• Anonym (TS)

    Vill separera. Hur går jag tillväga?

    Hur går man tillväga för separation?
    Ni som levt länge i ett samboförhållande med bonusbarn, där ert barn ser den andra som sin förälder. Där bonusförälder funnits med sedan 3 års ålder och barnen nu är i tonåren. Hur har ni gått tillväga?
     
    Vi äger ett hus. Det är det vi äger gemensamt. Han kommer inte göra nått för att hjälpa till med eventuell försäljning.
     
    - Måste jag betala vinstskatt om han köper ut mig ur huset?
    - Hur delar man på grejerna? Han äger sängen och en byrå sedan innan vi flyttade ihop. Han äger otaliga med verktyg, maskiner etc.
    - Hur mycket skulle ni säga att ni lagt på att köpa nya/begagnade grejer till er nya bostad?
    - Hur har ni löst det med umgänge med era/partnens bonusbarn? 
    - Hur bygger man upp ett liv när hela ens identitet varit relationen? Saknar vänner & bekanta.
  • Svar på tråden Vill separera. Hur går jag tillväga?
  • Lynx123

    Det juridiska får du nog fråga en jurist om men det vanligaste är att man delar på allt?

    Att du saknar vänner och bekanta är lite märkligt. Har du levt med en väldigt kontrollerande person? Tänker att du kanske kan återuppta kontakten med dem? Annars gåt det ju också att odla nya vänskapsrelationer men allra viktigast är att du jobbar på dig själv och finner ett lugn och en trygghet på egen hand.

  • Anonym (Fnf)
    Lynx123 skrev 2024-04-25 04:20:27 följande:

    Det juridiska får du nog fråga en jurist om men det vanligaste är att man delar på allt?

    Att du saknar vänner och bekanta är lite märkligt. Har du levt med en väldigt kontrollerande person? Tänker att du kanske kan återuppta kontakten med dem? Annars gåt det ju också att odla nya vänskapsrelationer men allra viktigast är att du jobbar på dig själv och finner ett lugn och en trygghet på egen hand.


    Kan väl vara så enkelt att ts flyttat långt bara där hon inte kände någon annan än honom 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-24 21:48:22 följande:
    - Måste jag betala vinstskatt om han köper ut mig ur huset?
    - Hur delar man på grejerna? Han äger sängen och en byrå sedan innan vi flyttade ihop. Han äger otaliga med verktyg, maskiner etc.
    - Hur mycket skulle ni säga att ni lagt på att köpa nya/begagnade grejer till er nya bostad?
    - Hur har ni löst det med umgänge med era/partnens bonusbarn? 
    - Hur bygger man upp ett liv när hela ens identitet varit relationen? Saknar vänner & bekanta.
    Vinstskatt, antagligen. Antingen köper han ut dig officiellt med köpekontrakt, eller så kan man skriva över huset på honom och betala under bordet, men det är skattefusk.

    De saker han äger sedan innan är hans. Resten gemensamt inköpt ska delas fysiskt eller i värde. Det inkluderar verktyg mm om de inköpt under samboskapet.

    Jag tog med mig mycket men annars borde man klara sig under 10k, lätt. Soffa och säng skulle jag köpa nytt pga hygienskäl. Det får man billigt hos Ikea.

    Man bryter kontakten helt så det blir inget umgänge med bonusbarnen. Är det slut så är det slut!

    Gå med i en förening, ta en kvällskurs, gå ut på events på stan mm. Var lite social! Det finns smågrupper man kanske inte tänkt på. Håll ögonen öppna. Småprata med grannarna, kan bli umgänge eller iaf goda tips. Se om det finns någon förälder till barnens kompisar du vill umgås med. Till slut lossnar det!
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Fnf) skrev 2024-04-25 06:55:43 följande:
    Kan väl vara så enkelt att ts flyttat långt bara där hon inte kände någon annan än honom 
    Ändå märkligt. Man skaffar väl nya vänner.Att låta relationen vara hela identitet är ett val. 
  • EnAnonumius
    Lynx123 skrev 2024-04-25 04:20:27 följande:

    Det juridiska får du nog fråga en jurist om men det vanligaste är att man delar på allt?


