• Tom Araya

    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.

  • Svar på tråden Skolan - vad händer?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-02-22 20:55:17 följande:
    Mycket fokus på mjuka värden och väldigt lite om kunskap och utbildningens form och kvalitet.
    Mjuka värden är mycket viktiga för att skapa olika lärsituationer - du är kanske inte alls bevandrad inom det för skolan avgörande ämnet pedagogik?

    Är det någonting du saknar i förskolans läroplan i fråga om form och kvalitet på kunskap och utbildning?

    Tror du att skolverket styr alla förskolors form av utbildningen? 

    Vi lever inte i en sovjetstat utan olika förskolor har möjlighet att själva utforma sitt arbete så länge de lever upp till mål och värdegrunder som läroplanen fastslagit.  Som du kanske känner till och möjligen kunnat välja själv så finns det en rad olika förskoleformer, den del passar olika föräldrar och barn bättre än andra former som passar andra föräldrar och barn. .
     
  • Anonym (Men snälla…)
    Tom Araya skrev 2017-05-17 15:41:23 följande:
    Skolan - vad händer?

    Alltså, vad händer med dagens svenska skola och förskola? Vilka psykologiska teorier, etik, moral och värderingar jobbar man efter för att utveckla och utbilda morgondagens vuxengeneration? Hur motiverar man dem?

    Jag hör så mycket sjuka saker från bekanta som jobbar inom förskola och skola att man bli mörkrädd.

    Exempel:
    Att man ska sluta benämna personer, både barn och personal med könsbestämda pronomen. Syftet är antagligen att komma ifrån stereotypa könsroller. Men hur är det tänkt att resultatet ska se ut? Detta med att det finns två kön och de ser olika ut, det kommer barnen oundvikligen att lära sig förr eller senare. Är det då inte enklare att köra på det från början och istället fokusera på att det är de gamla, stereotypa och förlegade könsrollerna man ska komma ifrån, inte att pojkar och flickor faktiskt är två olika kön som existerar i verkligheten?!
    Blir det inte svårare att referera till könsroller om man undviker könsbestämning?
    Hur lär man barn att pojkar och flickor har samma värde om man låtsas som att de två olika könen inte finns?

    Ett annat exempel är att barnpsykologer nu för in tanken om att allt som handlar om tävling och tävlande är dåligt. Jag kan förstå tanken om att dämpa hetsen och att förstärka känslan av lika värde. Men man får ju inte glömma att skola och hela barndomen är att lära inför livet man ska leva, varav en stor del som vuxna och hur ser verklighetens liv ut? Jo, mängder av tillfällen och situationer som består av kamp och tävling.
    Ett prov eller läxförhör i skolan
    Att idrotta
    Att söka och få ett jobb
    Att spela dataspel
    Att lära sig nya saker och utvecklas
    Att bilda familj
    Att skaffa barn
    Att prestera i tester, prov, träning, på jobbet e.t.c.
    ...
    allt är en slags kamp och/eller tävling, att man måste prestera för att lyckas och uppnå ett resultat.
    Det handlar inte nödvändigtvis om att vara bäst, ibland duger bra nog eller att man gjort sitt bästa, ibland är kampen mot sig själv, att prestera bättre än förra gången, att kunna konkurrera med andra om något man vill nå, eller bara att uppnå en nivå som är fastställd som ett godkänt resultat e.t.c.
    Ska vi lära barn att de får vad de vill livet igenom utan egen kamp och prestation eller oavsett grad av prestation? Vilket samhälle leder det till?
    Om man nu anser att exempelvis fyraåringar inte ska tävla, men äldre barn kan tävla, från vilken ålder eller mognadsnivå är det då lämpligt och varför kan ingen svara på det som nu blivit lärda att bannlysa tävlande på förskolan? Borde inte den kunskapen ingå i den utbildning man ger barnpedagoger och lärare?
    Kan man inte istället utveckla sättet man genomför aktiviteter och lekar med tävlingsinslag, om det är så att just den formen som vi ser i seriös idrott anses olämplig för gemene barn i låg ålder.

    Experter har redan varnat för att vi idag överbeskyddar våra barn i vår del av världen, att de inte tidigare får uppleva och erfara hur livet och verkligheten ser ut och bättre förbereds för vuxenlivet där de inte kan undvika allt.

