• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-05 18:07:43 följande:
    Fundamentalistiska principer har p.g.a. vänsterns beröringsskräck indirekt stöd även från det hållet.
    Vad då för fundamentalistiska principer? ge exempel så att man förstår vad du menar. 

    De rödgröna har kämpat för att reformera friskolorna under en lång period och lagt förslag med målet att  Sverige inte ska ha marknadsskolor som prioriterar vinster före elevernas bästa, förbjuda religiösa friskolor o.s.v. men alla sådana förslag stoppas av SD, M, KD, L och C. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-05 18:07:43 följande:
    Fundamentalistiska principer har p.g.a. vänsterns beröringsskräck indirekt stöd även från det hållet.
    Kan du ge exempel på kommunala skolor som tvingar tjejer att skyla sig för  killarnas skull?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (fantasi)

    Ibland fantiserar jag om att jag skulle starta en skola, trots att jag själv är avig mot friskolor. Kanske vara rektor med fria tyglar i kommunal skola, då. Jag har en massa idéer om hur skolan skulle skötas och hålla i saker. Mycket baserat på min egna fullständigt katastrofala skolgång. 

    Drömma kan man. Att svenska skolan ska fortsätta som den gör kommer innebära att ännu fler får katastrofal skolgång.

  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-06-05 19:06:36 följande:
    Vad då för fundamentalistiska principer? ge exempel så att man förstår vad du menar. 
    Du gav själv exempel som borde duga.
    KillBill skrev 2022-06-05 19:06:36 följande:
    De rödgröna har kämpat för att reformera friskolorna under en lång period och lagt förslag med målet att  Sverige inte ska ha marknadsskolor som prioriterar vinster före elevernas bästa, förbjuda religiösa friskolor o.s.v. men alla sådana förslag stoppas av SD, M, KD, L och C. 
    Vi är emot förbud mot religiösa friskolor | Miljöpartiet (mp.se)

    Centern, Liberalerna och Miljöpartiet sätter käppar i hjulet för ett totalt förbud av alla religiösa friskolor i Sverige ? shame on you! ? Jenny Piper

    Religiösa friskolor försvaras ? Sydsvenskan

    S har rätt - religiösa friskolor bör förbjudas (expressen.se)


    Hur många exempel behöver du för att förstå hur vänstern bromsat arbetet mot hederskultur, hedersförtryck och hedersvåld?

    Från liberalt håll har hedersförtrycket länge identifierats som en frihetskränkning av individen och som en självklarhet att arbeta för att bryta förtrycket. Liberalerna är det parti som tydligast drivit frågorna under lång tid.


    Men i delar av feministrörelsen vill man inte erkänna hedersförtrycket utan anser att det enbart handlar om vilket patriarkalt förtryck som helst. Bland politiska partier till vänster har det länge funnits en ovilja att se och agera. I stället för att bekämpa hedersförtryck och fundamentalism har åtskilliga vänsterpolitiker förminskat och relativiserat.


    Debatten om hedersvåldet har alltför ofta präglats av denna förlamande ängslan och beröringsskräck. Men rädslan för att spela rasister i händerna genom att erkänna att det finns problem med hederskultur i vissa delar av samhället blir till ett svek mot alla de människor som inte får leva sina liv som de själva vill.


    Ledare: Ni som förnekar eller blundar för hedersförtrycket sviker Fadime ? VLT

    ? Vi hade ett debattklimat där det till och med förnekades att hedersrelaterat våld fanns av den enkla anledningen att det handlade om invandring. På något vis fastnade man i det, fortsätter han.
    Många samtal om hedersförtryck ? men kartläggningen stoppas (mitti.se)


    Under år 2017 har den tystnadskultur som funnits kring frågan om hedersrelaterat våld och förtryck i den svenska politiska debatten börjat brytas. Men trots att nya fakta framkommer och nya tragiska mord sker så stretar fortfarande vissa politiker, främst från ?vänstern?, emot.
    Tystnaden kring hedersförtrycket måste brytas » Nya Arbetartidningen

    Men samtidigt finns också de motsatta reaktionerna, de som försvarar de reaktionära strukturerna och hellre far ut mot dem som larmar än mot dem som förtrycker.


    Ett exempel på det är den artikel som skrevs av vänsterpartisterna Rossana Dinamarca, Aron Etzler och Christina Hölj Larsen, där de slog fast att det underblåser främlingsfientligheten att peka ut förorten som grogrund för religiös fundamentalism. De aktade sig noga för att nämna Amineh Kakabaveh vid namn men budskapet var naturligtvis klart som korvspad: hennes artikel ogillades starkt och hennes obekväma åsikter skulle kväsas.


    Dessa vänsterpartistiska politiker ger alltså hellre fingret åt en partikamrat än erkänner att kulturrelativiseringen har fått förödande konsekvenser för dem som ? i motsats till politikerna själva ? lever mitt i det mångkulturella samhället. Zeliha Daglis berättelse sopas under mattan eftersom fundamentalism inte ?är förbehållet en enskild religion eller endast finns i förorten?.


