• Anonym (Z)

    Mår dåligt av att min sambo har en tjejkompis

    Min sambo har en kvinnlig kompis som han har känt sedan skoltiden. Dom har haft kontakt till och från, ibland har det gått nåt år utan kontakt men nu har dom börjat ha kontakt igen. Dom umgås mestadels ensamma då dom ses på stan och går och äter något eller när dom tränar på gym tillsammans. Dom skaffade gymkort på samma gym och tränar flera gånger i veckan. Hon har även varit hem till oss några få gånger, då tillsammans med andra i samband med fest. Och han har mycket kontakt med henne på sociala medier, dom har ett sånt där gult hjärta på snapchat. 


    Usch jag mår illa. Det känns inte bra att han har så mycket kontakt med denna tjej. Samtidigt så är han av åsikten att man absolut ska kunna ha kompisar av motsatt kön och ja, även jag har det, men inte alls på det här sättet. Brukar inte ensam med någon killkompis på det här sättet.

    Så om man tar upp detta med honom så blir man kallad svartsjuk och kontrollfreak.  Vi har haft trekanter med andra män och då anser han också att jag inte har något att säga till om vad gäller vilka han ska vara kompis med.

  • Svar på tråden Mår dåligt av att min sambo har en tjejkompis
  • Anonym (La)
    EpicF skrev 2024-04-25 16:40:26 följande:
    Ja. Det innebär fortfarande inte att jag vet bättre än de. Men det finns folk som vet bättre än många relationsrådgivare. 
    Vilka vet bättre än många relationsrådgivare och vad menar du med att veta bättre i det här sammanhanget? Ofta kan det ju vara så att folk helt enkelt har olika åsikter, uppfattningar och värderingar, då handlar det knappast om att den ena eller den andra vet bättre utan att folk helt enkelt tycker olika.
  • Anonym (Relation)
    Anonym (Nja) skrev 2024-04-25 16:22:14 följande:
    Om vänskapsrelationen är ett problem för kärleksrelationen så spelar det ingen roll vilket kön personen har och det har inte med svartsjuka att göra.
    Fast om en man börjar tillbringa väldigt mycket tid med en manlig vän, han måste prata om hur fantastisk denne är på olika sätt, och vännen verkar öka i betydelse hela tiden... så skulle jag misstänka homosexualitet, faktiskt. Möjligen ännu dold och förträngd, men jag skulle vara rädd för att det skulle hända något mellan dem förr eller senare. 

    Och även om det är en normal vänskap mellan två män (eller två kvinnor) så är det inte OK att den tar upp så mycket tid att förhållandet blir lidande. Finns det sedan barn, och frun/mannen måste passa barnen och göra alla nattningsrutiner ensam flera gånger i veckan, medan den andra föräldern springer ute med sin vän som om de vore tonåringar - så är det oacceptabelt.

    Om vänner tar upp så mycket i betydelse, så är man inte mogen för ett förhållande, och ännu mindre för föräldraskap. När man träffar någon, blir kär och flyttar ihop, så måste denna person sedan i alla lägen komma först... tills barnen kommer, då måste DE i alla lägen komma först, och partnern i alla lägen i andra hand. Vänner har då normalt halkat LÅNGT ner på listan.
  • molly50
    EpicF skrev 2024-04-25 16:24:39 följande:
    Det är precis då det absolut är svarjuka det handlar om. 
    Det behöver det inte alls vara.
    Jag är inte den svartsjuka typen,.men även jag skulle reagera om min man skulle börja umgås med en vän så pass mycket att det går ut över vår relation.
    För mig är det en fråga om respekt.
    Och respekterar min man inte mig eller vår relation mer än så så vet han var dörren är.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Relation) skrev 2024-04-25 16:44:50 följande:
    Fast om en man börjar tillbringa väldigt mycket tid med en manlig vän, han måste prata om hur fantastisk denne är på olika sätt, och vännen verkar öka i betydelse hela tiden... så skulle jag misstänka homosexualitet, faktiskt. Möjligen ännu dold och förträngd, men jag skulle vara rädd för att det skulle hända något mellan dem förr eller senare. 

