• hemlis

    Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9

    Startar en ny tråd för oss med mycket extraslag på hjärtat

    Jag startade tråden för ca 22 mån sedan, då hade jag precis fött mitt tredje barn och fick plötsligt hur mycket extraslag som helst på hjärtat.
    Jag åkte till akuten vettskrämd med mitt nyfödda barn, jag hade ca 20 extraslag per minut då och dom tog massor av prover.
    Jag har nu träffat fler hjärtspeciallister och fått göra mycket undersökningar, jag har ofarliga extraslag.
    Det har tagit lång tid för mig att må bättre psykiskt bra trots alla extraslag som jag fortfarande ofta har.

    Jag märkte när jag startade den förra tråden att jag inte var ensam, det var så skönt.
    Nu hoppas jag att alla ni gamla hittar hit och även nya förstås!

  • Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9
  • pågmamman

    Jo, min zonterapeut e oxå näringsterapeut - & hon har satt in ett specildesignat program för mig med alpha plus med halvfasta & näringsdrycker & ENBART nyttig mat i 14 dagar! Känner mig inte uppblåst det minsta efter 2 dgr - men fanatiskt sugen på gräddtårta med jordgubbar..... :) Men ska du göra ngt sådant - gör det med en expert - så du inte får mer problem med xtraslag etc.

    & ja, tror oxå att man kan få förväntansångest & tyvärr alstra stresshormoner när man motionerar - för att man är rädd att själva motionen är farlig - & så får man bekräftelse på det då man får symtomen... SUCK! Jag är där själv - eller borde kanske säga VAR - för jag vågar röra mig lite mer nu för tiden. Men jag hamnar ofta i tankar om att det kanske är farligt än då - & tycker mig då känna symtom!

    Vad skönt att det känns bättre :) Ups and downs! Mer "ups" till oss alla :)

  • LiBä007

    Hej !

    Idag har jag mätt mitt Bt igen, lågt 125/55...
    Visade också ett märke jag haft på magen (jag själv har trott att jag bränt mig i solen) men hon trodde det var ett utläkt bältros.
    Har inte hunnit läsa på om det ännu, någon som vet något om bältros ?

    Hur mycket och vad tränar ni andra här på denna sidan ?

    Allasväl:
    Va bra att du känner dig mindre uppblåst med den nya dieten.
    Vad händer när de 2 veckorna är slut, kan du äta som vanligt igen då ?
    Jag är gottegris själv så kan förstå att du e sugen på tårta...
    Har du blivit remitterad till denna näringsexpert via Vc eller har du fixat det själv ?

    Ha det gott i solen... äntligen skiner den här igen..

  • pågmamman

    Nä, har liksom inte tyckt att det som VC erbjudit gett så mkt - så har själv sökt vägar - så kostar ju tyvärr en del!

  • snartvår

    Hej på er alla!!
    Jag försöker att gå ca 30 minuter varje dag. Får alltid extraslag efter. Någon annan träning känns i nuläget inte aktuellt stiger pulsen blir det frivollter i bröstet. Jag känner igen mig när ni skriver att man gruvar sig för att gå förlångt samt att inte vilja gå i uppförsbackar. Men nu sista tiden har det faktiskt gått bättre. Jag tror att det gäller att komma över rädslan och försöka gåpå som vanligt. När jag började få extraslag gick jag typ bara till postlådan men nu är jag uppe på 4km. Alltid en början:)

  • pågmamman

    forts på din fråga LiBä: jo, efter 14 dgr så kan jag ju äta som vanligt - men tanken är att jag ska få ner snask-suget & ges möjlighet att lägga om kosten - liten som i det där Anna Skiper TV-programmet "du är vad du äter" el vad det heter! Har under de här dryga två åren med "motions-rädsla" hunnit samla på mig ngr överskottskilo - så hoppas bli av med ett par kilo på köpet för att kansek sedan gå ner några till på längre sikt!

    snartvår: men hur var det - du tar ngn betablockerare eller? Härligt i alla fall att du vågar mer & känner att det går bättre!

  • LiBä007

    Hej !

    Hoppas ni har det bra..
    Här är det faktiskt ganska ok för tillfället, har tagit det ganska lungt..
    Klippte gräset igår em o då med flera extraslag (vi har väldigt kuperad trädgård)
    Tog sedan mod och gick en ordentlig promenad uppför.
    Hade extraslag i början men de försvann efter en stund. Knäppt !!

    Idag har vi vart ute på lite upptåg så ingen vidare motion men ska ge mig ut på en promenad i morgon igen.

    I mitten av nästa vecka har det gått 2 veckor sedan mitt läkarbesök, tror nog att jag trots allt ska be om ett förnyat långtids ekg el arbets ekg då de fortfarande hänger i vid motion.

    Allsväl: Hoppas du går ned dina kilo, har också några kvar efter senaste graviditeten.. de sitter som berget.
    Vad säger läkarna om dina extraslag vid motion ?

    Kram på er !

  • pågmamman

    LiBä: Men skulle du inte på ngt återbesök? Har du gjort abets EKG innan? Annars e det klart du ska se till att få det - känns ju liksom tryggt att de gjort en riktig koll!

