• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-02-12 03:56:49 följande:
    Det var ett svar på ett inlägg från KILLBILL, där KB utan andra skäl ifrågasatte att en "högernationalist" erhållit betyg godkänt.
    Finns det någon som INTE har ifrågasatt att Arvid Haag fick godkänt på det  lämnat in? Det han lämnade in var ju hopklipp och nonsens. 

    Det jag menade var att det kan förklaras av att det bara handlade om en inlämningsuppgift/läxa i en introduktionskurs och inte om en akademisk uppsats som vissa inom brunhögern har försökt att få det till. Hade det handlat om en uppsats så hade det självklart ställts helt andra krav på uppgiften.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Bra debattinlägg av skolministern.


    "Det är inte konstigt. Inget annat land i världen har velat kopiera det svenska skolexperimentet och allt fler inser de negativa konsekvenserna av marknadsstyrningen. Den leder till att eleverna reduceras till kunder, att lärarrollen devalveras, att pengar avsedda till skolan går till vinstuttag och att skolsystemet ökar klyftorna i samhället i stället för att motverka dem. Det har varit förödande. Sverige kan bättre"


    www.svd.se/experimentet-med-skolan-har-natt-vags-ande

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-02-13 10:05:54 följande:
    Finns det någon som INTE har ifrågasatt att Arvid Haag fick godkänt på det  lämnat in? Det han lämnade in var ju hopklipp och nonsens. 

    Det jag menade var att det kan förklaras av att det bara handlade om en inlämningsuppgift/läxa i en introduktionskurs och inte om en akademisk uppsats som vissa inom brunhögern har försökt att få det till. Hade det handlat om en uppsats så hade det självklart ställts helt andra krav på uppgiften.
    Efterhandskonstruktion!
    Du nämnde inga andra skäl till att ifrågasätta betyget än att han var högerorienterad. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-02-15 17:47:18 följande:
    Efterhandskonstruktion!
    Du nämnde inga andra skäl till att ifrågasätta betyget än att han var högerorienterad. 
    Nej det är ingen efterhandskonstruktion. Jag kanske kunde uttryckt mig tydligare men alla som har läst vad högernationalisten skrev inser att det var hopklipp och nonsens. Högernationalisten gjorde ju själv en sak av att han hade fått godkänt på en massa larv. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-02-15 19:16:55 följande:
    Nej det är ingen efterhandskonstruktion. Jag kanske kunde uttryckt mig tydligare men alla som har läst vad högernationalisten skrev inser att det var hopklipp och nonsens. Högernationalisten gjorde ju själv en sak av att han hade fått godkänt på en massa larv. 
    Du fortsätter att värdera personen och hans arbete utefter hans politiska orientering.... 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-02-15 20:40:13 följande:
    Du fortsätter att värdera personen och hans arbete utefter hans politiska orientering.... 

    Vart vill du komma?  Arvid Haag är högernationalist och har själv erkänt att han skämtade när han skrev ihop sin inlämningsuppgift.  Han umgås med nazister och har hyllar antisemiterna Ingrid & Conrad. Att påpeka att Arvid är  högernationalist är relevant då det ger en förklaring till varför han valde att skämta om ämnet Kritiska vithetsstudier på SU. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill

    Hur kan partier som M, SD, KD och L försvara att de pengar som skulle gå till barnens undervisning i stället går till detta?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2017-05-17 15:41:23 följande:
    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.
    Du frågar :  Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan

    "
    Grundläggande värden

    Förskolan ingår i skolväsendet och vilar på demokratins grund. Av skollagen (2010:800) framgår att utbildningen i förskolan syftar till att barn ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.


    Var och en som verkar inom förskolan ska främja aktning för människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män, flickor och pojkar, samt solidaritet mellan människor. Inget barn ska i förskolan bli utsatt för diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder, hos barnet eller någon som barnet har anknytning till, eller för annan kränkande behandling. Alla sådana tendenser ska aktivt motverkas.


    Utbildningen ska genomföras i demokratiska former och lägga grunden till ett växande intresse och ansvar hos barnen för att aktivt delta i samhället och för en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. Både ett långsiktigt och globalt framtidsperspektiv ska synliggöras i utbildningen.


    Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Utbildningen ska därför utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att barn har rätt till delaktighet och inflytande och att barnen ska få kännedom om sina rättigheter.


