• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 21:54:43 följande:
    Här finns en väsentlig skillnad då texten inleds med "Förslag till riksdagsbeslut". Respektive punkt under är således förslag och inte ett påstående.
    Ta nu en extra titt. Även ditt exempel inleds på samma sätt med "Förslag till riksdagsbeslut". Ser du inte rubriken?

    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-06-10 22:00:22 följande:
    Ta nu en extra titt. Även ditt exempel inleds på samma sätt med "Förslag till riksdagsbeslut". Ser du inte rubriken?
    Nja, det är en rubrik särad från texten, till skillnad mot en inledning med innehållet i punktform under.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 22:56:07 följande:
    Nja, det är en rubrik särad från texten, till skillnad mot en inledning med innehållet i punktform under.
    Ge dig nu
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-06-10 22:56:07 följande:
    Nja, det är en rubrik särad från texten, till skillnad mot en inledning med innehållet i punktform under.
    Allvarligt, försöker du missleda andra? 

    Titta på riksdagens hemsida hur motioner formuleras och skrivs. Riksdagen röstar sedan ja eller nej till motionen. 

    Det kan leda till ett tillkännagivande som riksdagen ger till regeringen. 

    Här är en motion om hur motioner som resulterat i tillkännagivande ska hanteras av en regering
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/genomforande-av-tillkannagivanden-_H8022265

    "

    Förslag till riksdagsbeslut

    Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att skärpa regelverket runt riksdagens tillkännagivanden till regeringen, så att regeringen verkligen också genomför det som riksdagen har tagit beslut om inom rimlig tid, och detta tillkännager riksdagen för regeringen."


    Här kan du se vilket beslut riksdagen fattade om motionen i fråga.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/forfattningsfragor_H901KU30

    "
    Beslut

    Nej till motioner om författningsfrågor (KU30)

     


    Riksdagen sa nej till 110 förslag i motioner om författningsfrågor från den allmänna motionstiden 2021.


    Motionerna handlar bland annat om statsskicket och statschefens uppdrag, rättsstatsprincipen och mänskliga rättigheter, en minskning av antalet riksdagsledamöter, byte av partitillhörighet och ledamotsuppdraget samt förhållandet mellan regeringen och riksdagen. Andra exempel är förslag som rör en författningsdomstol, normprövning, Lagrådets granskning, formerna för grundlagsändringar, domstolarnas oberoende och en krislagstiftning.


    Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är bland annat att arbete redan pågår eller har utförts i flera av de frågor som motionerna tar upp. En annan anledning är att det enligt riksdagen inte finns behov av några åtgärder i dessa frågor.


    Utskottets förslag till beslut: Avslag på motionerna.
    Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag."


  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-06-11 00:06:27 följande:
    Allvarligt, försöker du missleda andra? 

    Titta på riksdagens hemsida hur motioner formuleras och skrivs. Riksdagen röstar sedan ja eller nej till motionen. 

    Det kan leda till ett tillkännagivande som riksdagen ger till regeringen. 

    Här är en motion om hur motioner som resulterat i tillkännagivande ska hanteras av en regering
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/genomforande-av-tillkannagivanden-_H8022265

    "

    Förslag till riksdagsbeslut

    Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att se över möjligheten att skärpa regelverket runt riksdagens tillkännagivanden till regeringen, så att regeringen verkligen också genomför det som riksdagen har tagit beslut om inom rimlig tid, och detta tillkännager riksdagen för regeringen."


    Här kan du se vilket beslut riksdagen fattade om motionen i fråga.

    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/forfattningsfragor_H901KU30

    "
    Beslut

    Nej till motioner om författningsfrågor (KU30)

     


    Riksdagen sa nej till 110 förslag i motioner om författningsfrågor från den allmänna motionstiden 2021.


    Motionerna handlar bland annat om statsskicket och statschefens uppdrag, rättsstatsprincipen och mänskliga rättigheter, en minskning av antalet riksdagsledamöter, byte av partitillhörighet och ledamotsuppdraget samt förhållandet mellan regeringen och riksdagen. Andra exempel är förslag som rör en författningsdomstol, normprövning, Lagrådets granskning, formerna för grundlagsändringar, domstolarnas oberoende och en krislagstiftning.


    Anledningen till att riksdagen sa nej till förslagen är bland annat att arbete redan pågår eller har utförts i flera av de frågor som motionerna tar upp. En annan anledning är att det enligt riksdagen inte finns behov av några åtgärder i dessa frågor.


    Utskottets förslag till beslut: Avslag på motionerna.
    Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag."


    Nej, jag pekar på ett språkligt fel som kan missförstås.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-06-11 04:39:01 följande:
    Nej, jag pekar på ett språkligt fel som kan missförstås.
    Anser du att någon(kanske alla?) motion är skriven så att den missförstås?
  • Ascendere

    Vi bytte till en kristen friskola, dår är det uttalat att det finn killar och tjejer och de är olika. och tävlingsmoment förekommwr ofta i en positiv anda.
    ungefär som en vanlig svensk skola för 30-40 år sedan.

  • Anonym (fast...)

    Det viktigaste problemet med skolan är att politiker inte styr utifrån all forskning som finns utan efter populism. Det finns massor av forskning om lärande, undervisning, pedagogik och annat kring skola. Men styrningen av skolorna sker inte utifrån den. 

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-11 04:39:01 följande:
    Nej, jag pekar på ett språkligt fel som kan missförstås.
    Jag kan inte se att du har bekräftat att ditt påstående om att förbudet mot religiösa friskolor gått igenom i riksdagen var felaktigt. Du erkänner alltså att du hade fel?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Skolan - vad händer?