Hem > Gravid > Kaenningar Kraempor Och Komplikationer > Halsbränna gravid – tips som faktiskt hjälper
Halsbränna gravid – tips som faktiskt hjälper

Halsbränna gravid – tips som faktiskt hjälper

Många gravid besväras dagligen av halsbränna, det här helt normalt även om det såklart kan vara jobbigt. Men det finns saker du kan göra, som faktiskt hjälper.

 

Varför får man halsbränna som gravid?

När man är gravid så producerar kroppen ett hormon som heter relaxin, det gör att glatt muskulatur slappnar av lättare. Det är därför din tarma jobbar långsammare och du lättare blir förstoppad. Det är också därför som du får halsbränna, eftersom musklerna i magmunnen blir lite “slappa” och magsaft kan lättare komma tillbaka upp i matstrupen. Den växande magen gör också att trycket underifrån ökar allt eftersom barnet växer och tar mer plats, även det ger halsbränna. 

Läs mer: Illamående och graviditet – allt du behöver veta

 

Symtom på halsbränna

När du är gravid kan du uppleva halsbränna som en obehaglig känsla runt mage- och bröst trakten, på engelska använder man uttrycket “heartburn” för just halsbränna. Det är vanligt med symtom som:

– Sura uppstötningar

– Ont i övre delen av magen 

– En brännande känsla bakom bröstbenet. 

Symtomen på halsbränna kan hålla i sig i flera timmar och blir ofta värre precis efter att man ätit. Det kan också upplevas värre när man ligger ner. 

 

Vad kan jag göra mot min halsbränna?

Du kan lindra halsbränna genom att undvika större måltider och starkt kryddad mat, kaffe, te och fet mat. Du kan också prova receptfria läkemedel, det finns flertalet olika som du kan välja mellan. Det är bara prata med din barnmorska eller med någon som jobbar på apoteket så du säkert vet att läkemedlet är okej för dig som gravid. 

Läs mer: Alvedon och gravid – får man ta Alvedon när man är gravid?

 

Halsbränna: Tips som faktiskt hjälper

Det finns som sagt saker du kan göra för att undvika halsbränna, du kan till exempel:

– Ät små måltider och ät hellre oftare.

– Lägg dig inte ner på soffan och vila direkt efter att du ätit. Vila gärna om du behöver, men sitt hellre upp. Ät inte heller på kvällen precis innan du ska gå och lägga dig. 

– Undvika att dricka te och kaffe.

– Undvik att äta stark mat eller fet mat. Det kan också vara idé att undvika stekt och friterad mat. 

– Livsmedel som tomat, choklad, senap och vinäger kan också göra att halsbrännan blir värre. Så försök att undvika det också om du har stora besvär. 

– Drick mellan måltiderna istället för till måltiderna.

– Drick och ät gärna produkter som innehåller mycket kalcium som mjölk och yoghurt. Det neutraliserar nämligen magsyran. 

– Sova med lite höjd huvudända så du inte ligger plant. Använd en extra kudde för att komma lite högre upp. 

– Sov på sidan hellre än att sova på rygg. Många gravida har svårt för att sova på rygg ändå – det beror inte på halsbränna utan trycker mot vena cava som gör att man kan känna sig yr. Men om du, mot förmodan är en ryggsovare så sov hellre på sidan. 

 

Om inget hjälper – prova läkemedel mot halsbränna

Om inget av ovanstående tips hjälper dig att lindra din halsbränna kan du ta kontakt med din barnmorska eller gå till närmaste apotek. Av dem kan du få tips på vilka läkemedel som funkar för dig som gravid. 

Läs mer: Parmesan gravid – kan man äta parmesanost när man är gravid?

Artikelbild: nd3000/Envato Elements