• Xeni

    Vi som knipit färdigt del 2

    Del 2 för oss som knep över nyår!
    Nu är våra bebisar runt 3, 4 månader och vi fortsätter att följas åt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-03 11:57
    Anna Ruffs: 31 December VICTOR
    Camant: 1 Januari VIGGO
    The Luckiest: 1 Januari NOVA
    Blima: 3 Januari ALBAN
    Eldflugan: 3 Januari OLIVER
    FroggyL: 4 Januari LINNÉA
    Muminlina: 3 Januari DORIS
    Puma86: 5 Januari LUKAS
    Sparrisen78: 8 Januari ARVID
    ThePig: 8 Januari ELVIS
    Dubbelmamma: 9 Januari BODIL
    Gulloliver: 9 Januari SAM
    Roots: 9 Januari OSBORN
    Xeni: 9 Januari FILEMON
    Babykaboom: 10 Januari DAISY
    Elliot1: 11 Januari MARIT
    Nightswatch: 11 Januari MINEA
    Tezz79: 11 Januari EBBA
    Devania: 16 Januari ALMA
    Mysens dagbok: 16 Januari LEAH
    Lurvan83: 18 Januari MAX
    Rara tjejen: 18 Januari LIAM
    Vallmor: 18 Januari THEO
    Aelwa: 19 Januari WILTON
    Vallmo78: 19 Januari ELVIRA
    Eirin: 20 Januari VIDAR
    Lajno: 21 januari EMILIA
    Impala59: 23 Februari ELINA
    Yosa: 25 Januari ALBIN
    Maxen01: 27 Januari NOAH

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    Fortsättning på: Vi som ska försöka knipa tills det nya året. www.familjeliv.se/Forum-2-115/m28182284.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-06 22:47
    OCH: vi som knipit färdigt. www.familjeliv.se/Forum-11-236/m29224829.html

  • Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2
  • froggyL

    Puma86: ja jag menar ju förstås ersättningsskopa istället för matsked... men det är ju nästan samma sak


    Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Xeni

    Puma, jo jag stiger upp, fixar ersättning, värmer osv, Filemon vet exakt vad som är på gång o väntar snällt. När han väl ätit upp så somnar han om. Nåt som är skönt är ju att man inte behöver koka vattnet längre.

    Tezz, jo jag har studielån (BLÄ) men fick uppskov nu när jagär mammaledig. Kan inte du få det? Kolla upp det.
    Innan betalade jag 1700 i mån till dem. Fy f*n.

    Men ska vi kanske alla gå ihop o fixa bebis samtigt så vi kan följas åt igen i graviditerna ;)

  • vinkelslip

    Vi har också studielån, båda två här hemma, så jag vet vad ni menar. Det är trist att betala nu när man får ut mindre i månaden, men jag har ändå tur att bara ha lån från gamla csn-systemet och betalar nog därför mindre än er andra varje månad.

    Idag experimenterar vi med endast två tupplurar. Elvis brukar vanligtvis sova tre gånger, men jag tror han börjar bli redo för en förmiddagslur och en eftermiddagslur och hålla sig vaken lite längre emellan. Än så länge går det bra, han har precis slocknat och jag hoppas han sover upp emot två timmar.

    Han har också fått smaka kött för första gången idag. En halv burk slottspuré slank ner utan krångel. Däremot rynkar han på näsan åt och spottar ut fruktpurén jag försökt med de senaste dagarna. Tyder på att man nog nån gång under barndomen "lär" sig vad som är gott och inte. Elvis äter gladeligen olika osaltade puréer som jag och Linus tycker smakar blä, men de sötare varianterna med frukt gillar han inte lika mycket. Tacksamt på nåt vis, för i vårt samhälle lär det bli nog mycket socker ändå, utan att man måste truga liksom...

    Jag håller med vem-det-nu-var som tyckte 1500 för babyvakt var dyrt. Visserligen fick du ju massa finesser på köpet. Vi köpte en enkel Padwico 938, utan termometer odyl men med vibration åtminstone och den kostade typ sju, åttahundra och det räckte tyckte jag.

  • Puma86

    En till här som har studielån, men ja behöver inte betala d nu när ja går på mammapeng som tur e, då hade ja inte haft mycket kvar i månaden Men d e verkligen skit att betala på d där!! men men...

    Lukas sover bara 2 ggr om dan, en gång på förmiddan o en gång på eftermiddan, 1½ - 2 timmar varje gång så d e skönt! O då e han så glad o go mellan varje sovstund Sen somnar han för natten runt 21 tiden! Känns så otroligt skönt nu när man fått in rutiner o dom funkar... man kan planera o göra så mycket mer utan att känna sig orolig över vad som ska hända, man vet när han ska sova, när han ska äta m.m

    D e ju nästan nu d e goast att vara mamma o mammaledig tycker jag.. visst va d mysigt innan me men mysigare nu när Lukas e me mer i vardagen o fattar va som händer lixom Om ni fattar hur ja menar
    Meeeeen va sällskapsjuk han e.. d e svårt att få saker gjort här hemma utan att han börjar gallskrika tillslut för att ja inte BARA e med honom! Får ju stressa som en tok om man vill hinna på nått gjort

    Xeni, hehe ja d hade vart ball om vi alla hade blitt gravida igen samtidigt
    Ja hade gaddat ihop mig med en kompis som fick barn 3 veckor innan mig, att nästa barn ska vi ha samtidigt me Vi blev vänner under tiden vi va gravida o har kommit varandra jätte nära nu.. super kul!