    Dom är sambos, inte gifta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Z)

    Är han kontrollerande? Om du saknar vänner och bekanta kanske du kan ta stöd av en kollega? Eller syskon, föräldrar?

    Ta kontakt med två oberoende mäklare så att du får värdering på huset. Sen får ni ju bestämma om det ska säljas eller om någon ska över. För beräkning och sånt kan du kolla på skilsmässa.se där finns exempel både för gifta och sambo. Bäst är att ta hjälp av jurist. Hur ni sen delar lösöre är ju helt upp till er. Saker som inte är bohag ska inte delas, tex bilar, båt, fritidsprylar. Googla samboegendom så att du får koll.

    När du vet hur mycket du får ut från huset så kan du kontakta din bank så att du får koll på vilken budget du har för att köpa ny bostad. Sen är det leta bostad som gäller.

    Umgänge med bonusbarn är väl upp till barnen, om det är tonåringar så får dom väl träffa honom om dom nu vill det?

  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2024-04-25 07:33:28 följande:

    Är han kontrollerande? Om du saknar vänner och bekanta kanske du kan ta stöd av en kollega? Eller syskon, föräldrar?

    Ta kontakt med två oberoende mäklare så att du får värdering på huset. Sen får ni ju bestämma om det ska säljas eller om någon ska över. För beräkning och sånt kan du kolla på skilsmässa.se där finns exempel både för gifta och sambo. Bäst är att ta hjälp av jurist. Hur ni sen delar lösöre är ju helt upp till er. Saker som inte är bohag ska inte delas, tex bilar, båt, fritidsprylar. Googla samboegendom så att du får koll.

    När du vet hur mycket du får ut från huset så kan du kontakta din bank så att du får koll på vilken budget du har för att köpa ny bostad. Sen är det leta bostad som gäller.

    Umgänge med bonusbarn är väl upp till barnen, om det är tonåringar så får dom väl träffa honom om dom nu vill det?


    Han är inte kontrollerande. Han är en mansbebis. Hela mitt liv och energi har gått till att sköta allt. Jag har inte orkat med umgänge. 

    Hur länge tar en sån här process?
  • Anonym (Nyskild)

    "köpa ut" är mer ett uttryck som man säger i händelse av skilsmässa eller (sambo)separation... där den ena parten vill, kan, har ekonomi för, att bo kvar...

    Om ena parten vill, kan, har möjlighet att bo kvar i huset, och vill ta över ägandeskapet. Då blir den andra parten "utlöst". 

    Dvs, det görs inget faktiskt köp, via köpekontrakt etc. Och nej, det är inget skattefusk i att göra så, det är många gånger ett väldigt vanligt och fullt lagligt hanterande av en gemensam fastighet. Man gör en bodelning helt enkelt.

    Ta reda på marknadsvärde. Ta in 1-3st värderingar från olika mäklare. Ta snittet, eller det ni kommer överens om som "marknadsvärde". Kolla upp hur lånebilden ser ut (gemensamma bolån). Därefter så är det enkelt matematik.

    Marknadsvärde
    Inköpspris
    Avräkning av bolån
    Fiktiv reavinst (ja, man brukar ta hänsyn till reavinst, och den delar man på i beräkningen).
    Fiktivt mäklararvode (typ 30-50tsek, som också delas)

    Det är i grund de parametrar man måste hålla koll på. 

    Har man gjort nyliga renoveringar så (kan) de också avräknas.

    Sen delar man det (värdet) 50/50, om man inte har avtalat något annat, eller kommer överens om något annat. Allt är dispositivt mellan parterna...

    Det finns enkla räknesnurror på nätet. Google is your friend.

    Det som uppstår då är att det, om man haft en positiv värdeökning, att den ena parten (som vill bo kvar) måste "lösa ut den andra", dvs betala (för att kunna ta över ägandet 1/1 på fastigheten). Samt har förmåga att ta över lånen till fullo...

    Dvs, måste man kontakta sin bank (!). Gärna innan man börjar komma för långt i sina beräkningar... så att den som har för avsikt att bo kvar har förmåga att stå på "hela lånet", och har kapital eller möjlighet att låna mer pengar för att kunna lösa ut den andra parten...

