• HimlaMilla

    Tråden för oss med IBS, del 7

    Detta är ibs:
    (enligt internationella experter (Rom ii-kriterierna))

    Återkommande buksmärtor eller obehag,
    som debuterade för mer än 6 månader sedan, har pågått under minst 3 dagar/månad under de senaste 3 månaderna och har 2 eller fler av följande kännetecken:

    1. Förbättras vid tarmtömning
    2. Förenade med en ändrad avföringsfrekvens (hur ofta man behöver gå)
    3. Förenade med en ändrad avföringsform (diarré/hård)

    IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Funktionella sjukdomar kan ofta påverka flera delar i kroppen.

    Stödjer diagnosen:
    Känsla av ofullständig tarmtömning
    Tarmtömning, färre än 3/vecka eller fler än 3 per dag
    Krystning
    Akut tarmtömning
    Slem i avföringen
    Buksvullnad
    Lös/vattnig avföring
    Hård avföring (harlottar)

    Andra problem som förekommer oftare hos en person med ibs än hos en frisk:
    Depression, Spänningshuvudvärk, Sömnproblem, Panikångest, Sicca syndrome (torra slemhinnor), Trötthet, Nedsatt sex lust, Fibromyalgi, Astma , Bronkiell hyperaktivitet , Ångest, Ryggsmärta, Dysuri (överaktiv blåsa), Dysmenorré (smärta vid mens), Illamående.

    Kost: Kan hjälpa att undvika ? mjölkprodukter, fet mat, starka kryddor, kolsyra, socker och sötningsmedel, fiberrik kost (vid diarre), gasbildande kost, tuggummi, ?hårda? skal från frukter.
    Ät i lugn och ro, regelbundet och tugga maten ordentligt.

    Undvik att stressa. Lyssna på kroppen.

    OBS! Vi i denna tråden är inga läkare utan ger tips och råd efter egna upplevelser.

    Tidigare tråd
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m11544888.html
    Tråd nummer 2
    familjeliv.se/Forum-4-46/m17240630.html
    Tråd nummer 3
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m20323892.html
    Tråd nummer 4
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m23512055.html
    Tråd nummer 5
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m26449651.html
    Tråd nummer 6
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m29320251.html

  • Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7
  • Vroooooom
    Bruden1 skrev 2008-09-18 19:51:44 följande:
    Ni som har IBS!Hur gör ni för att må så bra som möjligt?Vad äter ni då?Hur är era symtom?mer än att magen krånglar....Hur uppträder er mage?Nån som har små barn och/eller bebis och har IBS? Hur orka ni med allt???(Jag har inte IBS konstaterat... men läkaren säger att det förmodligen är det jag har... inga prover eller undersökningar visar på nån sjukdom osv!)Hur gör ni om ni måste gå på nåt möte, sitta hos frissan, åka kollektivit, gå på bröllop mm mm...... tänk om man bara måååååste springa på toa!!! Hör löser ni det???
    Det finns ingen mat som gör det lättare för min mage men jag vet att många andra mår bättre om de utesluter vissa saker. Det bästa är att pröva sig fram eftersom att det är oerhört individuellt.

    Mina symptom är svåra magkramper vid tarmtömning och ibland diarré.

    Jag har inga barn ännu men väntar just nu min första. BF om 3 veckor. Jag är lite orolig för hur jag ska orka men jag har ju en make som drar halva lasset.

    Min IBS gör att jag sällan går ut.
    Men jag är ofta så öppen som möjlilgt med mina tarmproblem och förklarar innan att jag kanske måste springa på toa helt plötsligt.
    Cheer up, the worst is yet to come
  • IrenerI
    Bruden1 skrev 2008-09-18 19:51:44 följande:
    Ni som har IBS!Hur gör ni för att må så bra som möjligt?Vad äter ni då?Hur är era symtom?mer än att magen krånglar....Hur uppträder er mage?Nån som har små barn och/eller bebis och har IBS? Hur orka ni med allt???(Jag har inte IBS konstaterat... men läkaren säger att det förmodligen är det jag har... inga prover eller undersökningar visar på nån sjukdom osv!)Hur gör ni om ni måste gå på nåt möte, sitta hos frissan, åka kollektivit, gå på bröllop mm mm...... tänk om man bara måååååste springa på toa!!! Hör löser ni det???
    Jag mår bättre om jag låter bli att äta gluten och laktos bla.
    Sen vet jag vissa saker som gör mig dålig t.ex. choklad i för stor mängd.. Tyvärr.

    Barna ja, har tur att ha farmor nära till så dom gånger jag blir riktigt dålig skickar jag dom dit.
    Men jag har väl inte den värsta varianten dock.
    HAde de ju inte med första barnet utan allt började under min förra graviditet. och nu är jag gravid igen och mår lite bättre faktiskt.
    Men när jag inte mår hunra så har iaf äldsta tjejen på 4 lärt sig att jag har ont och hon må vara ltie lugnare och hjälpa till. 1 åringen begriper ju inte de direkt.
    Har tyvärr ingen sambo som kan ställa upp när jag är dålig utan han jobbar väldigt mycket och kan inte ändra på de.

    Möten är pest undviker allt in i de sista.
    Förut grundade jag med dimor oh sånt och de funkade då.
    nu när jag är gravid så är jag ju ltie bättre så jag brukar känna på morgonen om de är en okej dag så äter jag ltet lugnt går de bra.

    Kollektivt.. Aldrig i livet dock har jag ingen andlednign att åka de nån gång då de är klent med sånt här.

