• Anonym (Ant)

    Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?

    Män och kvinnor, folk i allmänhet är alldeles för bortskämda idag, man anser sig bara ha rättigheter, inga skyldigheter och jämka verkar var ett bortglömt ledord.

    Hemska tanke men jag tror att vi behöver en nationell eller världslig katastrof där det går upp för folk att ensam är inte stark, att man istället måste ta hänsyn, arbeta, ha gemenskap och vara rädda om det samhället man har. Man kan inte bara få och få, man måste också ge och ge och fram för allt, släppa allt detta köns_skit_snack.

  • Anonym (Ant)
    Mandel skrev 2024-04-24 20:43:04 följande:
    Vi har alla olika erfarenheter,  men min självständighet är inget frivilligt val utan har formats av att de som borde funnits där aldrig gjort det.
    Jag är ett klassiskt mellanbarn. Lägg sedan till myror i brallan och hög IQ vilket gjorde att mina föräldrar aldrig förstod sig på mig och har alltid diskrimerat mig i förhållande till mina systrar. De har aldrig, stöttat eller uppmuntrat mig.

    Mannen jag gifte mig med blev arbetsnarkoman så jag jobbade själv 150% och skötte hem, barn, bilar, trädgård, renoveringar osv på egen hand för han hade ju aldrig tid.
    Jag blev alltså tvungen att lösa allt på egen hand. Och nej några pengar såg jag inte till...

    När jag skilde mig mötte jag en man som jag hjälpte massor med trädgård, husrenovering, bilskruvande, städning osv. Jag fick ingen hjälp med mitt i mitt hem...

    Är det konstigt att jag är självständig och hellre lever ensam än med någon jäkla karl som jag både ska serva och försörja?
    en partner klarar du dig alldeles utmärkt utan men du är inte självständig på långa när, det finns ingen som är självständig i dagen värld. maten du handlar har någon producerat och fraktat till dig, bilen du åker i har någon tillverkat och sålt till dig, någon ska se till att det finns bränsle till bilar, någon ser till att vi har vatten avlopp, vägar, el, en infrastruktur, någon tillverkar din cykel eller möblerna du har, din telefon är någon som har uppfunnit, tillverkat och distribuerat ut osv osv....att säga att man är självständig idag är ren bullshit.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-24 20:53:18 följande:
    Fast att gå tillbaka i tiden och leva som förr är inte lösningen. 
    nej och det skrev jag inte heller
  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-24 21:06:32 följande:

    Att vara självständig innebär inte det du tror i detta sammanhang, dvs leva utan partner.


    Att leva självständigt utan partner är att klara av att försörja sig själv, sköta sitt hem och barn, sin hygien osv. Det betyder inte att man måste bygga vägen som går till jobbet själv. 


    jodå jag förstår allt, leva utan partner är en baggis för de allra flesta men självständigt, inte då, finns ingen som klarar det idag. du är beroende av bidrag, barnbidrag, kanske bostadsbidrag, du är beroende av att det finns en arbetsgivare som du kan jobba hos, skattefinansierad eller privat, du behöver en infrastruktur för att sköta ditt hem, dina barn och din hygien, du behöver en förskola, skola, fritis som barnen ska gå i osv, osv, självständig idag är ren bullshit, ingen ska inbilla sig att man är självständig.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 08:17:41 följande:
    Ska vi vara såna har människor enligt ditt sätt att tänka aldrig varit självständiga.
    Vi hade aldrig utvecklats med konst, filosofi och uppfinningar om alla alltid varit tvungna att själva producera sin mat istället för att idka byteshandel och odla sina fallenheter.
    Människor har aldrig varit självständiga, att leva i grupp, samhällen eller annan form av gemenskap har alltid varit det särklass bästa för att säkra sin fortlevnad eller överlevnad. 
  • Anonym (Ant)
    Mandel skrev 2024-04-25 08:24:34 följande:
    Om nu frågeställningen handlar om könsroller så är det väl i förhållande till det som självständigheten mäts.
    Och det är bara när det gäller självständiga kvinnor som detta tugg om allt i hela världen kommer upp som argument för att man inte alls är självständig.

