• Anonym (Ts)

    Vårdblockad?

    Ja jag förstår att ssk inte vill jobba över. Men kraven är kortare arbetstid OCH högre lön. Det låter skönt, hade väl alla velat ha. Vad ÄR det med vården och ssk som aldrig blir bra. Har hört detta tjat så länge, själv jobbat i vården och förstår inte varför man aldrig kommer vidare från detta gnäll, konflikt och hittar någon lösning. 

  • Svar på tråden Vårdblockad?
  • Björkenli
    EpicF skrev 2024-04-26 19:58:25 följande:

    Blockaden innebär bla att ssk inte ska behöva jobba övertid eller mertid, få kortare arbetstid, längre återhämtningstid, tidigare utbildad löneökning och mera hållbara scheman. Blockaden hindrar också nyanställningar.

    Helt rimeliga punkter som vårdförbundet vill ha igenom. 


    Tack,  men vore också intressant att veta lite mer exakt

    Hur mycket kortare arbetstid?
    Längre återhämtningstid..? Enligt nya lagen är det välj krav på 11h vila mellan pass nu.  Vad är det de kräver här?
    Vad menas met konkret med "hållbart schema?"
  • EpicF
    Anonym (ynudryf6gytrtf) skrev 2024-04-26 20:57:06 följande:
    Du ser hur personen skriver, vad får dig att tro att denne jobbar inom vården?
    Varför skulle denne inte jobba inom vården? Sättet man skriver på säger ingenting. 

    Jag har dyslexi, som är öppen med, och stavar ibland fel. Och jag jobbar som enhetschef och har bla en mastergrad inom omvårdnad. Hade man gått på mitt skrivsätt hade det varit omöjligt.n
  • EpicF
    Björkenli skrev 2024-04-26 21:00:54 följande:
    Tack,  men vore också intressant att veta lite mer exakt

    Hur mycket kortare arbetstid?
    Längre återhämtningstid..? Enligt nya lagen är det välj krav på 11h vila mellan pass nu.  Vad är det de kräver här?
    Vad menas met konkret med "hållbart schema?"
    Ingen aningen. Det får vi se när de förhoppningsvis blivit överens. 
  • Björkenli
    EpicF skrev 2024-04-26 21:07:18 följande:
    Ingen aningen. Det får vi se när de förhoppningsvis blivit överens. 
    Ok. 

    Någon annan som vet?

    Omöjligt att veta om man vill stödja detta utan att veta vad de kräver. 

    Att gå hem i tid verkar ju helt klart rimligt. 
    Men är det så att de inte går får betalt för övertid nu?
  • Anonym (ynudryf6gytrtf)
    EpicF skrev 2024-04-26 21:06:28 följande:
    Varför skulle denne inte jobba inom vården? Sättet man skriver på säger ingenting. 

    Jag har dyslexi, som är öppen med, och stavar ibland fel. Och jag jobbar som enhetschef och har bla en mastergrad inom omvårdnad. Hade man gått på mitt skrivsätt hade det varit omöjligt.n

    Jotack det finns mycket tveksamheter.


     


    Om någon frågar efter "Vad är deras krav egentligen , exakt?"
    "


    Jag har förstått att de vägrar att jobba övertid. 
    Men vad exakt begär de i förhandlingarna med facket?

    Har bara sett vaga formuleringar som att det får vara nog. "


     


    Låter det som någon som har koll och är medlem i vårdförbundet?


     

  • EpicF
    Björkenli skrev 2024-04-26 21:15:56 följande:
    Ok. 

    Någon annan som vet?

    Omöjligt att veta om man vill stödja detta utan att veta vad de kräver. 

    Att gå hem i tid verkar ju helt klart rimligt. 
    Men är det så att de inte går får betalt för övertid nu?
    I en tidigare tråd har du påstått att du var ssk och jobbade på akuten. Men utifrån det du säger här så kan det knappast stämma. Hade du varit ssk så hade du kunnat stödja blockaden även om du inte visste allt. 

    Under blockade så går de hem när deras arbetstid slutar. De tar också rast som det ska eftersom utebliven rast är övertid/ mertid. 
  • EpicF
    Anonym (ynudryf6gytrtf) skrev 2024-04-26 21:19:45 följande:

    Jotack det finns mycket tveksamheter.


     


    Om någon frågar efter "Vad är deras krav egentligen , exakt?"
    "


    Jag har förstått att de vägrar att jobba övertid. 
    Men vad exakt begär de i förhandlingarna med facket?

    Har bara sett vaga formuleringar som att det får vara nog. "


     


    Låter det som någon som har koll och är medlem i vårdförbundet?


     


     Nej, det gör inte det. Även om personen i en annan tråd påstått att hon/han är ssk på akuten..

     Känns ändå rätt onödigt att ljuga när det är så lätt att komma på lögnen. 
     
  • Anonym (Ts)
    Björkenli skrev 2024-04-26 21:15:56 följande:
    Ok. 

    Någon annan som vet?

    Omöjligt att veta om man vill stödja detta utan att veta vad de kräver. 

    Att gå hem i tid verkar ju helt klart rimligt. 
    Men är det så att de inte går får betalt för övertid nu?
    Det är klart de får betalt för övertid.
    Men de vill inte bli beordrade och tvungna att jobba över. Vilket jag förstår. Men VF har en lång rad andra krav. Som de inte gör offentliga. Men de vill ha högre lönepåslag än märket generellt och stegvis minskning av arbetstiden samt högre ob-ersättning. Bland mycket mer. En enorm kostnad för arbetsgivaren med tanke på antalet ssk och det redan ansträngda läget med varsel av övrig personal och tidigare höga hyrkostnader. 
  • EpicF
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 21:37:51 följande:
    Det är klart de får betalt för övertid.
    Men de vill inte bli beordrade och tvungna att jobba över. Vilket jag förstår. Men VF har en lång rad andra krav. Som de inte gör offentliga. Men de vill ha högre lönepåslag än märket generellt och stegvis minskning av arbetstiden samt högre ob-ersättning. Bland mycket mer. En enorm kostnad för arbetsgivaren med tanke på antalet ssk och det redan ansträngda läget med varsel av övrig personal och tidigare höga hyrkostnader. 
    Alla krav är offentliga. Tog tre sekunder att googla fram det. 
  • Björkenli
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-26 21:37:51 följande:
    Det är klart de får betalt för övertid.
    Men de vill inte bli beordrade och tvungna att jobba över. Vilket jag förstår. Men VF har en lång rad andra krav. Som de inte gör offentliga. Men de vill ha högre lönepåslag än märket generellt och stegvis minskning av arbetstiden samt högre ob-ersättning. Bland mycket mer. En enorm kostnad för arbetsgivaren med tanke på antalet ssk och det redan ansträngda läget med varsel av övrig personal och tidigare höga hyrkostnader. 
    Ja ok, tack. 

    Ok det är hemligt- därför jag inte hittat det! Det förklarar saken. 

    Undrar varför det är hemligt. 

    Jag tycker det är svårt att stödja utan att veta mer Evald vad de kräver. Men å andra sidan spelar det ingen roll om jag stödjer eller inte så det är ju tur ;)
Svar på tråden Vårdblockad?