• Anonym (Hjälp!)

    Ångest över att hålla relationen hemlig

    Jag är i ett förhållande där ålderskillnaden är 25 år. För mig spelar det ingen roll, vi trivs bra ihop men det är vad alla andra tänker och tycker om det. Jag försöker hålla det så hemligt som möjligt för att jag inte orkar folks åsikter men det är klart att folk alltid frågar om ålder. 


    Jag blir nästan helt förstör av tanken att det ska komma ut på jobbet att jag är tillsammans med en så pass mycket äldre man. Ångesten är skyhög! 

  • Svar på tråden Ångest över att hålla relationen hemlig
  • Anonym (Känt detsamma)

    Diskussionerna kring detta ämne visar på att allt inte är så enkelt när det gäller relationer. 

    Jag har ångrat att jag inte vågade ta steget att gå in i en relarion med en äldre man. Men samtidigt vet jag att det var bästa valet för alla inblandade. Att släkt och vänner skulle ha förfasat sig är inget man bara kan skaka av sig.  

    Det spelar ingen roll hur stark man är så kommer varje kommentar om åldersskillnaden att kännas som ett nålstick i själen. Att bygga en hållbar relation med de premisserna blir nog svårt tror jag. Visserligen kanske det inte märks så mycket i början men efter några år kommer skillnaderna att synas och märkas på ett annat sätt.

    Tyvärr kan man inte bortse från fördomsfulla släktingar, bekanta och arbetskamrater. Man kan inte ändra på deras inställning.
     

  • Anonym (Oj)
    Anonym (Känt detsamma) skrev 2024-04-27 20:27:09 följande:

    Diskussionerna kring detta ämne visar på att allt inte är så enkelt när det gäller relationer. 

    Jag har ångrat att jag inte vågade ta steget att gå in i en relarion med en äldre man. Men samtidigt vet jag att det var bästa valet för alla inblandade. Att släkt och vänner skulle ha förfasat sig är inget man bara kan skaka av sig.  

    Det spelar ingen roll hur stark man är så kommer varje kommentar om åldersskillnaden att kännas som ett nålstick i själen. Att bygga en hållbar relation med de premisserna blir nog svårt tror jag. Visserligen kanske det inte märks så mycket i början men efter några år kommer skillnaderna att synas och märkas på ett annat sätt.

    Tyvärr kan man inte bortse från fördomsfulla släktingar, bekanta och arbetskamrater. Man kan inte ändra på deras inställning.
     


    Handlar det alltid om fördomar?

    Ligger det inte något i att det är kan bli svårt med barnfrågor om det skiljer 20-25 år? 


    Ligger det inte något i att det kan bli svårt att vara 50 år och ha en partner som är 75 år? 


    Jag tycker att det som många tar som fördomar är faktiska omständigheter som kan försvåra relationen. Finns ju en anledning till att de flesta har relationer med någorlunda jämngamla partners. 

  • Anonym (Känt detsamma)
    Anonym (Oj) skrev 2024-04-27 20:36:51 följande:

    Handlar det alltid om fördomar?

    Ligger det inte något i att det är kan bli svårt med barnfrågor om det skiljer 20-25 år? 


    Ligger det inte något i att det kan bli svårt att vara 50 år och ha en partner som är 75 år? 


    Jag tycker att det som många tar som fördomar är faktiska omständigheter som kan försvåra relationen. Finns ju en anledning till att de flesta har relationer med någorlunda jämngamla partners. 


    Såklart är det inte enbart fördomar utan realistisk oro också. Om vi ska vara ärliga, så visst kommer livets realiteter att visa sig från den obarmhärtiga sidan.  

    Men varför tänker man inte 25 år framåt  i alla relationer? Mycket kan hända under dessa år, man är inte samma människa efter 25 år. Troligtvis kommer den äldre att förändras mindre, eftersom man är mera färdig vid 50 än vid 25.

    Ändå kanske man ångrar att man inte gav sig in i matchen. När man väl hittat en människa som fyller vardagen med glädje och kärlek. Varför kan man inte nöja sig med de år man får tillsammans?  Varför ska allt vara så definitivt ? 
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Oj) skrev 2024-04-27 20:36:51 följande:

    Handlar det alltid om fördomar?