    Och även om det är en normal vänskap mellan två män (eller två kvinnor) så är det inte OK att den tar upp så mycket tid att förhållandet blir lidande. Finns det sedan barn, och frun/mannen måste passa barnen och göra alla nattningsrutiner ensam flera gånger i veckan, medan den andra föräldern springer ute med sin vän som om de vore tonåringar - så är det oacceptabelt.

    Om vänner tar upp så mycket i betydelse, så är man inte mogen för ett förhållande, och ännu mindre för föräldraskap. När man träffar någon, blir kär och flyttar ihop, så måste denna person sedan i alla lägen komma först... tills barnen kommer, då måste DE i alla lägen komma först, och partnern i alla lägen i andra hand. Vänner har då normalt halkat LÅNGT ner på listan.
    Nu pratar jag bara om vanligt umgänge, inte idoliserande. En kompisrelation kan vara ett problem utan undertoner bara genom att vara för mycket och gå ut över kärleksrelationen på så sätt. Vissa tycker att man ska vara ok med exakt vad som helst, annars är man sjukligt svartsjuk, men så ser ju inte verkligheten ut. Tror att du och jag verkar tänka rätt lika iaf.
  • Carlos92

    Om du blir kallad glåpord när du öppnar upp dig om något som besvärar dig är det en bra idé att göra det klart och tydligt att om du inte får uttrycka hur du känner så är relationen slut.

  • Nomanisanisland
    Anonym (jury) skrev 2024-04-22 18:35:15 följande:
    Accept av trekanter och accept av att ens partner har umgänge på tu man hand med kompisar av motsatt kön är två helt skilda frågeställningar. Det ena sker inom ramen för förhållandet, det andra utanför.

    Det verkar lite suspekt att sambon alls kommer med det argumentet för att rättfärdiggöra sitt umgänge med kompisen och det betyder antagligen att TS inte fått hela historiken omkring detta umgänge.
    Fast att folk har kompisar och vänner av båda könen får man helt enkelt leva med i ett land är vi inte har könsseparerade lärosäten/arbetsplatser/fritidsaktiviteter.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kille) skrev 2024-04-22 18:52:49 följande:
    Men det är ju en enorm skillnad om kompisen är en tjej eller en kille. Allt annat är naivt.
    Skillnad på könet ja, annars nej; i det här fallet är ju dessutom båda bisexuella.
  • Carlos92
    Nomanisanisland skrev 2024-04-30 12:53:04 följande:
    Fast att folk har kompisar och vänner av båda könen får man helt enkelt leva med i ett land är vi inte har könsseparerade lärosäten/arbetsplatser/fritidsaktiviteter.
    Man behöver inte vara vän med dem man jobbar, det är ett val man gör.
  • Nomanisanisland
    Anonym (Kille) skrev 2024-04-23 15:07:01 följande:
    Det har inte med saken att göra. Bisexuella är ett mer komplext fall. Men här är det inte komplext. Samma syn behöver inte gälla här.
    Nja, både är ju bisexuella.
    Anonym (Kille) skrev 2024-04-22 18:52:49 följande:
    Men det är ju en enorm skillnad om kompisen är en tjej eller en kille. Allt annat är naivt.
    Skillnad på könet ja, annars nej; i det här fallet är ju dessutom båda bisexuella.
  • Nomanisanisland
    Carlos92 skrev 2024-04-30 12:59:52 följande:
    Man behöver inte vara vän med dem man jobbar, det är ett val man gör.
    Nej men det är ju de arenorna man lär känna folk. TS kille och den här kvinnan har ju dessutom varit vänner länge. Det TS ägnar sig åt är osunt kontrollbeteende.
Svar på tråden Mår dåligt av att min sambo har en tjejkompis