    Usch mina sömnbesvär har dykt upp i sommar igen - sover som en kratta t o m med lergiganen - :( Men peppar peppar hjärtat håller sig rätt coolt - men inte heller motionerat med annat än promenader och kortare cykelturer. Nojar bara mkt gällande den dåliga sömnen - brukar så småningom bli lika med struligt hjärta för att inte tala om att jag har ont i varenda muskel i hela kroppen - inkl rygg/bröst och nacke vilket om inte annat brukar resultera i att jag blir rädd att smärtan kommer från hjärttrakten! Dessutom blir jag åter rädd att mina sömnproblem hör ihop med att jag skulle fått ngn kvarstående biverkan av min bihållinflamatio alt medicinerna jag fick för 2 år sedan då mina besvär började.

    Suck vill ju bara kunna njuta av semester :(

  • pågmamman

    Var på min första KBT-session - skit bra! Så sur på min VC att de strulat till och att remissen fallit mellan stolarna flera gg så att jag inte fått komma till tidigare. För att inte tala om alla pengar som jag lagt på den privata psykologen på ST Lukas som inte gett mig direkt någonting! - Detta är precis vad jag behöver konkret och konstruktivt! Till nästa gg ska jag skriva upp allt jag kan komma på som jag undviker; som t ex det här med motion som vi pratat om här men även mer suptila grejer till så obvios grejer som flygplan. Detta kommer bli en spännande resa! Nu ska här KBT.as & läkas :) & han trodde absolut inte att det var för sent & att jag kunde hjälpas med KBT & att det absolut var möjligt även utan medicin - sån lättnad! Tror det är bra att det är en man - har så lätt att tycka att kvinliga kuratorer och psykologer är mesiga och passiva!

    Håll nu tummen tjejer att detta blir en resa i rätt riktning för mig - & att jag snart sover bättre igen ;)

    kram på er

  • snartvår

    Hej på er alla!

    Jag träffade en dr i början närv miuna extraslag började han sa att motion bara är positivt, vilket man inte tror när det slår volter i bröstet ibland. Hursomhelst ska man unvika gym typ lyfta vikter mm. Jag tyckte det gvar skit jobbigt att gå ut och gå i början våga knappt på mer än till postlådan. Men nu går jag nästan varje dag 4 km och attan så tror jag att det blir bättre. Mina funderingar är att hjärtat är ju en muskel och måste ju även det bli starkare av motion. Hur som helst tror jag att hjälpt mig till viss del. Sedan har jag minskat på mitt cocacola drickande det var också ett tips jag fick i början. ALLTVÄL jag känner igen mig på vad du skriver. Man vill ju må bar så risken är att man undviker allt och inte vågar göra något.
    Vi får kämpa på, det är inget annat. Vi får leva på hoppet att dett försvinner lika snabbt som det kom.

  • hemlis

    Hallå!

    Allasväl, tack för att du frågar
    Jag läser oftare än vad jag skriver, men nu är jag på landet och har inte haft något bredband förrän idag.
    Jag har inget nytt att komma med, mina extraslag är fortfarande massiva kan man säga, det går nog inte en dag utan att jag känner av dom
    Men som jag sagt tidigare, jag är inte allas rädd och oroar mig inte speciellt mycket längre, det är bara så irirterande!
    DEt är något jag funderar på ibland, att alla säger att x-salgen blir värre bara för att man blir orolig och rädd, jag är inte det längre men mina extraslag är lika j-a fortfarande, sen nästan exakt 2 år tillbaka nu!

    Jag läser att ni skriver att det blir värre vid ansträgning/träning, för mig slår hjärtat som bäst och jämnast vid hög puls, men så fort pulsen ska gå ner lite så kan den ofta vara värre än vanligt.
    Men jag tränar och vågar ta ut mig ordentligt nu för tiden trots att det känns som hjärtat har spel i mellanåt.
    Det som får en att må bra är att under tiden man tränar och tar ut sig så känns det bra att man orkar och det är ju ett bevis på att man förmodligen är frisk
    Men det tog ett tag innan jag vågade tänka så och trots mina extraslag.

    Jag har ju gjort alla tester man kan, även arbets EKG och då hade jag massvis med extraslag, även kopplade (som jag läst är jättefarligt), båda hjärläkarna som såg det sa att det inte alls var falrigt och att jag skulle fortsätta tröna som vanligt, att det var helt ofarligt! Jag vågade knappt tro på det, men sen så fick jag verkligen bestämma miog för om jag skulle fortsätta gå och tro att jag skulle dö eller om jag skulle lita på de som var experter.

    Men jag trodde aldrig att jag skulle lära mig att acceptera att mitt hjärta betdde sig så här, fast det har jag nu, men jag tycker det är väldigt jobbigt ibland.
    För jag blir trött och andfådd när jag får jättemycket, särslilt när det skår vartannat slag extra.

    Jag ska öppna en ny fortsättningstråd före den 1 aug, för då stängs den här.

    Ha det bra alla och försök att inte oroa er för mycket, lättare sagt en gjor, jag vet.....KRAM!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9