    Det finns säkert många fler exempel på märkliga teorier som införts eller är på väg att införas i skolan, du är välkommen att ta upp fler eller kommentera dessa.


    Men snälla, kan du inte fatta att det inte är ett utbrett fenomen att förbjuda könsbestämda pronomen i förskolan bara för att det kanske förekommer  i något förskoledistrikt på Södermalm där dina kompisar jobbar? 


    Och är det så där dina kompisar jobbar beror det snarare på någon enskild enhetschef  eller föreståndare än på att dagens förskolor generellt ÄR såhär i dagens förskolor. Det där problemet skulle ju mycket enkelt kunna lösas genom att enhetschefen chef har ett allvarligt medarbetarsamtal med denne om vad genuspedagogik egentligen handlar om.

    Och att några barnpsykologer uttrycker oro för att allt som har med tävling och tävlande är dåligt för barn innebär knappast att skolor generellt lyder deras minsta vink och t.e.x förbjuder eleverna att spela bollspel på rasterna enbart på grund av vad dessa barnpsykologen säger. Vet att Waldorf traditionellt varit kritiska till fotboll men det har inte med vad några psykologer sagt den här veckan att göra utan att hardcoreantroposofer ofta besjälar döda ting och tror att det gör ont på bollen när man sparkar på den.

    Själv läste jag om någon halvkänd barnpsykolog som uttryckte allvarlig oro över att föräldrar fortsätter att klä sig som när de var 20 när de fått barn och att detta skulle skada barnen allvarligt. Men inte fan inbillar jag mig att det är en åsikt barnpsykologen generellt har och ännu mindre att den här psykologens åsikter har något inflytande i skolorna.

    Det finns allvarliga strukturella problem många håll i i dagens skola. Bryr du dig om barn så lägg din energi på dessa reella problem istället för påhittade.

    Ett exempel: 

    Grundskolan har de senaste åren haft extremt abstrakta och luddiga betygskriterier och läroplan, uppgifter och betygskriterier har varit så luddigt och otydligt formulerade att till och med de lärare som ska sätta betygen har svårt att förstå dem. Det säger väl sig självt att elever mår dåligt av att förväntas anstränga sig för att uppnå mål de inte förstår och som i många fall deras högskoleutbildade föräldrar inte heller förstår. Behöver man knappast vara barnpsykolog för att fatta. 


    Detta kommer dock förhoppningsvis att ändras snart. 

  • KillBill
    Anonym (Men snälla?) skrev 2022-05-28 17:32:37 följande:

    Men snälla, kan du inte fatta att det inte är ett utbrett fenomen att förbjuda könsbestämda pronomen i förskolan bara för att det kanske förekommer  i något förskoledistrikt på Södermalm där dina kompisar jobbar? 


    Och är det så där dina kompisar jobbar beror det snarare på någon enskild enhetschef  eller föreståndare än på att dagens förskolor generellt ÄR såhär i dagens förskolor. Det där problemet skulle ju mycket enkelt kunna lösas genom att enhetschefen chef har ett allvarligt medarbetarsamtal med denne om vad genuspedagogik egentligen handlar om.

    Och att några barnpsykologer uttrycker oro för att allt som har med tävling och tävlande är dåligt för barn innebär knappast att skolor generellt lyder deras minsta vink och t.e.x förbjuder eleverna att spela bollspel på rasterna enbart på grund av vad dessa barnpsykologen säger. Vet att Waldorf traditionellt varit kritiska till fotboll men det har inte med vad några psykologer sagt den här veckan att göra utan att hardcoreantroposofer ofta besjälar döda ting och tror att det gör ont på bollen när man sparkar på den.

    Själv läste jag om någon halvkänd barnpsykolog som uttryckte allvarlig oro över att föräldrar fortsätter att klä sig som när de var 20 när de fått barn och att detta skulle skada barnen allvarligt. Men inte fan inbillar jag mig att det är en åsikt barnpsykologen generellt har och ännu mindre att den här psykologens åsikter har något inflytande i skolorna.

    Det finns allvarliga strukturella problem många håll i i dagens skola. Bryr du dig om barn så lägg din energi på dessa reella problem istället för påhittade.

