• Anonym (Äcklad)

    Varför pratar ingen om hund och katt-skam?

    www.sverigesnatur.org/aktuellt/hundar-och-katter-star-stora-klimatutslapp/

    Hundar och katter står för 30% av den totala mänskliga matproduktionen och för 80 miljoner växthusgaser extra på planeten PER ÅR.

    Varför pratar INGEN om detta utan bara om att flyga? Tillochmed barn (framtida generationer/mänskligheten) snackar ekofascister om inte ska få finnas.

    Bara dom själva och sina föräldrar, syskon och vänner då, tills dom själva dör om kanske 70 år.

    Vi kanske borde ha ett konto på instagram som heter Hundskam och protester över hela världen mot alla egoistiska hundägare som förstör klimatet (och psyket på sina kidnappade djur som lever som slavar hos dom).

  • Svar på tråden Varför pratar ingen om hund och katt-skam?
  • BurningDiamond
    Yasminaoo skrev 2019-07-31 08:15:57 följande:

    Du skriver att det inte stämmer trots att forskningen visar det.blablablabla


    Ja, om du inte är "100% granola" så får du inte ha åsikter...
  • felix le chat

    Lägg till alla Hobbyhästar i sverige så har du skrämmande siffror.
    Livet på landet med, hund, katt en hoper hästar och långt att köra
    barnen till skolan. Inte speciellt miljövänligt.

  • Yasminaoo

    Hästar gör iallafall nytta som betar marken och inte är köttätare som hundar och katter. Deras bajs används till gödsel i jordbruket. Man kan även äta dom om dom skadar sig...

    Hundar och katters bajs hamnar i plastpåsar och på sopberg.

    Det finns ungefär 900 000 000 tamhundar på planeten och 600 000 000 tamkatter. Du kan ju tänka dig mängden producerad mat dessa får varje dag, mängden producerad kattsand, mängden hundbajsar i plastpåsar, mängden koppel och burar som tillverkas av våra naturresurser osv.


    felix le chat skrev 2019-07-31 14:23:42 följande:

    Lägg till alla Hobbyhästar i sverige så har du skrämmande siffror.

    Livet på landet med, hund, katt en hoper hästar och långt att köra

    barnen till skolan. Inte speciellt miljövänligt.


  • Yasminaoo

    Jämfört med världsbankens graf över hur barn per kvinna kraftigt har minskat i världen sedan 1960 så har antalet tamhundar kraftigt ÖKAT.

    amp.economist.com/international/2019/06/22/pet-ownership-is-booming-across-the-world

    Det är ju lite roligt att Greta Thunberg har en golden retriever hon gärna visar upp på instagram medans hon ALDRIG skulle posera på bild med ett flygplan. Hundar är ansvariga för 6% av Sveriges klimatutsläpp medans flyget står för 4%.

  • Ocdkille
    Yasminaoo skrev 2019-07-31 08:15:57 följande:

    Du skriver att det inte stämmer trots att forskningen visar det.

    Det stämmer INTE att vi är för många människor. Och ska den diskussionen föras så är det nolltolerans för husdjur först eftersom vi ger hundar och katter 30% av människans totala matproduktion. Helt jävla sanslöst.

    Snacka inte om klimatet och lägg dig i att det finns andra människor på jorden och hur dom äter om du samtidigt har hund och/eller katt.

    Sedan är det bara bullshit det du skriver om livslängd på djur, jag tror inte du vet mer än vad forskare gör. Dessutom brukar sällan en människa bara äga ett enda djur i sitt liv utan dom brukar avlösa varandra och ofta vara fler än ett.

    Men en enda hund släpper ut mer än en SUV under ett år.

    www.autoexpress.co.uk/car-news/consumer-news/59619/dogs-cause-more-pollution-cars

    amp.theguardian.com/sustainable-business/reduce-pets-sustainable-future-cats-dogs

    www.theverge.com/platform/amp/2017/8/4/16094674/cats-dogs-meat-diet-greenhouse-gases-climate-change

    Sedan är katter skadliga för ekosystemet också om dom inte är 100% innekatter

    www.smithsonianmag.com/science-nature/moral-cost-of-cats-180960505/

    www.businessinsider.com/are-cats-the-cause-of-global-warming-2011-7&IR=T

    mentalfloss.com/article/91280/8-ways-domestic-cats-are-serious-threat-nature

    Men det är bara som vilda utekatter dom inte skadar klimatet då dom fångar sin egen mat och inte konsumerar flera ton kattsand. Så lose/lose.