    Detta dokumenterar man, skriftligt. Sen kan den som "bor kvar" skicka in det som underlag till Lantmäteriet och då kan ägandeskapet ändras från 1/2 mellan "Kalle och Stina" till 1/1 till Kalle.

    Det triggar ingen vinstskatt, ingen lagfartskostnad.

    Den dagen "Kalle" säljer huset så får han betala den (eventuella) faktiska vinstskatten... Men den har "Kalle" redan "kompenserats" för (50/50) i bodelningen...

    Det man tog med sig in i "samboskapet" äger man, det man köpt in under och för samboskapet delar man på... enkelt uttryckt...

    Man får börja samtala och prata ihop sig helt enkelt. En cykelpump mot en rostig spik... typ...

  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-04-24 21:48:22 följande:
    Vill separera. Hur går jag tillväga?
    Hur går man tillväga för separation?
    Ni som levt länge i ett samboförhållande med bonusbarn, där ert barn ser den andra som sin förälder. Där bonusförälder funnits med sedan 3 års ålder och barnen nu är i tonåren. Hur har ni gått tillväga?
     
    Vi äger ett hus. Det är det vi äger gemensamt. Han kommer inte göra nått för att hjälpa till med eventuell försäljning.
     
    - Måste jag betala vinstskatt om han köper ut mig ur huset?
    - Hur delar man på grejerna? Han äger sängen och en byrå sedan innan vi flyttade ihop. Han äger otaliga med verktyg, maskiner etc.
    - Hur mycket skulle ni säga att ni lagt på att köpa nya/begagnade grejer till er nya bostad?
    - Hur har ni löst det med umgänge med era/partnens bonusbarn? 
    - Hur bygger man upp ett liv när hela ens identitet varit relationen? Saknar vänner & bekanta.
    Du måste inte betala vinstskatt om ni inte gemensamt säljer huset till någon annan. Då får ni båda vinstskatt. 

    Om du blir utköpt betalar du ingen vinstskatt då det inte en formell försäljning utan enbart att han tar över lånen och eventuellt betala dig en summa. Och nej, det är inget skattefusk.

    Umgänge mellan bonusbarn blir ju automatiskt när erat gemensamma är hos respektive förälder samtidigt som sina bonussyskon. 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-25 07:11:18 följande:
    Vinstskatt, antagligen. Antingen köper han ut dig officiellt med köpekontrakt, eller så kan man skriva över huset på honom och betala under bordet, men det är skattefusk.

    De saker han äger sedan innan är hans. Resten gemensamt inköpt ska delas fysiskt eller i värde. Det inkluderar verktyg mm om de inköpt under samboskapet.

    Jag tog med mig mycket men annars borde man klara sig under 10k, lätt. Soffa och säng skulle jag köpa nytt pga hygienskäl. Det får man billigt hos Ikea.

    Man bryter kontakten helt så det blir inget umgänge med bonusbarnen. Är det slut så är det slut!

    Gå med i en förening, ta en kvällskurs, gå ut på events på stan mm. Var lite social! Det finns smågrupper man kanske inte tänkt på. Håll ögonen öppna. Småprata med grannarna, kan bli umgänge eller iaf goda tips. Se om det finns någon förälder till barnens kompisar du vill umgås med. Till slut lossnar det!
    Det är inget skattefusk att ts sambo tar över ägandet för huset samt hela lånet och eventuellt betalar ts en summa vanligen hennes del av kontantinsatsen. Det är normalt förfarande vid skilsmässor/separationer. Men den som ska ta.över måste få godkännande från banken att denne har ekonomi till att ha hela lånet. 

    Man behöver heller inget officiellt köpekontrakt när den ena blir utköpt eftersom man inte säljer huset utan bara överlåter ägandet till den andra. 
  • Anonym (Em)

    Inte säkert att de verktyg och maskiner han äger ska ingå i bodelningen. Det ni ska dela på är bohag som köps in för gemensam användning. Till bohag räknas inte sånt som används uteslutande av ena sambon eller för fritidsändamål. 