    Förståelse och medmänsklighet


    Var och en som verkar i förskolan ska främja aktning för varje människas egenvärde och verka för en hållbar utveckling.


    Utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga till empati och omtanke om andra genom att uppmuntra och stärka deras medkänsla och inlevelse i andra människors situation. Utbildningen ska präglas av öppenhet och respekt för skillnader i människors uppfattningar och levnadssätt. Den ska ge barnen möjlighet att på olika sätt få reflektera över och dela sina tankar om livsfrågor.


    Det svenska samhällets ökande internationalisering ställer höga krav på människors förmåga att leva med och förstå de värden som ligger i en kulturell mångfald. Förskolan är en social och kulturell mötesplats som ska främja barnens förståelse för värdet av mångfald. Kännedom om olika levnadsförhållanden och kulturer kan bidra till att utveckla en förmåga att förstå och leva sig in i andra människors villkor och värderingar.


    Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för barnens förståelse för olika språk och kulturer, inklusive de nationella minoriteternas språk och kulturer. Av lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk framgår att de nationella minoriteterna är judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar. Samerna är även ett urfolk. Av språklagen (2009:600) framgår att de nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.


    Saklighet och allsidighet


    Förskolan ska vara öppen för skilda uppfattningar. Alla som verkar i förskolan ska samtidigt hävda de grundläggande värden som anges i skollagen och denna läroplan och klart ta avstånd från sådant som strider mot dessa värden. Förskolan ska uppmuntra barnen att föra fram sina tankar och idéer och skapa förutsättningar för detta. Barnens åsikter ska tas tillvara i utbildningen och de ska få möjlighet att bilda sig egna uppfattningar och göra val utifrån sina egna förutsättningar. På så sätt kan barnen utveckla tilltro till sin egen förmåga samt bli delaktiga och utöva inflytande över utbildningen.


    Barn i förskolan ska inte bli ensidigt påverkade till förmån för den ena eller andra åskådningen. Därför ska undervisningen vara saklig, allsidig och icke-konfessionell.


    Förhållningssättet hos alla som verkar i förskolan, och deras sätt att agera och tala om något, påverkar barnens förståelse och respekt för de rättigheter och skyldigheter som gäller i ett demokratiskt samhälle. Därför är alla som verkar i förskolan viktiga som förebilder.


    En likvärdig utbildning


    Enligt skollagen ska utbildningen vara likvärdig oavsett var i landet den anordnas. Den ska ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov och anpassas till alla barn i förskolan. Det innebär att utbildningen inte kan utformas på samma sätt överallt och att förskolans resurser därför inte ska fördelas lika.


    Utbildningen ska ta sin utgångspunkt i läroplanen och det barnen visar intresse för samt i det kunnande och de erfarenheter som barnen tidigare har tillägnat sig. Den ska kontinuerligt utmana barnen vidare genom att inspirera till nya upptäckter och kunskaper. Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som av olika anledningar behöver mer ledning och stimulans eller särskilt stöd. Alla barn ska få en utbildning som är utformad och anpassad så att de utvecklas så långt som möjligt. Barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans ska få detta utformat utifrån sina egna behov och förutsättningar.


    Förskolan ska aktivt och medvetet främja alla barns lika rättigheter och möjligheter, oberoende av könstillhörighet. Förskolan har ett ansvar för att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande. Hur förskolan organiserar utbildningen, hur barnen blir bemötta samt vilka krav och förväntningar som ställs på barnen bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Förskolan ska därför organisera utbildningen så att barnen möts, leker och lär tillsammans, samt prövar och utvecklar sina förmågor och intressen, med samma möjligheter och på lika villkor, oberoende av könstillhörighet.

    ...


    Miljön i förskolan ska erbjuda alla barn varierade aktiviteter i olika sammanhang. Många valmöjligheter ger ökade förutsättningar för barnen att bredda sina lekmönster och val av aktiviteter. Det är viktigt att alla som arbetar i förskolan bidrar till att barnen oavsett könstillhörighet ges förutsättningar för utvidgade upplevelser och uppfattningar om sina möjligheter. Förskolans miljö ska inspirera och utmana barnen att bredda sina förmågor och intressen utan att begränsas av könsstereotypa uppfattningar.


