• hemlis

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9

    Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

    Jag startade tråden för ca 22 mån sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

    Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås!

  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-07-12 19:02:51 följande:
    Carla: Attan - lite väl långt i från där jag bor! Men håll hårt i den läkaren - värt mycket att känna förtroende för sin läkare.Har efter många om och men nu fått tid till en KBT psykolog - hoppas det kan vara min väg mot större LUGN....
    Synd, men de finns fler bra läkare, men de är svåra att få tag i!
    KBT går jag på 1 gång imånaden bra! Kolla med henne/honom om BasalKroppskännedom
  • LiBä007

    Nu har jag bokat tid hos en läkare på vår VC, ska dit kl 15 i em.
    Ringde och sa som det var att besvären har ökat och då framförallt vid motion.
    Kan inte ge mig ut o gå längre utan att det hoppar i bröstet på mig.
    Det som fortfarande håller mig uppe är väl att jag inte har fler symptom.
    Sa också att jag har ångest och en inre oro och att det känns som om jag hamnat i en ond cirkel.
    Vi får de vad som händer, nu har jag i allafall tagit tag i detta...

  • pågmamman

    LiBää007 - lycka till i em! Så hade jag det i vintras - som om problemen ökar då det e kallt och blåsigt... Men numera kommer det sällan under att jag rör mig men ofta i nedvarvningsfasen efter.... Hoppas du får träffa en bra läkare som kan hjälpa dig att bli lite lugnare. Kram

  • LiBä007

    Hej !

    Vart på VC i dag och träffat en "sommar läkare" dansk var han mä... Han lyssnade på mig och jag fick ta ett EKG samt BT. EKG utan anmärkning och Bt lite högt 150/80.
    Han tyckte inte jag skulle oroa mig utan kvarstod mina problem om 2 veckor skulle jag ringa igen och en remiss till långtids EKG skulle skickas.
    Han sa också att eftersom jag levt med dessa problem så länge borde jag få fler symptomer om det verkligen skulle vara något fel på mitt hjärta typ svimmning el yrsel.
    Ska också göra 2 bt måtningar till nästa vecka och veckan därpå, om de är högt ska även där göras en långtidsregistrering.
    Idag har det annars vart lungt, men jag har då inte varit ute och motionerat...

    Drar i morgon till Falkenberg ett par dagar..

    God Natt !!

  • pågmamman

    ...han borde kamske fokuserat mer på din oro & ångest & lugnat dig gälande det "fysiska"..... Hoppas i alla fall att det känns ok - & att du kan ta till dig att han inte såg ngt allarmerande! kram

  • Carla
    LiBä007 skrev 2009-07-16 22:37:35 följande:
    Hej !Vart på VC i dag och träffat en "sommar läkare" dansk var han mä... Han lyssnade på mig och jag fick ta ett EKG samt BT. EKG utan anmärkning och Bt lite högt 150/80.Han tyckte inte jag skulle oroa mig utan kvarstod mina problem om 2 veckor skulle jag ringa igen och en remiss till långtids EKG skulle skickas.Han sa också att eftersom jag levt med dessa problem så länge borde jag få fler symptomer om det verkligen skulle vara något fel på mitt hjärta typ svimmning el yrsel.Ska också göra 2 bt måtningar till nästa vecka och veckan därpå, om de är högt ska även där göras en långtidsregistrering.Idag har det annars vart lungt, men jag har då inte varit ute och motionerat...Drar i morgon till Falkenberg ett par dagar..God Natt !!
    Skönt att du fick komma till läkare och de var de som fick mig att lugna mig bra förr när jag va så orolig och uppmärksamma de mesta, visst e de så ibland, men jag har blivit starkare!!!! Måste skryta och vet att de är skitjobbigt när hjärtat strular, men vet oxå att man kan få lov och må bättre! Seloken äterjag och de är bäde bt sänkande och bra för x-slag!! Lycka till
  • LiBä007

    Hej !

    Jag får ingen ro i kroppen.
    Har varit ett par dagar i Falkenberg med min Mamma och barnen men oron bara gnager.
    Inte haft mycket extraslag men å andra sidan har jag också tagit det lungt, ingen motion.
    Idag fram vid middagen tänkte jag att i em ska jag nog ge mig ut på en promenad o genast kommer klumpen i magen smygandes.
    Jag kan inte släppa tanken på hur det ska gå.
    Vi gav oss ut och då hade jag inte kännat av något på hela dagen, jag fick med mig barnen då sambon är bortrest.
    Kändes väl ganska bra, men kände några små o klumpen i magen fanns med mig hela tiden.
    Fattar inte vad problemet är, hela kroppen är påverkad.
    Käkarna ömmar då jag bite ihop så hårt, spännd i hela kroppen, lite huvudvärk.... jag exploderar nog när som helst.