    Kollar man beskrivningen av en osjälvständig person så radar man ju liksom inte upp att den personen kör på vägverkets vägar, gått i kommunal skola osv utan att den inte klarar sin egen försörjning, bor ev kvar hos föräldrarna, dålig på att ta hand om hem och hygien osv. 

    Nej det är inte bara när det gäller självständiga kvinnor som detta kommer upp men du väljer att se det så själv. Det är ett vanligt argument många kvinnor vill dra till med så fort de blir det minsta ifrågasatta, så nej det har inget med könet att göra. 
    Att inbilla sig att man är självständig i dagens moderna samhälle är fullständigt nonsen. 

  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 13:33:14 följande:
    Din definition av självständighet är dock inte den vedertagna.

    Men ok, kan du förklara vad du menade med det jag fetstilade i din text?
    Det får du ta med mandeln. Hon försökte få det till en könsfråga att jag ifrågasatte henne, mitt ifrågasättande hade inget med hennes kön att göra utan jag hade kunnat skriva detsamma till en man eller en hen.  
  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 14:20:27 följande:
    Spelar ingen roll, din version är ändå inte den vedertagna, varken för män eller kvinnor. 
    Haha vems version är den vedertagna på FL menar du. Haha blev du putt över att läsa ett svar som inte överensstämde med just din åsikt. Buuuhuuu 
  • Anonym (Ant)
    Mandel skrev 2024-04-25 14:40:40 följande:
    Detta med att dra upp infrastruktur och allmän skola osv kommer enbart när det är en kvinna som är självständig. 
    Man säger aldrig att män är självständiga utan då är det oftare att de är osjälvständiga och då inte för att de åker på vägverkets väg utan just för att de som jag tidigare skrivit att de ev fortfarande bor hemma, inte klarar av att sköta sin ekonomi utan har skulder pga överkonsumtion - lyxfällan, inte klarar av att leva i en relation med en partner för de klarar inte av att ta ansvar  för för hemmet, relationen, rädda för ensamhet och hoppar från relation till relation osv.
    Och om detta ovan är definitionen av en osjälvständig man så måste ju motsvarigheten på en självständig person då vara en person som klarar av det jag skrev att en osjälvständig "man" inte klarar av att lösa på egen hand.

    Man är inte osjälvständig för att man nyttjar det man är med och bidrar till via skattsedeln som löntagare.
    Och som fd egenföretagare har jag nog bidragit lite mer än medelsvennson till det allmänna...

    Inte då, det är din åsikt men jag håller inte alls med att det enkom är för att det är en kvinna och det är inte ur den synvinkeln jag argumenterar heller, lägg inte orden i min mun tack. 


    nu var det självständig vi pratade om och det är ingen idag. Du kan vara självständig så pass så du får rösta, bo vart du vill och vara med vem du, åka i vilken bil du vill osv osv men vi är alla beroende av varandra på något sätt. 

  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 15:57:35 följande:

    Jag kan slänga in en källa med den vanlig betydelsen.
    https://www.dinordbok.no/sv/definitioner/svenska/?q=sj%C3%A4lvst%C3%A4ndig


    Varsågod att visa vad du får dina konstiga definitioner från.


    och det var det jag också skrev till mandel. 
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 15:10:28 följande:

    Du kan vara självständig så pass så du får rösta, bo vart du vill och vara med vem du, åka i vilken bil du vill osv osv men vi är alla beroende av varandra på något sätt. 


  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 16:24:25 följande:
    Jag vänder mig mot att du påstår att hon/ingen är självständig.

    Vad får du din definition ifrån?
    Du får vända dig emot det hur mycket du vill. Alla är vi beroende av någon för vår överlevnad och fortplantning.Det är bara nonsens att tro att du är självständig, finns ingen som egentligen är självständig i vårt samhälle idag. 
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 16:45:27 följande:
    Det är bara du som har den definitionen av självständig. Bara du.

    Säger inte det dig nåt?

    spelar någon roll liksom. Det är en definition som alla andras definitioner här, högt och lågt, du vet att du är på ett öppet forum. Om inte, på ett forum skriver alla sorts människor och alla har rätt att skriva, tycka och tänka bara man rör sig inom regelverket. 