    Ligger det inte något i att det är kan bli svårt med barnfrågor om det skiljer 20-25 år? 


    Ligger det inte något i att det kan bli svårt att vara 50 år och ha en partner som är 75 år? 


    Jag tycker att det som många tar som fördomar är faktiska omständigheter som kan försvåra relationen. Finns ju en anledning till att de flesta har relationer med någorlunda jämngamla partners. 


    För det första. ALLA vill INTE ha barn. Hur svårt ska det vara att förstå det. Blir på riktigt så jävla förbannad att ALLT ska handla om att knulla fram massa ungar till denna bittra värld. Nämn något bra som hänt senaste åren. 


    Min sambo ville ha barn när han var lite yngre men nu när han är +50 har han ju insett att det är to late för barnets bästa. Jag vill inte ha barn och förbanna den som säger att jag kommer ångra mig! Skulle aldrig önska ett barn till denna värld och absolut inte med mina dåliga gener med cancer, diagnoser och annat skit som finns i släkten. 


    Det är så skönt ska jag säga er att ha en äldre gubbe som inte har några höga krav på att jag ska vara pigg och orka med fester och sånt som vi ungdomar bör göra. Det är jag för trött för även om jag bara är 28 år. 

  • Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-04-27 22:08:00 följande:

    För det första. ALLA vill INTE ha barn. Hur svårt ska det vara att förstå det. Blir på riktigt så jävla förbannad att ALLT ska handla om att knulla fram massa ungar till denna bittra värld. Nämn något bra som hänt senaste åren. 


    Min sambo ville ha barn när han var lite yngre men nu när han är +50 har han ju insett att det är to late för barnets bästa. Jag vill inte ha barn och förbanna den som säger att jag kommer ångra mig! Skulle aldrig önska ett barn till denna värld och absolut inte med mina dåliga gener med cancer, diagnoser och annat skit som finns i släkten. 


    Det är så skönt ska jag säga er att ha en äldre gubbe som inte har några höga krav på att jag ska vara pigg och orka med fester och sånt som vi ungdomar bör göra. Det är jag för trött för även om jag bara är 28 år. 


    Nåja, du hinner ändra dig. Du har ca 10 år på dig. Minst.

    Sen är det ju bra att du och din sambo är överens i barnfrågan. Men, och jag säger MEN, du kan nog inte föreställa dig hur det skulle se ut i framtiden.

    Jag är 60 år, nyligen fyllda. Det finns inte en enda existerande 85-åring som någonsin skulle kunna få mig intresserad. Ingen.

    Åldersskillnaden märks inte nu, men i framtiden kommer den att göra det.
  • Anonym (Känt detsamma)

    Att hänga upp en relation på att få barn eller inte är ingen bra taktik eftersom längtan efter barn inte har något med ålder att göra. 

    Själv har jag aldrig längtat efter barn men "råkade" ändå få ett. Medan mannen som då var 45 mycket väl kunde tänka sig barn. 

    Det är nog bättre att bygga relationen på kärlek och innerlighet.

  • Anonym (Oj)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-04-27 22:08:00 följande:

    För det första. ALLA vill INTE ha barn. Hur svårt ska det vara att förstå det. Blir på riktigt så jävla förbannad att ALLT ska handla om att knulla fram massa ungar till denna bittra värld. Nämn något bra som hänt senaste åren. 


    Min sambo ville ha barn när han var lite yngre men nu när han är +50 har han ju insett att det är to late för barnets bästa. Jag vill inte ha barn och förbanna den som säger att jag kommer ångra mig! Skulle aldrig önska ett barn till denna värld och absolut inte med mina dåliga gener med cancer, diagnoser och annat skit som finns i släkten. 


    Det är så skönt ska jag säga er att ha en äldre gubbe som inte har några höga krav på att jag ska vara pigg och orka med fester och sånt som vi ungdomar bör göra. Det är jag för trött för även om jag bara är 28 år. 