    Har inte heler IBS konstaterat men läkaren misstänker de.
  • Bruden1

    Ireneri: vad är dimor?


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Vroooooom
    Bruden1 skrev 2008-09-18 20:57:21 följande:
    Ireneri: vad är dimor?
    Det är typ samma sak som Imodium
    Cheer up, the worst is yet to come
  • 3barnsmor35
    Bruden1 skrev 2008-09-18 19:51:44 följande:
    Ni som har IBS!Hur gör ni för att må så bra som möjligt?Vad äter ni då?Hur är era symtom?mer än att magen krånglar....Hur uppträder er mage?Nån som har små barn och/eller bebis och har IBS? Hur orka ni med allt???(Jag har inte IBS konstaterat... men läkaren säger att det förmodligen är det jag har... inga prover eller undersökningar visar på nån sjukdom osv!)Hur gör ni om ni måste gå på nåt möte, sitta hos frissan, åka kollektivit, gå på bröllop mm mm...... tänk om man bara måååååste springa på toa!!! Hör löser ni det???
    Immodium när jag jobbar, annars är det bara att springa hemma o lära sig gå m öppen dörr typ.
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • Bruden1

    Hur verkar imodium eller dimor då? Behöver man inte gå på toa då? eller vad händer med magen då? inget akutbesök på toan eller!?

  • IrenerI
    Bruden1 skrev 2008-09-18 22:04:11 följande:
    Hur verkar imodium eller dimor då? Behöver man inte gå på toa då? eller vad händer med magen då? inget akutbesök på toan eller!?
    De verkar stoppande så har man diarée så ger de sig efter ett tag.
    Men natar att de funkar olika på alla. Men på mig tar de 1-2 timmar ca beroende på hur dålig jag är innan de ger sig.
  • Trasig Udda Strumpa

    Jag har inte heller konstaterat att jag har IBS men läkarna tror det

    jag har mest problem med diarré och jag äter Imodium varje dag för o lugna ner magen det funkar rätt bra

    och i värsta fall när man är ute och inte har möjlighet att springa på toa så får man låta bli att äta jag brukar klara mig 12 timmar bara genom att dricka mycket och helst så sött som det går

    man vinner mycket på o va ärlig och berätta att man har problem med magen och att man kan behöva springa iväg
    jag brukar rätt ofta göra folk lite generade för jag pratar så öppet om mina magproblem

    jag lever på en mycket strikt och tråkig diet men det är det enda som funkar orkar inte räkna upp allt jag kan äta men det är väl ungefär 2 a-4 sidor :/
    äter typ 2 sorters bröd bara rena maträtter pasta potatis ris och kött fisk eller kyckling inga såser ingenting sådant
    pålägg ost eller skinka finns några sorters kakor jag kan äta
    frukt och grönsker äter jag nästan inte alls blir urdålig av det
    utesluter mjölk helt och hållet

    sen när man tröttnar på dieten så får man försiktigt exprimentera vad man kan tåla mera isglass och pepparkakor är något jag kan bli sååå dålig av och det är bara ibland jag äta det av någon märklig anledning

    ett tips är att prata med en dietist om hur man ska äta jag fick lära mig att när jag har som mest problem med diarré så är det enbart ris vitt bröd choklad och Proviva som gäller inget annat tills jag mår lite bättre

    min IBS går i skov jag kan må bra i flera månader och knappt ha någon diarré eller jobbig förstoppning för o sen må jättedåligt med mycket diarré förstoppning och så vidare
    ont i magen har jag dock dagligen men det vänjer man sig vid

    mina magproblem började efter sonen föddes och jag trodde ärligt talat inte jag nånsin kunde vänja mig vid det här eller må någorlunda
    men det har tagit lång tid men nu har jag vant mig och allting funkar rätt oki med magen skönt :)

    oj så mycket det blev skrivet nu

  • Bruden1

    Denna tråden stängs väl snart!! Imorgon!
    Vem öppnar en ny???


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Bruden1

    vad ska man egentligen äta när man har IBS? för att må så bra som möjligt och för att slippa att ena veckan vara hård i magen och nästa lös!?!?

    Vilka livsmedel är det flesta med IBS känsliga för egentligen? eller är det HELT olika från person till person?


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Maddisen80
    Svar på #861
    Bruden enligt min dietist ska man äta nöt,vit fisk,lamm, isbergsallad,tomat,gurka,spenat,örtkryddor,örtte utan koffein,gluten och mjölkfri kost,sojadryck,all risdrycker och risorter sen jag har börja ätit de mår min mage mycke bättre, men de är från person till person
  • Lindquist

    Bästa medicinen för IBS

    Undvik socker och stärkelse

    Och ät paleo eller carnivore

    Med carnivore försvann mina IBS symtom

  • Swed123
    Bruden1 skrev 2008-09-22 13:23:40 följande:

    vad ska man egentligen äta när man har IBS? för att må så bra som möjligt och för att slippa att ena veckan vara hård i magen och nästa lös!?!?

    Vilka livsmedel är det flesta med IBS känsliga för egentligen? eller är det HELT olika från person till person?


    Jag själv äter vegetaris kost och det hjälper mig för problemen och samt även slutat med alkohol och koffein i stora mängder, alkoholen har jag uteslutit helt.. 

    efter ca 3 månader märkte jag resultat och min ibs började försvinna sakta men säkert. Där emot har jag ätit kött nångång ibland vid typ resturang besök eller så, men då har jag kännt efter hur mycket min mage pallar ! 


    Nu är jag nästan helt symtomfri.. feeling blessed 

Svar på tråden Tråden för oss med IBS, del 7