• Anonym (Kär)

    Alltså, detta med gifta män...

    Är det alltid tabu och förbjudet att bli kär i en gift man? Och att försöka göra något för att få honom? Jag har förstått att vissa här tycker så. Jag undrar vad ni tycker om skilsmässor i allmänhet? Skulle ni helst se att de var förbjudna? Eller är det bara om en gift person träffar en ny och lägger in om skilsmässa av den anledningen, som det är fult och fel?

    Kan det under några omständigheter, enligt er, vara OK att träffa någon ny och skilja sig för hans/hennes skull? Och särskilt om den gifta personen och den nya inte har sökt efter detta, utan bara råkat träffas och bli kära? Till exempel på jobbet.

  • Svar på tråden Alltså, detta med gifta män...
  • Anonym (Realist)
    Anonym (jaha) skrev 2024-05-15 17:21:14 följande:
    Sådär ja, där har vi nästa samling klassiska ursäkter...

    1) Livet är bara sååååå komplext! 
    Det argumentet håller ju inte eftersom livet är ju komplext för ALLA, men bevisligen lyckas ju väldigt många om inte de flesta hanterar det på ett värdigt sätt ändå så i slutändan kokar det ju ändå ner till personliga brister hos de som inte klarar av att hantera livets komplexitet utan att bete sig som ett svin.

    2) Vi har drifter!
    Det argumentet håller inte heller eftersom människor har fler drifter än sex och kan man hantera andra drifter eller känslor på ett vettigt sätt så borde man kunna hantera även kåthet eller förälskelser lika bra. Kan man hantera tex ilska utan att gå lös på folk med klubba så borde man kunna hantera kåthet och förälskelser utan att bete sig som ett svin. Så mao samma sak där, det kokar i slutändan ändå ner till brister hos individen. 
    Tycker inte alls det behöver ses som en "brist" hos viisa individer. kanske har de som "sköter sig" så otroligt bra aldrig drabbats av en riktig förälskelse? 
  • Anonym (Kär)
    Anonym (Realist) skrev 2024-05-16 14:13:16 följande:
    1) så fungerar inte livet. Inalnd är det faktum att man träffar någon ny det som ger en insikten att man måste ut ur nuvarande förhållande. Du verkar itne förstå hur förälskelser fungerar - det är en reaktion i hjärnan + hormoner, inget man väljer. Om man innan man upplevt detta varit kvar i en relation tex pga barnen eller andra praktiska anledningar, eller helt enkelt pga tanken "jamen vi har det ju itne SÅ dåligt", tja, då är man tyvärr fortfarande i ett förhållande när man råkar (!) förälska sig i en ny. Ditt krav på "tajming" faller alltså på sin gena orimlighet,

    2) LOL. Varför måste BODELNINGEN var gjord? Roligaste kommentaren någonsin. 
    Jag tror att personen aldrig har varit förälskad.

    Ja, bodelningen kan ju ta flera år, om den lämnade parten trilskas. Då hinner man torka upp under tiden! Tomte
  • Anonym (Kär)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-16 14:17:16 följande:
    Jag tror att personen aldrig har varit förälskad.

    Ja, bodelningen kan ju ta flera år, om den lämnade parten trilskas. Då hinner man torka upp under tiden! Tomte
    *torka ihop
  • Anonym (Rätt ordning)
    Anonym (Realist) skrev 2024-05-16 14:13:16 följande:
    1) så fungerar inte livet. Inalnd är det faktum att man träffar någon ny det som ger en insikten att man måste ut ur nuvarande förhållande. Du verkar itne förstå hur förälskelser fungerar - det är en reaktion i hjärnan + hormoner, inget man väljer. Om man innan man upplevt detta varit kvar i en relation tex pga barnen eller andra praktiska anledningar, eller helt enkelt pga tanken "jamen vi har det ju itne SÅ dåligt", tja, då är man tyvärr fortfarande i ett förhållande när man råkar (!) förälska sig i en ny. Ditt krav på "tajming" faller alltså på sin gena orimlighet,

    2) LOL. Varför måste BODELNINGEN var gjord? Roligaste kommentaren någonsin. 
    Förälska sig i någon annan är inte felet. Att agera på det medan man är i ett förhållande är dock en annan sak. Särskilt genom att ljuga och gå bakom ryggen på sin partner. Då är lojaliteten och känslorna inte längre hos sin partner.
  • Anonym (Rätt ordning)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-16 14:17:16 följande:
    Jag tror att personen aldrig har varit förälskad.