    Därför ger vänstern fingret åt maktlösa kvinnor ? DET GODA SAMHÄLLET (detgodasamhallet.com)

    Det jag är stoltast över under min tid i kommunfullmäktige är att jag lyfte frågan om hedersrelaterat våld. Detta var året efter hedersmordet på Pela. Jag har mer än en gång blivit kallade rasist, även av högt uppsatta medlemmar i V. Frågan om hedersrelaterat våld har jag drivit med många, både i och utanför partiet. Två av dem var och är Amineh Kakabaveh och Zeliha Dagli. Fortfarande anser jag att det är en av de viktigaste politiska, feministiska frågorna. Det smärtar mig att partiet ligger så lågt och inte aktivt och kraftfullt driver denna avgörande fråga.
    Därför lämnar jag Vänsterpartiet (expressen.se)

    Ändå bromsades länge förståelsen av detta specifika fenomen när det nådde Sverige ? vissa försökte få det till ett utslag av ett universellt patriarkalt våld eller ?mäns våld mot kvinnor?.


    ?Det blev ett djävla liv! Det var mycket obehagligt. Många från vänstern och många feminister ville inte ta i denna fråga.?


    Historieprofessorn Yvonne Hirdman, som introducerade begreppet genuskontraktet i Sverige, var tidigt ute och motsatte sig relativiseringarna som länge bromsade förståelsen. Hon påpekade att hedersvåld är en specifik form av förtryck.


     


    ?Det blev ett djävla liv! Det var mycket obehagligt. Många från vänstern och många feminister ville inte ta i denna fråga. Men i efterhand har jag fått rätt, måste jag nog säga?, sade hon när jag intervjuade henne för tio år sedan.
    När hedersvåldet nådde ett oförstående Sverige - Kvartal

    Det är sorgligt att flera inom vänsterpartierna inte erkänner hedersrelaterat våld. Vi glömmer aldrig när Vänsterpartiet petade Amineh Kakabaveh på riksdagslistan på grund av hennes kamp mot hedersförtrycket. Solidaritet gentemot kvinnor är alltså inget annat än tomma ord i vänsterns ?feministiska? värld.
    Vänstern har kapat feminismen ? nu tar vi tillbaka den | GP


    ?Sabuni satte hedersfrågan på kartan? | Dagens ETC


    Från liberalt håll har det länge riktats hård kritik mot den breda vänstern och förra regeringen för att inte ta hedersproblematiken på allvar. Delvis har de haft rätt i sin kritik, då detta speciella slags våld inte är en fråga om mäns generella våld mot kvinnor.
    Hederskultur sker nu ? handling behövs nu! | Dagens Arena

    ?Det får ett rasistiskt bakslag? | SVT Nyheter

    Att våga ge upp vänstern | Debatt iFokus

    Kritiken gäller mångkulturella samhället i sig - Respons (tidskriftenrespons.se)
  • KillBill
    Kom med i matchen. Varför länkar du till flera år gamla artiklar. Det är  flera år sedan MP bestämde sig för att vara emot religiösa friskolor. 

    Det är alltså S, V och MP som är mot religiösa friskolor medan partier som M, SD och KD som kämpar för att de ska vara kvar. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-06-10 17:38:08 följande:
    Kom med i matchen. Varför länkar du till flera år gamla artiklar. Det är  flera år sedan MP bestämde sig för att vara emot religiösa friskolor. 
    Som riksdags- och regeringsparti samt innehavare av utbildningsministerposten (2014-2019) har mp länge visat stöd för friskolor, inklusive de religiösa och det har stor betydelse för hur samhället och skolväsendet ser ut och fungerar än idag.

    Den här motionen från S 2020 om att kunna stoppa religiösa friskolor har fått riksdagens stöd (= även oppositionen bestående av högerpartier).
    Religiösa friskolor Motion 2020/21:1474 av Teresa Carvalho (S) - Riksdagen

    Dock har vi fortfarande religiösa friskolor, så hur mycket allvar menar s i detta?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-06-10 18:35:22 följande:
    Som riksdags- och regeringsparti samt innehavare av utbildningsministerposten (2014-2019) har mp länge visat stöd för friskolor, inklusive de religiösa och det har stor betydelse för hur samhället och skolväsendet ser ut och fungerar än idag.

    Den här motionen från S 2020 om att kunna stoppa religiösa friskolor har fått riksdagens stöd (= även oppositionen bestående av högerpartier).
    Religiösa friskolor Motion 2020/21:1474 av Teresa Carvalho (S) - Riksdagen

    Dock har vi fortfarande religiösa friskolor, så hur mycket allvar menar s i detta?
    Jag tror att du har missförstått detta. Var hitter du ett omröstningsprotokoll på att partier som M KD och SD har röstat för en motions från S om att förbjuda religiösa friskolor? Det har nämligen inte hänt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-06-10 19:18:10 följande:
    Jag tror att du har missförstått detta. Var hitter du ett omröstningsprotokoll på att partier som M KD och SD har röstat för en motions från S om att förbjuda religiösa friskolor? Det har nämligen inte hänt.
    Finns ens en sådan motion?

    Den motion jag länkade till var det närmsta jag hittade. Exakt hur varje parti röstat vet jag inte, men jag vet att det inte räcker med stöd från s, v och mp för att anses ha riksdagens stöd, således finns ett stöd även hos oppositionen för förslaget.
Svar på tråden Skolan - vad händer?