anonym (Högerkonservative Veganen) skrev 2024-01-18 17:58:57 följande:

    För min del tänker jag inte bara på mig själv och inte bara på människor. Jag är vegan av främst djuretiska skäl, även om jag också tror jag fått en bonuspåverkan i o med bättre blodflöde. Jag har också  etiska mål på olika livsområden, bla relaterat till kosten


    Sen ser jag det inte som en brist att jag tar något tillskott. Däremot om jag inte gjorde det kunde det vara en bristsituation. Men visst ska man kunna var aärlig om fakta om olika koster då. Jag tror att  vad gäller barmhärtighet/ ickevåld/ kärlek till icke mänskliga varelser så är vegankost (en bra sådan) "da shit".


    Och jag anser att det kött som hamnar på min tallrik ska komma från djur som har levt ett bra liv. Jag har inga problem med att det föds upp djur som ska bli vår föda. 
  • StudierKemi
    Agda90 skrev 2024-01-18 16:00:27 följande:

    Mejerier är inte bra för oss. Mjölk är för snabbt växande kalvar. Så där är vi eniga. Jag strävar efter en optimal kost där jag inte behöver äta kosttillskott. Det är MITT mål. 


    Vidare anser jag att man aldrig ska prisa en kosthållning som den allra bästa utan att ta upp bristerna. Vill någon vara vegan så finemang - men då ska personen veta att b-12 och d-vitamin måste man ta tillskott av och jag anser att den som anser att vegan kosten är "da shit" också ska informera om bristerna med den.


    Hej,


    Jag har sätt dig i andra trådar och jag tycker att du säger många bra saker (jag var nära på att trycka på "Följa"-knappen, men jag gjorde inte det för att jag är blyg, ha ha. Men den här gången håller jag inte med dig, tyvärr. Det går inte att komma på en kost där man inte behöver kosttillskott längre (där man inte får näringsbrist). Vi är för många människor på jorden och jordarna är därför utarmade/exploaterade. Man använder konstgödsling (kosttillskott) för att det ska vara tillräckligt med t.ex. koppar, järn och zink i jorden. www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/har-gronsaker-frukt-och-spannmal-blivit-mindre-nyttiga


    Så du överlever öht för att man berikar jordar med kosttillskott. Sedan är det egentligen inte okej att bo i Sverige utan att ta D-vitamin kosttillskott, för att det ogästvänliga klimatet ger av naturen för lite sol. Alla i Sverige måste ta D-vitamin under vinterhalvåret, då solen står för lågt och därför filtreras UV-B strålar bort. "De nya Nordiska näringsrekommendationerna speglar det här genom en höjning av rekommendationerna av D-vitamin från 7,5 till 10 mikrogram (µg) per dag för barn och vuxna." nordicwellness.se/inspiration/halsa/nar-ger-solen-tillrackligt-med-d-vitamin/


    Alltså är det inte möjligt att finnas till utan indirekta kosttillskott i världen. Och när man blir äldre och skörare (ibland långt tidigare än så) så måste man ta B12-kosttillskott ändå trots att man äter kött, mejerier eller/och ägg. Det är väldigt vanligt att äldre har brist på B12 utan att vara veganer, så den bristen är naturlig. Och veganer måste ta B12 för att det inte är naturliga omständigheter i naturen, att det finns en och en annan myra eller liten, gömd mask i äpplet som man missar och äter upp, eller att det är lite jord kvar på grönsakerna (jordarna var renare och näringsrikare förut) och utan sånt får man B12-brist. Man berikar djurens foder väldigt mycket med B12 för att så många människor får brist på denna trots att de äter kött.


    De som inte äter grönsaker får andra näringsbrister istället. Växter använder magnesiumjoner för fotosyntesprocesser och denna finns i klorofyllmolekylerna. Denna är viktig för att t.ex. solljus ska kunna användas för deras överlevnad, och för att kunna tillverka glukos. Det här kan jämföras med när djur behöver järn för att transportera syre inom sig med järnjoner. Alltså får man magnesiumbrist som kan leda till döden om man inte äter tillräckligt mycket grönsaker. "Magnesium är ett av de kvantitativt viktigaste mineralämnena för växter och djur." www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/magnesium "Magnesium ingår i klorofyllet" svensktradgard.se/media/bjsjrbfk/faktablad_12_vaxtnaring.pdf "Klorofyll (...) fångar upp solens energi" www.faktabasen.se


    Här i kalla Sverige skulle vi inte klarat oss utan riklig import av frukt och grönsaker under vinterhalvåret. Om vi skulle försökt vara utan skulle invånarna ha dött i svält eller kaninsvält i många fall (det när man försöker att överleva på kaninkött, men man dör p.g.a. näringsbrist och proteinförgiftning). Tänk även på att om man vill bota cancer så är det inte heller naturligt att tillföra cytostatika läkemedel, eller att borsta tänder med fluor-berikad tandkräm för att inte få hål, eller att använda antibiotika (de flesta av oss skulle varit döda i tidig ålder utan) o.s.v.


    Alltså kan man inte finnas till utan onaturliga transporter i världen, konstgödsel, kosttillskott, läkemedel, ofta även tandkräm m.m. och inte heller utan grönsaker. Dessutom är det utmärkande för människosläktet att man känner empati för andra varelser, så man är "mindre människa" om man inte bryr sig om deras öde. "Empathy: The Ability That Makes Us Truly Human": www.psychologytoday.com/us/blog/out-the-darkness/201203/empathy-the-ability-makes-us-truly-human

Svar på tråden Varför är du inte vegan?