    När jag separerade gick bodelningen smärtfritt. Vi tog det vi ville ha och slängde eller sålde resten. Jag köpte nya sängar, så gjorde även han. Eller barnens tog vi nog en varsin. Jag köpte ny soffa och nån hylla. Min lägenhet var väl 1/3 av husets storlek så inte ens hälften hade ju fått plats :) Vi kände nog båda att man efter separationen ville inreda helt nytt efter sin egna stil utan kompromisser. Det behöver inte kosta mycket om man inte vill lägga stora summor. 

  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-04-25 19:45:05 följande:

    Inte säkert att de verktyg och maskiner han äger ska ingå i bodelningen. Det ni ska dela på är bohag som köps in för gemensam användning. Till bohag räknas inte sånt som används uteslutande av ena sambon eller för fritidsändamål. 


    När jag separerade gick bodelningen smärtfritt. Vi tog det vi ville ha och slängde eller sålde resten. Jag köpte nya sängar, så gjorde även han. Eller barnens tog vi nog en varsin. Jag köpte ny soffa och nån hylla. Min lägenhet var väl 1/3 av husets storlek så inte ens hälften hade ju fått plats :) Vi kände nog båda att man efter separationen ville inreda helt nytt efter sin egna stil utan kompromisser. Det behöver inte kosta mycket om man inte vill lägga stora summor. 


    Jo, om det köpts gemensamt till bohaget så spelar det ingen roll vem som i praktiken använder det. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-04-25 21:39:05 följande:
    Jo, om det köpts gemensamt till bohaget så spelar det ingen roll vem som i praktiken använder det. 
    Om det räknas som bohag. Allt som köps in under ett samboförhållande är ju inte bohag. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-04-25 21:43:07 följande:
    Om det räknas som bohag. Allt som köps in under ett samboförhållande är ju inte bohag. 
    Allt som köps för gemensamt bruk till bohaget räknas in. Verktyg som är köpt gemensamt räknas, även om det bara används av ena partnen. 
  • Anonym (Em)
    EpicF skrev 2024-04-25 21:49:15 följande:
    Allt som köps för gemensamt bruk till bohaget räknas in. Verktyg som är köpt gemensamt räknas, även om det bara används av ena partnen. 
    Verktygen är kanske inte inköpta till bohaget för gemensamt bruk utan för den ena sambons fritidsändamål. Då räknas det inte som bohag. Sambolagen är ju rätt tydlig där. 
  • EpicF
    Anonym (Em) skrev 2024-04-25 21:58:37 följande:
    Verktygen är kanske inte inköpta till bohaget för gemensamt bruk utan för den ena sambons fritidsändamål. Då räknas det inte som bohag. Sambolagen är ju rätt tydlig där. 
    Om det är inköpt för gemensamt bruk så ingår det i bohaget. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-25 07:13:08 följande:
    Ändå märkligt. Man skaffar väl nya vänner.Att låta relationen vara hela identitet är ett val. 
    Det beror ju på omständigheterna. Man kan gå in i väggen. Man kan vara introvert. Man kan bo i en liten håla. Man kan ha ett jobb där man inte får vänner och efter jobbet tar barn och hushåll all tid. Osv. 
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-25 07:11:18 följande:
    Man bryter kontakten helt så det blir inget umgänge med bonusbarnen. Är det slut så är det slut!
    Det där är ju bara elakt och kanske skadligt för barnet. Om barnet betraktar honom som en förälder så bör barnet få bestämma om umgänget förutsatt att bonusföräldern vill det. Det är bra för barn att ha mer an en vuxen som står nära. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2024-04-25 17:55:13 följande:
    Han är inte kontrollerande. Han är en mansbebis. Hela mitt liv och energi har gått till att sköta allt. Jag har inte orkat med umgänge. 

    Hur länge tar en sån här process?
    Det behöver inte ta lång tid om ni är ense. Om du vill ut så fort som möjligt så kontakta banken först? Vet att det finns något som kallas övergångslån som jag använde när jag köpte/sålde så att jag stod på två lån under två månader. Banken godtog det under en viss tid, kommer inte ihåg exakt hur länge. Men man ska ju orka dra kostnaden för att kunna göra så.
Svar på tråden Vill separera. Hur går jag tillväga?