    Ja, bodelningen kan ju ta flera år, om den lämnade parten trilskas. Då hinner man torka upp under tiden! Tomte

    Jag har varit förälskad och lämnat min partner. Var dock aldrig otrogen. 


    Har även blivit förälskad och dragit mig undan. Det gick över efter ett tag, och jag har aldrig ångrat det eftersom jag hade ett bra förhållande.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Realist) skrev 2024-05-16 14:16:42 följande:
    Tycker inte alls det behöver ses som en "brist" hos viisa individer. kanske har de som "sköter sig" så otroligt bra aldrig drabbats av en riktig förälskelse? 

    Ah där vi nästa klassiska ursäkt... det är baaaara människor som beter sig som rövhål som har förmåga att känna saker.... alla andra är bara känslolösa robotar.

    Nejdå, så är nog inte. De allra flesta människor har förmåga att känna i precis samma utsträckning, men tyvärr är vissa väldigt dåliga på att hantera både sina känslor och kunna stå för hur dåliga de är på det och hittar därför på massor med fina "förklaringar" för sina brister. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Kär) skrev 2024-05-16 14:17:16 följande:
    Jag tror att personen aldrig har varit förälskad.

    Ja, bodelningen kan ju ta flera år, om den lämnade parten trilskas. Då hinner man torka upp under tiden! Tomte
    Ja, alla som inte kan kontrollera sig vill ju gärna tro att det är det är bara de som kan känna saker och alla andra har bara inte varit i deras situation än för om de hade varit i deras situation så hade de såklart agerat precis lika illa. Dvs ett sätt att normalisera sina brister och säga att alla är lika kassa som man själv är på att hantera såna situationer och alla som inte varit lika stora rövhål har bara inte varit i deras situation än.

    Det är mycket som är skitjobbigt med skilsmässor men ändå klarar de flesta det galant, varför skulle inte du kunna klara det du med? Eller är du bara lite bekväm av dig?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Rätt ordning) skrev 2024-05-16 15:07:49 följande:

    Jag har varit förälskad och lämnat min partner. Var dock aldrig otrogen. 


    Har även blivit förälskad och dragit mig undan. Det gick över efter ett tag, och jag har aldrig ångrat det eftersom jag hade ett bra förhållande.


    Va? nääää det är ju heeeelt omöjligt att känna saker eller avsluta en relation utan att bete sig som ett rövhål enligt vissa här. Så egentligen existerar inte du och 70% av befolkningen som inte är otrogna. Det är baaaara otrogna människor som kan känna saker, det vet väl vem som helst.Tomte
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Realist) skrev 2024-05-16 14:13:16 följande:
    1) så fungerar inte livet. Inalnd är det faktum att man träffar någon ny det som ger en insikten att man måste ut ur nuvarande förhållande. Du verkar itne förstå hur förälskelser fungerar - det är en reaktion i hjärnan + hormoner, inget man väljer. Om man innan man upplevt detta varit kvar i en relation tex pga barnen eller andra praktiska anledningar, eller helt enkelt pga tanken "jamen vi har det ju itne SÅ dåligt", tja, då är man tyvärr fortfarande i ett förhållande när man råkar (!) förälska sig i en ny. Ditt krav på "tajming" faller alltså på sin gena orimlighet,

    2) LOL. Varför måste BODELNINGEN var gjord? Roligaste kommentaren någonsin. 

    Att komma till insikt är en sak, men då skiljer man sig FÖRST och så inleder man något med någon annan SEN. Man måste ju inte hoppa i säng innan man skiljer sig oavsett hur mycket hormoner man har, för hormoner har väl alla människor?

    Återigen, det som ifrågasätts och kritiseras är INTE vad man känner utan vad man GÖR av sina känslor. Varför envisas du med att fortsätta låtsas som att det är känslorna som ifrågasätts/kritiseras?