    Att du är superego och attackerar oskyldiga barn och andra människors mänskliga rättigheter med falsk ?hänsyn till klimatet? när du blundar för den värsta klimatboven som är värre än flyget för att DU känner dig älskad av din hund/katt och älskar att ha en liten slav instängd i ditt hus som du kan mata och gå i koppel med... det visar bara att ditt påstådda klimatengagemang är tomt och falskt.

    Dessutom, i Sverige föds det 1.9 barn per kvinna och i det är invandrade kvinnor inräknade som ibland och från vissa länder har 4-5 barn var.

    I hela världen har födseltalen stadigt gått ner sedan 1960-talet så det är bara alarmistiskt (och fascistisk!) fakenews du sysslar med när du skriker på nätet om överbefolkning och att tvinga kvinnor sluta föda barn.

    Sluta skaffa hund och katt och håll käften.

    data.worldbank.org/indicator/sp.dyn.tfrt.in


    Du tittar inte på siffrorna vetenskapligt. En SUV skapar en massa utsläpp när den tillverkas. Det skapas en massa utsläpp hela processen med att ta fram bensinen för den. Sen skapar bilen sen utsläpp. Sen skapas det utsläpp för att ta hand om den när den skrotas. Det blir väldigt mycket klimatutsläpp och då har jag inte tagit upp alla andra utsläpp den skapar. Ett husdjur skapar betydlig mindre utsläpp och har man foder som baserar på restprodukter då skapar djuret inga utsläpp. Sen när det gäller barn då skapas det enorma utsläpp. Vi i Sverige använder om jag inte minns fel fyra jordklot om året. Skulle alla använda resurser som oss då skulle vi vara körda efter ett kvartal. Jag påstår inte att folk inte ska skaffa barn men det är fakta att vi måste bli färre på jorden. Eller får vi återgå att leva som på stenåldern för annars är vi körda.

    Sen undrar jag varför du vill utrota flera arter? Varför vill du utrota tamhundar och tamkatter? Hatar du djur så mycket? 

    Det vi måste göra är att ändra vanor vi kan inte slösa som vi gör. Jag har husdjur som btw inte är slavar. Om dom är slavar då är dina barn också slavar för dom har ju regler som dom är tvingade att följa också och måste lyda dig. Men jag har husdjur. Men jag gör lite utsläpp i övrigt. När jag har haft hund så har dom fått rester dvs det skapas noll extra utsläpp, Jag köper sällan saker jag köper kvalite och har dom så länge som möjligt. Jag flyger inte. Jag åker kollektivt. Jag ska försöka minska även mer men jag ligger väldigt lågt när det gäller utsläpp så att jag har husdjur spelar ingen roll du orsakar ändå betydligt mer utsläpp när du glider i en SUV. Drar till Thailand varje år m.m.
  • Yasminaoo

    Det är vetenskapsmän som har kommit fram till det, inte jag personligen. Och du är ingen vetenskapsman utan sitter bara och killgissar.

    Kennlar och kattuppfödare slukar enorma resurser för klimatet. Deras avelsdjur får djurmat med den högsta koncentration kött som finns på marknaden. Deras koppel, burar, leksaker , godis mat och alla förpackningar till detta är heller inte gjorda av luft och solsken. En bil ?lever? längre än en golden retriever. En golden dör typ efter 7-8 år och ersätts av en ny valp, dom flesta hundägare har dessutom flera hundar samtidigt. En bil från 20-talet, 50-talet, 70-talet osv kan fortfarande köras 2019.


    Ocdkille skrev 2019-08-03 00:37:32 följande:

    Du tittar inte på siffrorna vetenskapligt. En SUV skapar en massa utsläpp när den tillverkas. Det skapas en massa utsläpp hela processen med att ta fram bensinen för den. Sen skapar bilen sen utsläpp. Sen skapas det utsläpp för att ta hand om den när den skrotas. Det blir väldigt mycket klimatutsläpp och då har jag inte tagit upp alla andra utsläpp den skapar. Ett husdjur skapar betydlig mindre utsläpp och har man foder som baserar på restprodukter då skapar djuret inga utsläpp. Sen när det gäller barn då skapas det enorma utsläpp. Vi i Sverige använder om jag inte minns fel fyra jordklot om året. Skulle alla använda resurser som oss då skulle vi vara körda efter ett kvartal. Jag påstår inte att folk inte ska skaffa barn men det är fakta att vi måste bli färre på jorden. Eller får vi återgå att leva som på stenåldern för annars är vi körda.

    Sen undrar jag varför du vill utrota flera arter? Varför vill du utrota tamhundar och tamkatter? Hatar du djur så mycket? 