    Ett exempel: 

    Grundskolan har de senaste åren haft extremt abstrakta och luddiga betygskriterier och läroplan, uppgifter och betygskriterier har varit så luddigt och otydligt formulerade att till och med de lärare som ska sätta betygen har svårt att förstå dem. Det säger väl sig självt att elever mår dåligt av att förväntas anstränga sig för att uppnå mål de inte förstår och som i många fall deras högskoleutbildade föräldrar inte heller förstår. Behöver man knappast vara barnpsykolog för att fatta. 


    Detta kommer dock förhoppningsvis att ändras snart. 


    Ja det betygssystem som M, KD, C och L införde med skala från F till A är idiotiskt. Själv tycker jag att det relativa  betygssystemet (1-5) som jag hade när jag gick i grundskolan var bättre och jag har noterat att fler och fler lärare vill ha tillbaka detta system.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    Anonym (Men snälla?) skrev 2022-05-28 17:32:37 följande:

    Men snälla, kan du inte fatta att det inte är ett utbrett fenomen att förbjuda könsbestämda pronomen i förskolan bara för att det kanske förekommer  i något förskoledistrikt på Södermalm där dina kompisar jobbar? 


    Och är det så där dina kompisar jobbar beror det snarare på någon enskild enhetschef  eller föreståndare än på att dagens förskolor generellt ÄR såhär i dagens förskolor. Det där problemet skulle ju mycket enkelt kunna lösas genom att enhetschefen chef har ett allvarligt medarbetarsamtal med denne om vad genuspedagogik egentligen handlar om.

    Och att några barnpsykologer uttrycker oro för att allt som har med tävling och tävlande är dåligt för barn innebär knappast att skolor generellt lyder deras minsta vink och t.e.x förbjuder eleverna att spela bollspel på rasterna enbart på grund av vad dessa barnpsykologen säger. Vet att Waldorf traditionellt varit kritiska till fotboll men det har inte med vad några psykologer sagt den här veckan att göra utan att hardcoreantroposofer ofta besjälar döda ting och tror att det gör ont på bollen när man sparkar på den.

    Själv läste jag om någon halvkänd barnpsykolog som uttryckte allvarlig oro över att föräldrar fortsätter att klä sig som när de var 20 när de fått barn och att detta skulle skada barnen allvarligt. Men inte fan inbillar jag mig att det är en åsikt barnpsykologen generellt har och ännu mindre att den här psykologens åsikter har något inflytande i skolorna.


    Jag har svårt att se detta som ett isolerat problem.
    Detta var instruktioner som personal fick på kommunala förskolor i Stockholms stad och det finns folk som uttrycker stöd för detta lite här och var, även långt ifrån Stockholm.
    Anonym (Men snälla?) skrev 2022-05-28 17:32:37 följande:

     


    Det finns allvarliga strukturella problem många håll i i dagens skola. Bryr du dig om barn så lägg din energi på dessa reella problem istället för påhittade.

    Ett exempel: 

    Grundskolan har de senaste åren haft extremt abstrakta och luddiga betygskriterier och läroplan, uppgifter och betygskriterier har varit så luddigt och otydligt formulerade att till och med de lärare som ska sätta betygen har svårt att förstå dem. Det säger väl sig självt att elever mår dåligt av att förväntas anstränga sig för att uppnå mål de inte förstår och som i många fall deras högskoleutbildade föräldrar inte heller förstår. Behöver man knappast vara barnpsykolog för att fatta. 


    Detta kommer dock förhoppningsvis att ändras snart. 


    Det här är en tråd för öppen diskussion, vilket innebär att alla kan bidra med de problem de ser och även föreslå ändringar och lösningar på problem.

    Så du missförstår trådstarten och trådens syfte om du uppfattar det som att trådstarten påstår sig omfatta alla och de viktigaste problemen.
  • KillBill

    Mycket bra ledare om den korrupta skolpolitiken som gillas av M, SD och KD.

    www.gp.se/ledare/h%C3%A4rrydapolitiker-beter-sig-som-friskolelobbyister-1.73842697


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-06-03 12:22:14 följande:

    Nu kommer fler exempel på svenska friskolekoncerner (som hålls under armarna av partier som SD, M, KD och L) tillämpar fundamentalistiska principer på hur tjejer får klä sig i skolan.  

    www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/skolan-bad-donya-15-skyla-sig-klandras-av-do


    Fundamentalistiska principer har p.g.a. vänsterns beröringsskräck indirekt stöd även från det hållet.
Svar på tråden Skolan - vad händer?