• Emiii

    Diabetesmammor snackar vidare :)

    Jag tänkte att det var dags för oss som hängt i "diabetesgravid-trådarna" och fått våra små kunde samlas här och prata om att ha diabetes och ha barn. Amning, känningar, stress, blodsocker, försäkringskassan, you name it!

    Alla är givetvis välkomna även om ni inte hängt i den andra tråden!

  • Svar på tråden Diabetesmammor snackar vidare :)
  • Emiii

    Är det någon här inne som har ätit Neovletta? Jag fick det nu istället för mina Cerazette för jag har problem med cystor. Har ätit dem i snart två veckor. Det var först idag som jag kopplade ihop mitt enorma insulinbehov den närmsta tiden med P-pillrerna. Känns som jag ligger konstant och toppar på 25 och mår piss. Givetvis nu när det är helg. Suck. Ska jag hålla ut till måndag eller skulle ni sluta äta dem direkt på eget bevåg?

  • Anakin

    Jag har käkat Neovletta och fungerade bra på dem. Jag varierar ju mycket i insulinbehov över månaden normalt och fick lägga mig på en för mig halvhög basaldos för att få det att fungera. När jag väl hittat rätt fungerade det bra! De flesta p-piller fungerar ju likadant, så behöver du det för cystor hade jag nog valt att höja basalen och fortsätta med dem ett tag till. Lycka till!

  • Emiii
    Anakin skrev 2014-05-31 08:39:28 följande:

    Jag har käkat Neovletta och fungerade bra på dem. Jag varierar ju mycket i insulinbehov över månaden normalt och fick lägga mig på en för mig halvhög basaldos för att få det att fungera. När jag väl hittat rätt fungerade det bra! De flesta p-piller fungerar ju likadant, så behöver du det för cystor hade jag nog valt att höja basalen och fortsätta med dem ett tag till. Lycka till!


    Tack för ditt svar Anakin och grattis till graviditeten! Jag läser i trådarna fortfarande och längtar tills jag är klar med min utbildning ;)

    Jag har fortsatt, trots de sjuttioelva biverkningarna, suck. Får se vad min läkare säger på tisdag, om de vill att jag ska byta eller hålla ut ett tag till. Lite jobbigt att känna sig supergravid utan bebis när man är så sugen på syskon :(
  • Diabetikern Jojo

    Hej hej! Längesen man var här inne nu! Våra tvillingtöser har börjat förskolan och denna månad kommer vi få två fulla löner för första gången på 2 år! Jippie! ;)

    Iaf så började vi prata om skydd för familjen och bestämde oss för att skaffa varsin livförsäkring! Har förstått att det kan bli problem med diabetesen!? Någon annan som har livförsäkring? Med vilket bolag och vilket maxbelopp?

  • Anakin

    Livförsäkring är nästan hopplöst som diabetiker, men det finns ett företag som har en ganska bra för oss. Kolla på ACE försäkring! Jag kan dock inte lösa den eftersom jag har varit deprimerad för några år sedan, och för just DEN försäkringen måste man ha varit psykiskt frisk i 5 år tror jag. Så jag kan lösa den först nästa år tror jag - får hålla mig i livet tills dess :) Sen såg jag att diabetesförbundet också har en egen medlemsförsäkring men den har jag inte tittat på alls.

    Kul att tjejerna mår bra! Trivs de på dagis?

  • Diabetikern Jojo

    Anakin - Ja jag får kolla upp den! Tror diabetesförbundets betalade ut 300' och jag vill gärna ha en högre om det går! Suck...

    Ja töserna trivs jättebra på dagis och när ena varit sjuk så har det även gått bra att bara lämna en! Vi var lite oroliga för att de kanske bara kände sig trygga för att de var två men när vi lämnat en så har det inte ens varit några tårar så det var skönt! Men det blir ju långa dagar och ibland är de jättetrötta och griniga när vi kommer hem - men oftast inte! De leker tillsammans oftast men bråkar såklart ibland! Full rulle fortfarande men nu är de ju 18 månader och förstår mycket mer vilket är jätteskönt! Det är roligt när de svarar en när man frågar om de vill sova eller kanske byta blöja! Det har verkligen hänt massor de senaste veckorna!

    Hur går det för er?

  • Emiii

    Har ni andra haft svårt att få CGM? Jag hade 73 i hba1c i juni och ska ta en nytt idag. Men tror inte det har blivit avsevärt bättre.

    Men nu tänkte vi satsa på att försöka bli gravida i maj/juni och därför tänker jag satsa på att få ner sockret till 50-55 innan dess. Skulle vilja ha CGM men har lite svårt att argumentera för det då det känns som ett "lyxredskap". Men jag känner inte lika väl som innan när bs sticker upp och det gör det ofta fort.

  • Anakin

    Det är väl bara att fråga :) Jag har aldrig haft problem när jag har varit gravid, men som vanlig diabetiker har jag aldrig provat. Däremot köpte jag en själv ju. Kring 10 000 för hela paketet, men förhoppningsvis håller grejerna i flera år.

  • Emiii
    Anakin skrev 2014-09-18 13:39:32 följande:

    Det är väl bara att fråga :) Jag har aldrig haft problem när jag har varit gravid, men som vanlig diabetiker har jag aldrig provat. Däremot köpte jag en själv ju. Kring 10 000 för hela paketet, men förhoppningsvis håller grejerna i flera år.


    Jo ska göra det men gillar att ha argument planerade bara ifall att liksom... Var likadan med kejsarsnittet haha :) blev nekad pump här i Jönköping 2008 för jag hade för dåliga värden. Flyttade till Örebro 2009 och fick en på en gång och på köpet betydligt bättre värden. Så jag tycker att Jönköping är rätt snåla så är väl därför jag bereder mig på kamp redan innan tyvärr...

    Så roligt att många snart får syskon! Följer fortfarande andra tråden. Är väldigt bebissugna både jag och sambon men vill klara av sista året på skolan först...
  • Diabetikern Jojo

    Emii: Jag hade Neovletta när jag först började med P-medel! Jag utvecklade diabetes strax efter jag började med dem och någon nämnde att pillerna kunde varit utlösande!

    Detta var dock inget som utreddes så fick inga belägg för kommentaren men kom att tänka på det nu när jag läste ditt inlägg! :/

Svar på tråden Diabetesmammor snackar vidare :)