  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 16:51:09 följande:

    Självständighet innebär att en stat är fullständigt oberoende gentemot andra och räknas som ett eget subjekt med handlingsförmåga i det internationella samfundet. Reglerna kring självständighet regleras i folkrätten. Självständighet behöver inte betyda att landet tidigare var en del av ett annat land1.


    Utöver detta, i en annan kontext, kan självständighet också referera till individens förmåga att hantera sina vardagsbestyr och ta ansvar för sina egna val och beslut. Detta inkluderar att flytta till ett eget hem, stärka sin egen myndighet och utveckla färdigheter i vardagen.


    ett land och stat kan självklart vara självständig till viss del men även ett land eller stat är beroende av andra. Det är ren bullshit att någon är helt självständig. Ren bullshit
  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 17:05:08 följande:
    Ja, att du inte är det är nog alla på det klara med. 

    Vi andra som förstår att sätta ordet i rätt kontext är det i alla fall. Även om jag inte byggt vägen jag snart ska köra hem på. Jag behöver ingen man för det, precis som att jag inte behöver en man för att handla på ICA. 

    Mitt liv klaras av på ett utmärkt sätt utan att jag behöver en man. 
    Du klara dig säkert utan en man, det betvivlar jag inte men du inte helt självständig. 
  • Anonym (Ant)
    Fiona M skrev 2024-04-25 17:04:26 följande:
    Du blandar ihop definition och åsikt.
    Ord och idéer har en betydelse som man utgår från för att förstå varandra, annars skulle vi aldrig kunna diskutera med varandra.

    Du kan liksom inte tycka att gredelin betyder pälsdjursallergisk.
    ingen är helt självständig idag, det är bara nonsens. Inte ens ett land som Sverige är självständigt, vi är beroende av import och export annars dör vi sotdöden. på pappret ska det låta som att vi människor är självständiga men det är i verkligheten ren bullshit. Ingen klarar sig själv idag. Ingen. 
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 17:05:38 följande:
    Vad menar du, klart det spelar roll! Du kan ju inte hitta på egna definitioner för ord!
    Nej jag har inte hittat på en definition. Det är du som tjatar om det. 
  • Anonym (Ant)
    Fiona M skrev 2024-04-25 17:55:08 följande:
    Visst kan man diskutera hur och vad man är beroende av men det ändrar inte att begreppet självständig är ett annat än den betydelse du ger den.
    Haha nä att ändra begreppet självständig tänker jag inte försöka med men att inbilla sig att man är självständig är ren nonsens. Som sagt inte ens landet sverige är självständigt, vi ändrade åsikt och regler för att komma med i nato. ingen är helt självständig, det är en ren utopi. 
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:09:43 följande:
    Visa då en källa där din definition står. Jag har visat en, nån annan postade en annan som stödde den vedertagna definitionen, så nu är det din tur att visa att du inte bara hittar på.
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 18:06:59 följande:
    Haha nä att ändra begreppet självständig tänker jag inte försöka med men att inbilla sig att man är självständig är ren nonsens. Som sagt inte ens landet sverige är självständigt, vi ändrade åsikt och regler för att komma med i nato. ingen är helt självständig, det är en ren utopi. 
    Du drar begreppet så långt att det får en helt annan betydelse än den man faktiskt använder.
    Som sagt, det finns ingen som är självständig idag. Tar du emot barnbidrag , ja då är du inte självständig, arbetar du hos någon och får lön, då är är du inte självständig, jag kan skriva exempel i all oändlighet. Vi är inte så självständiga som du vill tro. Sorry om jag grusade din rosa bubbla.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:27:52 följande:
    Och du framhärdar i din felaktiga definition.
    Får du jättegärna tycka men ingen kan hävda att man är helt självständig. Det är ren nonsens. 
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:45:09 följande:
    Vi pratar om definitionen av ordet. Visa var du har stöd för det eller erkänn att du hittat på den.
    Det är du som pratar definition, inte jag. Att tro att man är självständig idag är ren nonsens. Vi alla är beroende av eller styrda, på ett eller annat sätt. 
Svar på tråden Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?