Inlägg från: soffipropppropp |Visa alla inlägg
  • soffipropppropp
    Emiii skrev 2013-01-23 00:31:24 följande:
    :)

    Hur går det för er med amningen och bs?
    Nu vill inte min lilla fröken ammas så mycket men däremot så pumpar jag ut en hel del. Men jag har faktiskt klarat mig bra från dom här skräck historierna om att man ska dimpa rejält! Nån gång har jag vart ner på t.ex 2,4 men vet inte om det har vart i samband med amning/pumpning.
    Däremot så blir jag väldigt uppstressad märker jag när bs är på väg ner/ligger lågt och hon skriker. Då känner jag mig som världens dåligaste mamma som måste vara så egoistisk och tänka på mig själv i första hand Rynkar på näsan
    Jag undviker att gå runt med henne när jag ligger lågt för tänk om man skulle kollapsa eller nåt! Nu tror jag iofs inte att jag kommer att kollapsa men man tänker ju det värsta nu när man har den lilla att ta hand om!

    Annars måste jag säga att bli mamma är det häftigaste och bästa som hänt mig!Hjärta Så syskon i framtiden blir det nog Flört
  • soffipropppropp
    Emiii skrev 2013-01-23 14:40:22 följande:
    Vad skönt att det har funkat så bra för er :)

    Själv slutade jag helamma när sonen var 5 veckor (eller jag pumpade första tre veckorna när han hade sond men han fick bara min mjölk ändå) och slutade helt drygt en vecka senare...

    Blodsockret var helt knäppt, verkar som min kropp har bestämt sig att jämt göra tvärtemot vad som ska hända. Jag hade sjukt höga bs och kom till slut upp i de doser jag hade under slutet av grav. och lite till. Har blivit mkt bättre men hoppar fortfarande en del. Dessa hormoner alltså.... Jag vill ju ligga rätt bra för jag tror vi kommer satsa på att skaffa en till ganska snart och denna gången vill jag verkligen att värderna ska vara stabila ett bra tag innan så man slipper oroa sig onödigt mkt som jag gjorde i början...
    Oj hur din kropp reagerade! Inte så skoj att behöva öka doserna igen!

    Hur tätt inpå har ni tänkt skaffa ett syskon? Lite nyfiken bara. Vi pratar om att det ska vara 1,5-2 år mellan våra så det är bara till att köra på sen igen Flört men vi får se senare hur vi känner lite längre framöver men syskon ska vi försöka fixa iaf!Baby
  • soffipropppropp
    Anakin skrev 2013-01-23 19:01:09 följande:
    Emiii: ja, det låter ju jättekonstigt. Är det fortfarande så? Har du pratat med någon läkare och fått någon förklaring?

    Mmm, längtar också efter fler barn! Min kompis har två och hon säger att man alltid längtar mest efter fler barn precis i början men sen när de blir lite äldre så tar de så mycket mer plats att den där längtan blir lite lindrigare. Men vi har redan bestämt att ett syskon till blir det i alla fall!

    Usch, en annan kompis till mig har precis fått sitt andra och tycker att det är så sjukt jobbigt. Hon har bara två år mellan dem och äldsta är jätteavundsjuk och asjobbig, så jag hade gärna väntat längre och haft tre år emellan. Men om tre veckor blir jag 35... :/ Svårt. Vill ju inte krascha familjen helt bara för att jag stressar fram syskon. Men samtidigt, 35!

    Vi har sagt att vi ska vänta minst ett år innan vi börjar försöka i alla fall. Får se hur det känns då!
    Jo ju äldre dom blir desto mer "krävande" blir dom ju..så lika bra att skaffa tättTungan ute
    Har också en kompis som skaffat väldigt tätt. Det är 17 månader mellan dem och hon tycker det funkar väldigt bra! Som hon säger: lika bra att ha två blöjbarn samtidigt så har man det gjort Flört
  • soffipropppropp

    Får ni sänka och sänka era doser hela tiden nu efter fl?
    Jag ammar pyttelite men pumpar ut någon gång per dag. Men jag får mer och mer känningar nu vilket jag inte hade så mycket av innan och då satt jag verkligen och pumpade ut ca var tredje timme!
    Så jag blir knäpp på min diabetes just nu!
    Jag tar 12,90e i basal och ca 10-12e i bolus per dygn.
    Så nu har jag sänkt basaldoserna ytterliggare vilket jag gjort flera ggr de senaste veckorna. Vet ju att man går ner till sina vanliga doser man hade innan man blev gravid men nu är det verkligen lite jag tar!
    Käkar jag lunch så tar jag 2,5e som vanligt men får känning! Så det känns ju "fjantigt" att minska där men det måste jag också göra. Graviditeten kanske har gjort mig frisk? Förvånad (ja nu var jag ironisk)
    Några fler som känner igen sig?


