• Anonym (?)

    Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?

    Utvecklingen av samhället är intressant. Mina föräldrar födda på 40-talet levde konservativt. 


    Min far var VD och Ingenjör och min mor tog hand om mig och min syster och villan med städning, matlagning innan de startade eget företag tillsammans. 


    Numer, i samhället är det 50-50 som gäller. Kvinnan och mannen ska betala lika av utgifterna, trots att mannen tjänar multum och kanske kvinnan studerar. 


    Detta för mig är avtändande. 


    Tycker att det är mer attraktivt med gamla roller där mannen hade mer makt.

    Numer ska kvinnan vara mannen och göra karriär och ta hand om barnen och laga mat. 


    Är det därför det är så många singel hushåll då mansrollen dör ut och man kan lika gärna leva själv istället för att leva 50 50? 

  • Svar på tråden Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?
  • Anonym (M)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 17:00:10 följande:
    ett land och stat kan självklart vara självständig till viss del men även ett land eller stat är beroende av andra. Det är ren bullshit att någon är helt självständig. Ren bullshit
    Ja, att du inte är det är nog alla på det klara med. 

    Vi andra som förstår att sätta ordet i rätt kontext är det i alla fall. Även om jag inte byggt vägen jag snart ska köra hem på. Jag behöver ingen man för det, precis som att jag inte behöver en man för att handla på ICA. 

    Mitt liv klaras av på ett utmärkt sätt utan att jag behöver en man. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 16:55:51 följande:

    spelar någon roll liksom. Det är en definition som alla andras definitioner här, högt och lågt, du vet att du är på ett öppet forum. Om inte, på ett forum skriver alla sorts människor och alla har rätt att skriva, tycka och tänka bara man rör sig inom regelverket. 


    Vad menar du, klart det spelar roll! Du kan ju inte hitta på egna definitioner för ord!
  • Anonym (Ant)
    Anonym (M) skrev 2024-04-25 17:05:08 följande:
    Ja, att du inte är det är nog alla på det klara med. 

    Vi andra som förstår att sätta ordet i rätt kontext är det i alla fall. Även om jag inte byggt vägen jag snart ska köra hem på. Jag behöver ingen man för det, precis som att jag inte behöver en man för att handla på ICA. 

    Mitt liv klaras av på ett utmärkt sätt utan att jag behöver en man. 
    Du klara dig säkert utan en man, det betvivlar jag inte men du inte helt självständig. 
  • Anonym (Ant)
    Fiona M skrev 2024-04-25 17:04:26 följande:
    Du blandar ihop definition och åsikt.
    Ord och idéer har en betydelse som man utgår från för att förstå varandra, annars skulle vi aldrig kunna diskutera med varandra.

    Du kan liksom inte tycka att gredelin betyder pälsdjursallergisk.
    ingen är helt självständig idag, det är bara nonsens. Inte ens ett land som Sverige är självständigt, vi är beroende av import och export annars dör vi sotdöden. på pappret ska det låta som att vi människor är självständiga men det är i verkligheten ren bullshit. Ingen klarar sig själv idag. Ingen. 
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 17:05:38 följande:
    Vad menar du, klart det spelar roll! Du kan ju inte hitta på egna definitioner för ord!
    Nej jag har inte hittat på en definition. Det är du som tjatar om det. 
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 17:32:57 följande:
    ingen är helt självständig idag, det är bara nonsens. Inte ens ett land som Sverige är självständigt, vi är beroende av import och export annars dör vi sotdöden. på pappret ska det låta som att vi människor är självständiga men det är i verkligheten ren bullshit. Ingen klarar sig själv idag. Ingen. 
    Det beror på i vilken situation 
  • Fiona M
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 17:32:57 följande:
    ingen är helt självständig idag, det är bara nonsens. Inte ens ett land som Sverige är självständigt, vi är beroende av import och export annars dör vi sotdöden. på pappret ska det låta som att vi människor är självständiga men det är i verkligheten ren bullshit. Ingen klarar sig själv idag. Ingen. 
    Visst kan man diskutera hur och vad man är beroende av men det ändrar inte att begreppet självständig är ett annat än den betydelse du ger den.
  • Anonym (Ant)
    Fiona M skrev 2024-04-25 17:55:08 följande:
    Visst kan man diskutera hur och vad man är beroende av men det ändrar inte att begreppet självständig är ett annat än den betydelse du ger den.
    Haha nä att ändra begreppet självständig tänker jag inte försöka med men att inbilla sig att man är självständig är ren nonsens. Som sagt inte ens landet sverige är självständigt, vi ändrade åsikt och regler för att komma med i nato. ingen är helt självständig, det är en ren utopi. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 17:34:28 följande:
    Nej jag har inte hittat på en definition. Det är du som tjatar om det. 
    Visa då en källa där din definition står. Jag har visat en, nån annan postade en annan som stödde den vedertagna definitionen, så nu är det din tur att visa att du inte bara hittar på.
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 18:06:59 följande:
    Haha nä att ändra begreppet självständig tänker jag inte försöka med men att inbilla sig att man är självständig är ren nonsens. Som sagt inte ens landet sverige är självständigt, vi ändrade åsikt och regler för att komma med i nato. ingen är helt självständig, det är en ren utopi. 
    Du drar begreppet så långt att det får en helt annan betydelse än den man faktiskt använder.
  • Anonym (inte alltid sant)