    Förskolan ska samarbeta med hemmen för att ge barnen möjlighet att utvecklas efter sina förutsättningar. Förskolan ska tydliggöra för barnen och barnens vårdnadshavare vilka mål utbildningen har. Detta är en förutsättning för deras möjlighet till inflytande och förståelse för förskolans uppdrag. Det är viktigt att alla som ingår i arbetslaget har förmåga att förstå och samspela med barnen och att skapa tillitsfulla relationer med hemmen, så att förskoletiden blir positiv för barnen.


    Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande


    För barn är det lek i sig som är viktigt. I lek får barnen möjlighet att imitera, fantisera och bearbeta intryck. På så sätt kan de bilda sig en uppfattning om sig själva och andra människor. Lek stimulerar fantasi och inlevelse. Lek kan också utmana och stimulera barnens motorik, kommunikation, samarbete och problemlösning samt förmåga att tänka i bilder och symboler. Därför är det viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva.


    Lek ska ha en central plats i utbildningen. Ett förhållningssätt hos alla som ingår i arbetslaget och en miljö som uppmuntrar till lek bekräftar lekens betydelse för barnens utveckling, lärande och välbefinnande.


    Barnen ska ges förutsättningar både för lek som de själva tar initiativ till och som någon i arbetslaget introducerar. Alla barn ska ges möjlighet att delta i gemensamma lekar utifrån sina förutsättningar och sin förmåga. När någon i arbetslaget följer eller leder lek på lämpligt sätt, antingen utanför leken eller genom att själva delta, kan faktorer som begränsar leken uppmärksammas samt arbetssätt och miljöer som främjar lek utvecklas. Genom en aktiv närvaro är det möjligt att stödja kommunikationen mellan barnen samt förebygga och hantera konflikter.


    2.1 Normer och värden


    Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att efterhand omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.


    Mål


    Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla


    – öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande,


    – förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra,


    – förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,


    – respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna, och


    – ett växande ansvar och intresse för hållbar utveckling och att aktivt delta i samhället.


    Riktlinjer


    Förskollärare ska ansvara för att


    – barnen får sina behov respekterade och tillgodosedda och får uppleva sitt eget värde,


    – tillämpa ett demokratiskt arbetssätt där barnen aktivt deltar,


    – aktivt inkludera ett jämställdhetsperspektiv så att alla barn får likvärdiga möjligheter till utvidgade perspektiv och val oavsett könstillhörighet, och


    – utveckla normer och förhållningssätt för arbetet och samvaron i barngruppen.


     


    Arbetslaget ska


    – visa respekt för individen och medverka till att skapa ett demokratiskt klimat, där barnen får möjlighet att känna samhörighet och utveckla ansvar och solidaritet,


    – samverka i arbetet med aktiva åtgärder för att förebygga diskriminering och kränkande behandling,


    – medvetet och aktivt arbeta med jämställdhet,


    – stimulera barnens samspel samt hjälpa och stödja dem att bearbeta konflikter, reda ut missförstånd, kompromissa och respektera varandra,


    – uppmärksamma och problematisera etiska dilemman och livsfrågor i vardagen,


    – uppmärksamma barnen på att människor kan ha olika värderingar som styr deras uppfattningar och handlingar och samtidigt förankra de grundläggandena värdena, och


    – samarbeta med vårdnadshavare, samt diskutera regler och förhållningssätt i förskolan med vårdnadshavare, för att främja barnets utveckling till en ansvarskännande människa och samhällsmedlem."


    Inom dessa ramar verkar förskolan i ett samspel med övriga samhället - det är nte konstigare än så: Förändras samhället förändras säkerligen också förskolans dagliga verksamhet, men grundvärden som handlar om att värna om barnen i fråga om allas lika värde och rätt att utvecklas förändras inte.

  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-02-19 10:07:00 följande:
    Du frågar :  Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    www.skolverket.se/undervisning/forskolan/laroplan-for-forskolan/laroplan-lpfo-18-for-forskolan

    "Grundläggande värden

    ...

    ...EN MASSA TEXT...
    ...


    Inom dessa ramar verkar förskolan i ett samspel med övriga samhället - det är nte konstigare än så: Förändras samhället förändras säkerligen också förskolans dagliga verksamhet, men grundvärden som handlar om att värna om barnen i fråga om allas lika värde och rätt att utvecklas förändras inte.


    Mycket fokus på mjuka värden och väldigt lite om kunskap och utbildningens form och kvalitet.
Svar på tråden Skolan - vad händer?