  • soffipropppropp
    Jow skrev 2013-02-03 21:53:54 följande:
    Min diabetessköterska sa att efter fl skulle jag bara ta 2/3 av mina doser. Sen kan jag säga att jag ganska ofta inte ens tar något insulin och jag ligger runt 6-8 när jag testar mig.
    Oki! Jag har bara fått till mig att jag ska ta mina vanliga doser + att man kan bli låg när man ammar. Men eftersom jag knappt ammar/pumpar så mycket längre så tycker jag det är lite märkligt att jag behöver sänka massor nu..
    Men jag ska inte klaga för nu har jag t.o.m gått ner 0,5kg mer än innan graviditeten dvs. gick upp 15kg och har nu gått ner 15,5kg! Cool

    Jow, ammar/pumpar du?
  • soffipropppropp
    Jow skrev 2013-02-04 09:22:45 följande:
    Jo jag ammar men jag har bara en 5veckors liten pojke också så det kan ju ändra sig på nån månad. Men härligt. Har ingen våg så jag vet inte hur det ser ut men jag gick upp bara 7kg och när pojken va ute var det bara 2kg kvar så man kan ju hoppas man blir mindre än innan. ;p
    Ok min tös är 7 1/2 vecka nu. Tiden går så jäkla fort!
    Gött att du bara har 2 kg kvar! Dom kommer att försvinna kvickt kan jag tänka migGlad

    Jag är lite nyfiken på vad era barn vägde vid födseln. Man läser och hör så mycket om att vi med diabetes bara får "stora" barn. Är det verkligen så?

    Jag födde henne i v.37+5 och blev igångsatt pga. att hon låg på +35% på vikten. Hon vägde 4240g och var 52cm lång. Så hon var ju lite större men inte "super stor" ändå tycker jag. Ok, hade jag gått hela tiden ut så hade hon väl kanske vart rätt stor..
  • soffipropppropp
    majamys skrev 2013-02-18 14:39:15 följande:
    Så skönt att jag inte är ensam om en blodig störtflod som kommit tidigt ;)
    Jag fick dessutom en lektion i prevention när jag pratade med mödravården. "Du kan faktiskt bli gravid igen nu, så du måste använda kondom! Man kan inte veta exakt när du har din första ägglossning igen!" Haha, ja inte tror jag att jag tänker gå och bli gravid på nytt redan nu ;) Mina barn får gärna gå på olika årskurser sedan i skolan. ;)
    Börjar skarpt fundera om det inte är dags för ett syskon så ens bs ligger perfekt igen Flört (Skämt åsido)
    Läkaren jag hade under graviditeten frågade ang. preventivmedel när jag var där på återbesök. Så jag fick insatt en kopparspiral igen. Rekommenderar det eftersom det inte är några hormoner i dom alls! Men visst, det är inte så trevligt att få den insatt men när den sitter på plats så funkar den väldigt bra!
  • soffipropppropp
    Anakin skrev 2013-02-19 09:23:04 följande:
    Jag valde minipiller. De nya är så bra att man kan missa att ta den i flera timmar utan att skyddet påverkas! Jag hade valt spiral om jag inte hade velat ha syskon, men eftersom vi kanske ska försöka igen hyfsat snart (juryn överlägger fortfarande) kändes det smartare med piller ändå.
    Varför skulle du valt spiral om du inte velat ha syskon? Är ju bara till att plocka ut den när man vill börja försöka igen!Cool
    Hade spiral innan jag blev gravid och blev gravid direkt efter att jag tog ut den.

    Vi håller på här hemma fram och tillbaka också om när det är dags för ett syskon Skrattande
    Fördelar med att skaffa tätt: Man har blöjbarn ungefär samtidigt, sen är det över.(om man nu inte vill skaffa fler senare i framtiden) Barnen får mer "nytta" av varandra och kan leka tillsammans och underhålla varandra.
    Den enda nackdelen jag ser med att få tätt är väl att risken finns att första barnet inte får all uppmärksamhet om hon får ett syskon väldigt tätt eller hur jag ska förklara. Ja ni fattar nog hur jag tänker eller?
    Sen tänker jag på diabetesen. Tänk om man får någon komplikation i framtiden som gör att läkarna avråder en från att bli gravid? Då är det ju rätt kört..
    Så egentligen är det ju bara till att köra igång igen dåFlört (men inte än på många månader men typ om 1 år)
  • soffipropppropp
    majamys skrev 2013-02-19 19:10:59 följande:
    Jag har aldrig mixtrat med kroppen och hormoner tidigare, vi har kört med kondom hela tiden tills vi ville ha barn och då blev vi ju gravida direkt, så vi hann inte njuta av "naturligheten" länge innan sexlusten försvann för mig ;) Men jag håller med dig mintpastill att det känns drygt när man är gift och lycklig.
    På ett sätt känns det som att vi bra kunde klara oss med samma preventivmedel ännu, eftersom vi vill ha syskon, och jag gärna vill ha dem med max 2 år emellan, av samma orsak som du soffipropppropp. Vi är ändå inte så heta av oss att vi leker kaniner i sängen varje kväll ;) Och vi kan inte heller köra på "säkra perioder" med min oregelbundna cykel.

    Men ni som planerar syskon ganska tätt med ettan... tänker ni alls gå tillbaka till jobbet emellan? 
    Ja jag kommer nog att gå tillbaka till jobbet ett tag så min man får vara hemma också en sväng. Men det som också är bra ur ett ekonomiskt perspektiv är ju att man får behålla sin föräldrarpenning om man får ett syskon inom 2,5 år för att få samma föräldrarpenning som man har nu, om jag läst det hela rätt?
    Men som sagt så får vi se när vi påbörjar bebis verkstan igen men typ om 1 år eller så Cool
Svar på tråden Diabetesmammor snackar vidare :)