    Du snackar om att andra inte förstår hur förälskelser fungerar och babblar på om "hormoner" men råkar bara glömma bort den lilla detaljen att alla som blir förälskade beter ju inte sig som rövhål trotts samma "hormoner".

    Din argumentation är ungefär lika bisarr som att säga... du förstår inte hur bilar funkar, de har en ratt och en gaspedal.... men bara råka glömma nämna att de har en broms också och att man inte måste styra bilen rakt in i andra människor och att de allra flesta bevisligen lyckas köra bil utan att ha ihjäl andra medvetet.
  • Anonym (C)
    Anonym (Realist) skrev 2024-05-16 14:13:16 följande:
    1) så fungerar inte livet. Inalnd är det faktum att man träffar någon ny det som ger en insikten att man måste ut ur nuvarande förhållande. Du verkar itne förstå hur förälskelser fungerar - det är en reaktion i hjärnan + hormoner, inget man väljer. Om man innan man upplevt detta varit kvar i en relation tex pga barnen eller andra praktiska anledningar, eller helt enkelt pga tanken "jamen vi har det ju itne SÅ dåligt", tja, då är man tyvärr fortfarande i ett förhållande när man råkar (!) förälska sig i en ny. Ditt krav på "tajming" faller alltså på sin gena orimlighet,

    2) LOL. Varför måste BODELNINGEN var gjord? Roligaste kommentaren någonsin. 

    Jo jag hävdar fortfarande att du ska avsluta pågående relation innan du hoppar in i nästa. Är det en dålig relation varför stanna. Går inte att skylla på barnen mm. Inte heller en socioekonomisk aspekt. Är förälskelsen genuin så håller den medan du gör slut, flyttar isär. Du. Helvete faktiskt inte ligga med någon annan. Spar det. 


    Jo jag hävdar också att det mesta i skilsmässan ska vara klart eller så gott som för att minimera allt jäkla kattrakande med gamla fastrars kristallskålar. Skratta på du. Det bjuder jag på. 

  • Anonym (Lilla My)
    Anonym (gris charnel) skrev 2024-05-15 15:09:49 följande:
    Vad menar du med att han var otrogen? Bara sex eller ett kärleksförhållande med någon annan?
    Han var otrogen en gång i fyllan och villan, Alltså inget förhållande eller så. Jag tog inte det som att han vare sig svikit eller manipulerat mig utan det är sånt som händer. Han var ärlig och berättade direkt vad han gjort.  Han visade mig respekt genom att berätta och jag älskade ju honom, gör det ännu och har inte ångrat mig en sekund
  • Anonym (gris charnel)
    Anonym (Lilla My) skrev 2024-05-16 20:46:41 följande:
    Han var otrogen en gång i fyllan och villan, Alltså inget förhållande eller så. Jag tog inte det som att han vare sig svikit eller manipulerat mig utan det är sånt som händer. Han var ärlig och berättade direkt vad han gjort.  Han visade mig respekt genom att berätta och jag älskade ju honom, gör det ännu och har inte ångrat mig en sekund
    Ja då håller jag med dig helt. Ser inte heller någon anledning att bryta upp för en sådan sak.

    Dock handlar väl tråden mer om när mannen och en ny kvinna blir kära i varandra. 
  • Anonym (Rätt ordning)
    Anonym (Lilla My) skrev 2024-05-16 20:46:41 följande:
    Han var otrogen en gång i fyllan och villan, Alltså inget förhållande eller så. Jag tog inte det som att han vare sig svikit eller manipulerat mig utan det är sånt som händer. Han var ärlig och berättade direkt vad han gjort.  Han visade mig respekt genom att berätta och jag älskade ju honom, gör det ännu och har inte ångrat mig en sekund
    Det är ju lite skillnad på att förlåta ett enda misstag på fyllan, eller unna sin partner som inte älskar en att ha en relation på sidan om? 
  • Anonym (Rätt ordning)
    Anonym (Rätt ordning) skrev 2024-05-17 14:31:52 följande:
    Det är ju lite skillnad på att förlåta ett enda misstag på fyllan, eller unna sin partner som inte älskar en att ha en relation på sidan om? 
    edit: än att unna sin partner
Svar på tråden Alltså, detta med gifta män...