    Det vi måste göra är att ändra vanor vi kan inte slösa som vi gör. Jag har husdjur som btw inte är slavar. Om dom är slavar då är dina barn också slavar för dom har ju regler som dom är tvingade att följa också och måste lyda dig. Men jag har husdjur. Men jag gör lite utsläpp i övrigt. När jag har haft hund så har dom fått rester dvs det skapas noll extra utsläpp, Jag köper sällan saker jag köper kvalite och har dom så länge som möjligt. Jag flyger inte. Jag åker kollektivt. Jag ska försöka minska även mer men jag ligger väldigt lågt när det gäller utsläpp så att jag har husdjur spelar ingen roll du orsakar ändå betydligt mer utsläpp när du glider i en SUV. Drar till Thailand varje år m.m.


  • Bananböjaren

    Tja, ekofascisterna är väl oftast urbana unga kvinnor med hund eller katt så det är kanske inte så konstigt.

    Men varför måste man prata om skam överhuvudtaget? Låt andra leva som dom vill och sluta blanda dig i det.

  • BurningDiamond
    Yasminaoo skrev 2019-08-05 17:17:18 följande:

    Det är vetenskapsmän som har kommit fram till det, inte jag personligen. Och du är ingen vetenskapsman utan sitter bara och killgissar.

    Kennlar och kattuppfödare slukar enorma resurser för klimatet. Deras avelsdjur får djurmat med den högsta koncentration kött som finns på marknaden. Deras koppel, burar, leksaker , godis mat och alla förpackningar till detta är heller inte gjorda av luft och solsken. En bil ?lever? längre än en golden retriever. En golden dör typ efter 7-8 år och ersätts av en ny valp, dom flesta hundägare har dessutom flera hundar samtidigt. En bil från 20-talet, 50-talet, 70-talet osv kan fortfarande köras 2019.


    Du jämför äpplen och småsten. Om du tvunget ska jämföra så får ju jämföra vilka resurser en hund/katt/häst/whatever förbrukar under sin livstid med vad en människa förbrukar under sin, levande varelse mot levande varelse.
  • Ocdkille
    Yasminaoo skrev 2019-08-05 17:17:18 följande:

    Det är vetenskapsmän som har kommit fram till det, inte jag personligen. Och du är ingen vetenskapsman utan sitter bara och killgissar.

    Kennlar och kattuppfödare slukar enorma resurser för klimatet. Deras avelsdjur får djurmat med den högsta koncentration kött som finns på marknaden. Deras koppel, burar, leksaker , godis mat och alla förpackningar till detta är heller inte gjorda av luft och solsken. En bil ?lever? längre än en golden retriever. En golden dör typ efter 7-8 år och ersätts av en ny valp, dom flesta hundägare har dessutom flera hundar samtidigt. En bil från 20-talet, 50-talet, 70-talet osv kan fortfarande köras 2019.


    Jag har högskoleutbildning och kan läsa vetenskapliga rapporter. Följer dessutom med när det gäller dom vetenskapliga rönnen. Du tar tex upp flygen. Men du missar höghöjdseffekten. Du missar att dom flesta flygningar är onödiga många av dom görs på sträckor där man kan åka miljövänligare alternativ. Eller när det gäller arbetsresor så skulle dom i dom flesta fall kunnat skötas över internet. Sen när det gäller foder då går det att fixa foder som är miljövänligt. Koppel går att fixa som är miljövänligt. Sen tar du upp att en golden dör efter 
    7-8 år. Nja golden lever några år till men det är rätt oväsentligt. För ska man se det krasst ur miljösynpunkt så skapas det inga nya utsläpp om en hund dör och man skaffar en ny. Den döda hunden skapar inga stora utsläpp och den nya valpen skapar till och med mindre eftersom den inte äter så mycket. Bilen skapar en massa utsläpp hela tiden, Den skapar stora utsläpp vid tillverkning, Den skapar utsläpp när den transporteras till säljaren. Den skapar stora utsläpp  under hela dess livstid. Inte bara avgaser utan även andra partiklar som skadar allt levande sen när den ska skrotas då skapar den en massa utsläpp. Sen visst en gammal bil kan köras men det är inte speciellt miljövänligt. Dom gamla bilarna är stora miljöbovar. 

    Det du inte tycks förstå är att vi måste minska på konsumtionen. Vi måste prioritera. Vill du flyga till Thailand varje år fine gör det men då får du snåla in rejält på annat.  Sen är jag nyfiken menar du som det verkar att du vill utrota flera arter som hundar och katter mfl?
  • Loloboije
    Bananböjaren skrev 2019-08-05 17:35:31 följande:

    Tja, ekofascisterna är väl oftast urbana unga kvinnor med hund eller katt så det är kanske inte så konstigt.

    Men varför måste man prata om skam överhuvudtaget? Låt andra leva som dom vill och sluta blanda dig i det.