    Mina föräldrar är födda på 40-talet, båda arbetade. Pappa som officer i försvaret och mamma på en flygplats (tog hand om folk som skulle resa). Så nej, det kan jag inte påstå och båda föräldrarna arbetade 100%, de är fortfarande gifta. Jag var hos förskolan/dagmamman eller tog mormor och morfar hand om mig.

  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:09:43 följande:
    Visa då en källa där din definition står. Jag har visat en, nån annan postade en annan som stödde den vedertagna definitionen, så nu är det din tur att visa att du inte bara hittar på.
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 18:06:59 följande:
    Haha nä att ändra begreppet självständig tänker jag inte försöka med men att inbilla sig att man är självständig är ren nonsens. Som sagt inte ens landet sverige är självständigt, vi ändrade åsikt och regler för att komma med i nato. ingen är helt självständig, det är en ren utopi. 
    Du drar begreppet så långt att det får en helt annan betydelse än den man faktiskt använder.
    Som sagt, det finns ingen som är självständig idag. Tar du emot barnbidrag , ja då är du inte självständig, arbetar du hos någon och får lön, då är är du inte självständig, jag kan skriva exempel i all oändlighet. Vi är inte så självständiga som du vill tro. Sorry om jag grusade din rosa bubbla.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 18:26:27 följande:
    Som sagt, det finns ingen som är självständig idag. Tar du emot barnbidrag , ja då är du inte självständig, arbetar du hos någon och får lön, då är är du inte självständig, jag kan skriva exempel i all oändlighet. Vi är inte så självständiga som du vill tro. Sorry om jag grusade din rosa bubbla.
    Och du framhärdar i din felaktiga definition.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:27:52 följande:
    Och du framhärdar i din felaktiga definition.
    Får du jättegärna tycka men ingen kan hävda att man är helt självständig. Det är ren nonsens. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 18:37:16 följande:
    Får du jättegärna tycka men ingen kan hävda att man är helt självständig. Det är ren nonsens. 
    Vi pratar om definitionen av ordet. Visa var du har stöd för det eller erkänn att du hittat på den.
  • Anonym (Ant)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:45:09 följande:
    Vi pratar om definitionen av ordet. Visa var du har stöd för det eller erkänn att du hittat på den.
    Det är du som pratar definition, inte jag. Att tro att man är självständig idag är ren nonsens. Vi alla är beroende av eller styrda, på ett eller annat sätt. 
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (X) skrev 2024-04-25 18:09:43 följande:
    Visa då en källa där din definition står. Jag har visat en, nån annan postade en annan som stödde den vedertagna definitionen, så nu är det din tur att visa att du inte bara hittar på.
    Anonym (Ant) skrev 2024-04-25 18:06:59 följande:
    Haha nä att ändra begreppet självständig tänker jag inte försöka med men att inbilla sig att man är självständig är ren nonsens. Som sagt inte ens landet sverige är självständigt, vi ändrade åsikt och regler för att komma med i nato. ingen är helt självständig, det är en ren utopi. 
    Du drar begreppet så långt att det får en helt annan betydelse än den man faktiskt använder.
    Precis så 
  • Anonym (Ui)

    Varför dubbelt arbete? När jag varit hemma i perioder har vi delat på hushållsarbetet när min man kommit hem. Det är verkligen inte varje dag som maten stått på bordet. 

    Jag tror det är lättare att byta arbetsgivare än att byta försörjare...


    Anonym (C78) skrev 2024-04-25 16:22:04 följande:
    För mig är det bättre än att vara livegen för min arbetsgivare och ha dubbelt arbete. Men detta beror också på vilka värderingar och synsätt man har på livet. Det finns absolut inget rätt eller fel. I slutändan beror det på vårt tänkesätt och övertygelser, och hur vår hjärna tolkar det"
Svar på tråden Avtändande - Nutida man och kvinnor roller?