    Har ni andra här blivit av med era extraslag eller har ni det fortfarande jobbigt ?
    Mitt har ju varit bättre periodvis, var längesedan jag kände såhär.
    Vad ska jag ta mig till ?
    Äter ni mediciner allihop ? Ja åt Seloken förr men inte nu.
    Kram !

  • pågmamman

    LiBä007: men e du säker på att det inte kommer från magen - eller i alla fall magen som sätter i gång det t ex om du har magmunsbråck (helt ofarligt!) eller kanske från nacken - i tanke på att du är spänd? En del av mina "föraningar" på hjärt-strul är nog igentligen ovan - även om jag har svårt att lita på det , för jag e så rädd att om jag tror på det så kanske jag missar ngt - allvarligt... Dumt - jag vet men men...

    Jag äter bara inderal om hjärtat skenar & så tar jag lergigan till natten för att sova & så funderar jag starkt på ngt antidep preparat! Men prövar nu med kbt, zonterapi & håller just nu på med ett detox program på 14 dagar för att se om jag mår bättre av att få starta på 0 gällande mat.....

  • Carla
    LiBä007 skrev 2009-07-19 18:50:42 följande:
    Hej !Jag får ingen ro i kroppen.Har varit ett par dagar i Falkenberg med min Mamma och barnen men oron bara gnager.Inte haft mycket extraslag men å andra sidan har jag också tagit det lungt, ingen motion.Idag fram vid middagen tänkte jag att i em ska jag nog ge mig ut på en promenad o genast kommer klumpen i magen smygandes.Jag kan inte släppa tanken på hur det ska gå.Vi gav oss ut och då hade jag inte kännat av något på hela dagen, jag fick med mig barnen då sambon är bortrest.Kändes väl ganska bra, men kände några små o klumpen i magen fanns med mig hela tiden.Fattar inte vad problemet är, hela kroppen är påverkad. Käkarna ömmar då jag bite ihop så hårt, spännd i hela kroppen, lite huvudvärk.... jag exploderar nog när som helst.Har ni andra här blivit av med era extraslag eller har ni det fortfarande jobbigt ?Mitt har ju varit bättre periodvis, var längesedan jag kände såhär.Vad ska jag ta mig till ?Äter ni mediciner allihop ? Ja åt Seloken förr men inte nu.Kram !
    Låter tufft de va så som jag hade de när jag fick antidepp och de har verkligen förändrat mig som människa, trots att jag fortfarande är sårbar åh så och har x-slag men paniken jag kunde känna innan har blivit mycket bättre! Se åh komma till VC läkare efter sem. och är citalopram!!! Lovar dig de kommar att bli bättre, sen äter jag atarax vid behov och de kan du ju börja med redan nu om du ringer och får på resept, de är antihistamin tablett=allergitablett som hjälper oxå vid oro och ångest och är ej beroendeframkallande!
    Andras i magen om du kan och hjärtat mår bra av att röra sig och stresshormonet (kortisol) blir du bara av med i fysiskaktivitet! Lycka till
  • LiBä007

    Hej !
    Måste faktisk säga att jag haft en bra dag, börjar hitta tillbaks.
    Var ute och promenerade i em och det funka fint.

    Tror jag klurat ut en sak idag (som ni förmodligen gjort för länge sedan)...
    När jag kommer till den där uppsförsbacken som jag gruvat mig för hela promenaden så blir nervositeten/ängsla/ångesten stark och jag bara väntar på att extraslagen ska börja och det är ju det som har hänt de sista.
    Saken är den att det är ju förmodligen inte pga att mitt hjärta är kasst/sjukt som extraslagen kommer utan för att jag bygger upp ängslan/ångest/oro inför uppförsbacken.... HUR SJUKT SOM HELST !!!

    O ja visst kan min mage spela in i många av fallen, har haft magkatarr till och från sedan skolåldern.
    Är också väldigt ofta uppblåst.
    Vad innebär detox program ?

    Kram..

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9