    Oj, trampade jag på en öm tå?

    Nej, alla vill inte ha barn, men många vill. Därför är det ett faktum, att det kan bli svårt med för stor åldersskillnad.

    Ja, du verkar ju vara stolt över din gubbe, bortsett från det faktum att du ljuger om hans ålder. Så nej, något skaver hos dig. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Känt detsamma) skrev 2024-04-28 13:55:50 följande:

    Att hänga upp en relation på att få barn eller inte är ingen bra taktik eftersom längtan efter barn inte har något med ålder att göra. 

    Själv har jag aldrig längtat efter barn men "råkade" ändå få ett. Medan mannen som då var 45 mycket väl kunde tänka sig barn. 

    Det är nog bättre att bygga relationen på kärlek och innerlighet.


    Nej, längtan efter barn har ingen ålder. Men nog fasen finns det en gräns för att kunna få ett barn. Det är en realitet som man måste förhålla sig till.
  • Anonym
    Anonym (Oj) skrev 2024-04-28 14:30:57 följande:
    Nej, längtan efter barn har ingen ålder. Men nog fasen finns det en gräns för att kunna få ett barn. Det är en realitet som man måste förhålla sig till.
    Som kvinna, inte som man.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Oj) skrev 2024-04-28 14:28:05 följande:
    Oj, trampade jag på en öm tå?

    Nej, alla vill inte ha barn, men många vill. Därför är det ett faktum, att det kan bli svårt med för stor åldersskillnad.

    Ja, du verkar ju vara stolt över din gubbe, bortsett från det faktum att du ljuger om hans ålder. Så nej, något skaver hos dig. 

    Nej, jag blir förbannad för du tar upp det som en ursäkt att åldersskillnaden blir är problem när det inte är så i MITT fall. 


     

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Det är er ensak) skrev 2024-04-26 21:18:33 följande:
    Som jag skrev tidigare, så skiter jag fullständigt i vad andra tycker. Ingen har med det att göra. Det är inte heller jag som är ihop med en äldre person, utan min dotter. Om jag var lika ?rädd? för samhällets reaktioner som du uppenbarligen är så skulle jag inte ha någon kontakt med min dotter. Är det en bra lösning menar du? Jag tycker det är rätt fegt. Varför Ska man påverkas av samhällsnormer? Du verkar vara en extremt trångsynt människa för att vara 50 +, jag förmodar att du inte gillar familjekonstellationer som inte är enligt normen. Men vet du, vi lever inte på 1800-talet längre.  Jag förstår inte vilket råd du har gett TS heller? Vilket råd är det du ger? Att hon ska ge efter för de så kallade samhällsnormerna?  Som du själv tydligt står bakom. Du ger ju inget råd, det enda du gör är att försöka trycka ner TS.  Du har väl även ett annat alias ?typ så?, är det inte du? Som alltid ska ha rätt i varenda tråd du är med i. Snart kommer väl alla personliga påhopp också. Kör bara!
    Bevisligen skiter du inte alls i vad andra tycker eftersom du surar som en 5-åring för att andra inte håller med dig om hur underbart det är med en relation med ung tjej och en gubbe och tycker det "bara ska hålla käften".

    Som sagt du verkar inte vara mogen nog för att diskutera i öppna tådar och definitivt inte mogen nog att snacka om "mognad".

    Vad din dotter för eller inte gör är totalt irrelevant, bara för att hon tycker om gubbar så betyder inte det att hela världen oxå kommer göra det och det får både du och din dotter helt enkelt acceptera.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-04-28 15:30:52 följande:

    Nej, jag blir förbannad för du tar upp det som en ursäkt att åldersskillnaden blir är problem när det inte är så i MITT fall. 


     


    Du verkar snarare bli förbannad över att alla inte håller med dig. Och då kan man fråga sig, varför skrever du öht att du ville ha "råd" när det är uppenbart att det enda du ville ha är medhåll?

