• anonym05swe

    Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

    Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.



    Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?


     


    Vad bör jag göra?

  • Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-05-09 15:46:38 följande:
    så om hon tex. inte håller med dig om att saker är privat mellan er så accepterar du det? Hon får bestämma allt om hon vill?
    I en relation skulle jag kompromissa ja. Vill att den relation jag går i är offentligt men inte innan det är bekräftat att det är en relation. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-09 16:18:22 följande:
    I en relation skulle jag kompromissa ja. Vill att den relation jag går i är offentligt men inte innan det är bekräftat att det är en relation. 
    Äh, du har tidigare skrivit att du gärna skulle vilja hålla även förhållande hemligt.
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-05-09 15:41:34 följande:

    Fast hur jag ska göra då utan att behöva göra det jobbigt? Vill inte riskera något för mig eller hon jag gillar. Jag respekterar hon jag gillar enormt och vill inte riskera förlora vår vänskap heller. Är så jobbigt överlag med att få det att leda till en relation. 


     


    Jag vill inte vara hemma, jag vill vara med den som jag blir ihop med. 


    Det ÄR jobbigt att riskera saker. Det är tyvärr något du måste lära dig att hantera.
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-09 15:41:34 följande:

    Fast hur jag ska göra då utan att behöva göra det jobbigt? Vill inte riskera något för mig eller hon jag gillar. Jag respekterar hon jag gillar enormt och vill inte riskera förlora vår vänskap heller. Är så jobbigt överlag med att få det att leda till en relation. 


     


    Jag vill inte vara hemma, jag vill vara med den som jag blir ihop med. 


    Jag tror du har fått om bakfoten vad respekt betyder.

    Det är inte av respekt för henne som du skriver enbart en gång i veckan, samma dag, och bara lite, det beror på dig och din oro.
    Om ni ska ha nån som helst möjlighet att träffas på egen hand och ta reda på om ni passar ihop måste du våga, även om du är rädd.
    Du kan visa intresse för henne, och om du faktiskt respekterar henne gör du det inte jobbigt för henne om hon avvisar dig.

    Ibland måste man våga saker saker här i livet, trots att man tycker de är läskiga.
    Det här är ingen farlig eller ovanlig situation, att bli intresserad och visa det för denne, är nåt alla går igenom, det är inte som om vi råder dig att leka på motorvägen även om du reagerar så på det vi skriver.
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-09 17:30:29 följande:
    Jag tror du har fått om bakfoten vad respekt betyder.

    Det är inte av respekt för henne som du skriver enbart en gång i veckan, samma dag, och bara lite, det beror på dig och din oro.
    Om ni ska ha nån som helst möjlighet att träffas på egen hand och ta reda på om ni passar ihop måste du våga, även om du är rädd.
    Du kan visa intresse för henne, och om du faktiskt respekterar henne gör du det inte jobbigt för henne om hon avvisar dig.

    Ibland måste man våga saker saker här i livet, trots att man tycker de är läskiga.
    Det här är ingen farlig eller ovanlig situation, att bli intresserad och visa det för denne, är nåt alla går igenom, det är inte som om vi råder dig att leka på motorvägen även om du reagerar så på det vi skriver.

    Att inte "stressa" igenom det om något är respektfullt. Jag bryr mig om henne på riktigt och jo, det handlar om respekt för vill inte vara "för på". Jag vill verkligen träffas men det logistiska är en mardröm speciellt om det inte leder till en relation. Vet inte vem annan jag ska fokusera på för gillar henne enbart. Självklart skulle jag respektera henne om hon avvisar mig. 


     


    Ja, det måste man men något alternativ bör finnas än att behöva krångla med dejter osv. 

  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-05-09 16:21:06 följande:
    Äh, du har tidigare skrivit att du gärna skulle vilja hålla även förhållande hemligt.
    Ja, om båda vill det men inte annars. Vill dock dejta i fred och sedan bli ihop offentligt. 
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-05-09 18:13:26 följande:

    Att inte "stressa" igenom det om något är respektfullt. Jag bryr mig om henne på riktigt och jo, det handlar om respekt för vill inte vara "för på". Jag vill verkligen träffas men det logistiska är en mardröm speciellt om det inte leder till en relation. Vet inte vem annan jag ska fokusera på för gillar henne enbart. Självklart skulle jag respektera henne om hon avvisar mig. 


     


    Ja, det måste man men något alternativ bör finnas än att behöva krångla med dejter osv. 


    Det är inte att stressa att vara mer aktiv än du varit -du skrev till och med själv att du trott du skulle nått längre i mars eller vad det var.
    Du gömmer bakom fina uttryck som att inte stressa eller överbelasta, att du vill visa respekt och allt sånt, men det enda det här handlar om är din oro och rädsla.

    Om man undviker att göra helt vardagliga saker på grund av oro har man problem.
    Jag nämner igen det här med kurator, du har en stor fördel att kunna bolla lite med skolhälsan innan du blir vuxen på riktigt och måste fixa allt sånt själv.
  • Fiona M

    Exakt vad är det du ogillar och tycker är krångligt med dejter?
    Hur tror du en dejt ser ut, och vad tänker du man gör när man dejtar?

    Ska du umgås enbart vänskapligt med en tjej du är livrädd för ska förstå att du gillar så kommer risken alltid vara att hon tror att ni bara är kompisar och börjar dejta nån annan.

  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-05-09 18:19:12 följande:

    Exakt vad är det du ogillar och tycker är krångligt med dejter?
    Hur tror du en dejt ser ut, och vad tänker du man gör när man dejtar?

    Ska du umgås enbart vänskapligt med en tjej du är livrädd för ska förstå att du gillar så kommer risken alltid vara att hon tror att ni bara är kompisar och börjar dejta nån annan.


    Dels att det är stelt och dels att det snarare blir "forcerat" genom att behöva småprata om irrelevanta saker och bli "dömd" snarare. Vill hellre träffa någon naturligt och bara "växa in" i en relation. 


     


    Hur den dejt ser ut varierar men de flesta är typ att äta ute vilket är rätt tråkigt. 


     


    Hon kanske redan tror att jag gillar henne ex, jag vet inte. Jag vill umgås mer än vänskapligt verkligen men det finns som sagt logistiska problem utöver de risker som påtalats. 

  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-09 18:17:00 följande:
    Ja, om båda vill det men inte annars. Vill dock dejta i fred och sedan bli ihop offentligt. 
    Fattar du hur weird du verkar som vill dejta hemligt?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?