  • En med många djupa tankar
    Anonym (Äcklad) skrev 2019-07-14 08:20:46 följande:
    Varför pratar ingen om hund och katt-skam?

    www.sverigesnatur.org/aktuellt/hundar-och-katter-star-stora-klimatutslapp/

    Hundar och katter står för 30% av den totala mänskliga matproduktionen och för 80 miljoner växthusgaser extra på planeten PER ÅR.

    Varför pratar INGEN om detta utan bara om att flyga? Tillochmed barn (framtida generationer/mänskligheten) snackar ekofascister om inte ska få finnas.

    Bara dom själva och sina föräldrar, syskon och vänner då, tills dom själva dör om kanske 70 år.

    Vi kanske borde ha ett konto på instagram som heter Hundskam och protester över hela världen mot alla egoistiska hundägare som förstör klimatet (och psyket på sina kidnappade djur som lever som slavar hos dom).


    Man borde nog prata om det mer, och jag är fullt öppen för att skala ned uppfödningen av carnivora husdjur. Själv är jag vegan men INTE AV KLIMATSKÄL- utan av djuretiska skäl. Jag är djurrättsvegan och djurrättsaktivist men jag är inte vänster och jag är inte "miljönisse".


    Jag är för ett helt veganskt samhälle, och då är det en rimlig fråga om vi kan ha den mängd hundar (som i of s klarar viss vegetabiliebaserad föda till skillnad mot katter) -och speciellt katter (som behöver taurin).


    Även i ett veganskt samhälle kan dock en viss begränsad skyddsjakt eventuellt anses nödvändig, och då människor i så fall ju inte äter av de dödade djuren finns där ju förstås en möjlig nisch till en viss mängd katter etc.


    Sedan är det i o f s tänkbart att man i en framtid kommer att kunna framställa syntetiskt taurin. Det vet jag inte. Och en övergång till en helt vegetabiliebaserad livsmedelsförsörjning går ju inte heller över en natt, utan kan t.ex. ta flera generationer, men lånsgiktigt är det min vision - av djuretiska skäl.

  • Anonym (glad)
    Anonym (Bäst) skrev 2019-07-14 08:38:29 följande:
    Mina djur går före allt, även klimatet.

    Om du stör dig så mycket på att djur är dåliga för klimatet (vilket dom inte är) vad tror du då människor är för klimatet?

    Människor är det största hotet mot klimatet och det är även människor som förstört vårat klimat, så tänk på det innan du klagar på det heligaste som vi har på våran jord.
    Människor är största hotet bland annat därför att vi har husdjur. Tycker också att djuren går före allt, men då menar jag dom vilda djuren som är en del av det naturliga ekosystemet och bidrar till biologisk mångfald. 
  • Anonym (glad)

    Jag skulle gärna ha hund och/eller katt. Både för min och barnens skull. Men känner inte att jag kan skaffa det av hänsyn till klimatet. Jag vill leva hållbart, och det är inte förenligt med att skaffa den typen av husdjur. 

    Det jag däremot gör är att jag är hundvakt en dag i veckan åt en fin hund som jag verkligen älskar. Jag har även skaffat en hamster. Det är ett förvånansvärt trevligt husdjur som kräver små resurser. 

    Kommer säkert få kommentarer att barn är värre än husdjur. Jo jag förstår det. Men för mig får det vara värt det. Vi avstår flyg, fosilbil och kött, och handlar oftast begagnat. Det kan jag lätt avstå, men vill inte avstå att få barn. 

  • Anonym (Micke)
    Anonym (glad) skrev 2024-04-25 23:35:06 följande:

    Jag skulle gärna ha hund och/eller katt. Både för min och barnens skull. Men känner inte att jag kan skaffa det av hänsyn till klimatet. Jag vill leva hållbart, och det är inte förenligt med att skaffa den typen av husdjur. 

    Det jag däremot gör är att jag är hundvakt en dag i veckan åt en fin hund som jag verkligen älskar. Jag har även skaffat en hamster. Det är ett förvånansvärt trevligt husdjur som kräver små resurser. 

    Kommer säkert få kommentarer att barn är värre än husdjur. Jo jag förstår det. Men för mig får det vara värt det. Vi avstår flyg, fosilbil och kött, och handlar oftast begagnat. Det kan jag lätt avstå, men vill inte avstå att få barn. 


    Hamster borde ingå i alla hushålls krisberedskap.  Lättlagade och har mycket
    lång hållbarhet samt cirkulära dvs du kan avla fram ny mat hela tiden.
    Du är ett föredöme.
Svar på tråden Varför pratar ingen om hund och katt-skam?