    Jag menar, om du att ha en relation med en gubbe till är så fantastisk så är det väl bara för dig att fortsätta med det? Varför skriva en tråd om det om allt bara är så fantastiskt bra?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2024-04-27 22:08:00 följande:

    För det första. ALLA vill INTE ha barn. Hur svårt ska det vara att förstå det. Blir på riktigt så jävla förbannad att ALLT ska handla om att knulla fram massa ungar till denna bittra värld. Nämn något bra som hänt senaste åren. 


    Min sambo ville ha barn när han var lite yngre men nu när han är +50 har han ju insett att det är to late för barnets bästa. Jag vill inte ha barn och förbanna den som säger att jag kommer ångra mig! Skulle aldrig önska ett barn till denna värld och absolut inte med mina dåliga gener med cancer, diagnoser och annat skit som finns i släkten. 


    Det är så skönt ska jag säga er att ha en äldre gubbe som inte har några höga krav på att jag ska vara pigg och orka med fester och sånt som vi ungdomar bör göra. Det är jag för trött för även om jag bara är 28 år. 


    Ja men dåså, då är väl allt bara underbart och solen skiner konstant över dig och din gubbe så vad är anledningen till denna tråd? Allt är ju bara bra... eller?
  • Anonym (Det är er ensak)

    Det här är endast riktat till TS. Bortse från alla idiotiska inlägg här som bara och enbart skrivits för att du ska må dåligt. Jag tycker du ska stå upp för ditt förhållande. Säg som det är och skit i hur det mottas av arbetskamrater o familj.  Om jag var du skulle jag undvika att skriva här på FL då det uppenbarligen finns folk som inte vill dig väl här. Hoppas allt går bra för dig. 🙂

  • Anonym (jaha)

    Den här tråden är en studie i självbedrägeri, TS och nån annan surar över att hela världen inte tycker som de gör ungefär som att en tråd på FL och argumentera ihjäl sig över hur fantastisk en relation mellan ung tjej och en gubbe är och hur dumma och inskränta alla som inte håller med om det är kommer förändra nåt IRL. Det är ungeför lika produktivt som att sura över att andra inte gilla surströmming för att man själv tycker det är det godaste som finns.

    Oavsett vad TS skriver här och hur mycket medhåll hon får så kommer det inte förändra ett dugg i verkligheten. Om familj och vänner inte gillar det, kommer dessa diskussioner här på FL få dem att säga... jaha, men nu när du säger det så har du ju faktiskt rätt så nu har jag ändrat mig och from nu kommer jag tycka att du och din gubbe är det finaste som finns? Troligen inte. Så vad är poängen med denna tråd? Få bekräftat av andra att man gjort rätt val? Att man är lite bättre än andra för att man har en relation med en gubbe? Att andra bara är inskränta och själv vet man bättre?

    Men vad hjälper det att intala sig själv det i praktiken? Hennes omgivning vet ju inte ens om hennes relation eller att denna tråd öht existerar och TS kommer ändå få dras med konsekvenserna av sitt val oavsett vad någon säger här.

  • Anonym (jaha)
    Anonym (Det är er ensak) skrev 2024-04-28 18:29:45 följande:

    Det här är endast riktat till TS. Bortse från alla idiotiska inlägg här som bara och enbart skrivits för att du ska må dåligt. Jag tycker du ska stå upp för ditt förhållande. Säg som det är och skit i hur det mottas av arbetskamrater o familj.  Om jag var du skulle jag undvika att skriva här på FL då det uppenbarligen finns folk som inte vill dig väl här. Hoppas allt går bra för dig. 🙂


    Är det nån som sagt att hon INTE ska stå upp för sitt förhållande?

    Ja precis, det är ju i praktiken de enda val TS har, skita i vad andra tycker och göra om hon själv vill eller avsluta relationen med gubben, men vad hon än väljer så får hon ju acceptera konsekvenserna av sitt val.

    Det finns ingen RÄTT åsikt eller fel åsikt kring det, det är en smakfråga och som allt annat i livet så får man acceptera konsekvenserna av sina val. Men att bittra ihop för att andra inte tycker som man själv gör eller gillar samma saker som man själv gör är ju ganska meningslöst.
Svar på tråden Ångest över att hålla relationen hemlig