    D e så tråkigt tycker ja att man tappar kontakten lite med sina gamla vänner som inte har barn, man har lixom inte lika mycket gemensamt längre D e blir väl bättre sen när man kan koma ut o ifrån Lukas mer o bara vara den man va innan man fick barn med sina "gamla" vänner o sen prata mamma o barn saker med sina "nya" vänner som har barn!!

  • froggyL

    Nu e jag tillbaks från vår utflykt. HELT FÄRDIG e jag. Men så otroligt lyckad utflyken blev. Vi ordnade hemlig resa till sjön Tolken, mellan Borås å Ulricehamn, och lånade gratis roddbåtar och rodde ut till ön Sundholmen där det finns en gammal slottsruin. Tidigt på morgonen startade vi ett mörkt rum hos grannarna, och öppnade en flaskpost som maken hittade för 15år sen... och i den låg ju så klart ett brev...från kapten Blåskägg! Jag hade skrivit, med fel hand, för lite gammal/ful stil..och sen hade jag målat ett rövarskepp och siluetten av ön, och ruinen på, med ett kryss i. Där fanns skatten! å så var det massa mer bakgrundshistoria men oj så taggade barnen blev, ca 5 å 7år gamla.. Spännande! Nu har de slocknat i sina sängar. ha ha. Självklart fanns det en "riktig" skatt på ön, i form av en cache ( för er som inte vet vad det är: www.geocaching.se å www.geocaching.com ) samt att vi la ut en egen skatt i form av godis-pirat-pengar.

    Xeni: ha ha, bra idé! Synd att den inte är genomförbar, men det hade ju varit himla kul!

    Puma86: på tal om gamla vänner... jag träffade en kompis igår...en barndomskompis från kvarteret där jag växte upp. Vi slutade att umgås, ungefär när jag blev "stor" å började i 6:e klass. Sen dess har hon ju funnits på samma skolor, men vi har aldrig träffats efter det. Riktigt häftigt var det. Hon flyttade tillbaks till stan nämligen, vi hittade varandra på facebook och snackade sen lite via msn. Kul kul. Men som du säger... tråkigt med gamla vännerna som kommer i skymundan, och sen har man ju inte jättemycket tid eller ork (iaf jag) att skaffa sig massa nya kontakter heller.

    Linnea bajsade knappt mer, efter igår. Idag har det kommit en apelsinklyfta, en clementinklyfta och en ärta. Riktigt hårda bitar! Och hon skriker varje gång. Riktigt gallskrik. Nu måste vi få ge henne nåt... ska ringa BVC imorgon bitti.
    Tror det blir sängen snart för min del. Natti natti.


    Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

    Detta ställe: sundholmen, i sjön Tolken e ett väldigt fint utflyktsmål. Badmöjligheter, kubb, brännboll...öh..ja det mesta... på fastlandet... ruinen ligger på ön, och där får man inte ha koskräck för där går kor, men det e kul att kolla in ruinen.
    Jättevackert utflyktsmål, som man ALDRIG skulle hitta själv... så åk dit om ni har lust. Annars missar ni nåt.


    Mamma till Linnea 2008-01-04
  • eldflugan

    Är inne här o kikar vad ni skrivit nästan varje dag. Men jag läser o tar in o håller med, så har inte behövt skriva ngt. Idag har vi varit på utflykt med. Till 2 olika badplatser o grillat o myst med barndomskompisar till min man. Sönderbränd o trött och Oliver vill inte sova för natten än.

    Han somnar inte förrns 22-22.30 numer tyvärr. Sover 3 ggr på dagen, sista mellan 19-20. O de är tvärkört att hålla honom vaken längre då.

    Nu har vi med köpt ny bilstol. En acta gracco. Han sitter upp så fint, men somnar när vi åker långt o då "ramlar" huvudet ner lite.

    En babymonitor tycker jag inte vi behöver. Men nu ska vi flytta till radhuss som har 2 våningar, då kanske det behövs. Skönt o kunna slappna av när man är en bit bort va?

    Oliver är liten skit fortfarande. 7150 gr o 64,5 lång bara. Men hans blod är fortfarande sjukt. Det är nog därför. Läkarna tror han blir frisk iaf, men det kan ta tid säger dom.

    Nu ska jag smörja axlarna

  • Devania

    Hej på er!!

    Jag lyser med min frånvaro här... Har flyttat och har inget internet ännu på en tid.. :/
    Är hos mina föräldrar nu och har lite "semester" :)

    Hoppas ni har det bra!

  • Muminlina

    Hej! Här är en till som inte varit här på ett tag - sen i söndags! Känns jättelängesen, men jag har helt enkelt inte startat datorn. Så här kommer en hel del "svar" på veckans inlägg

    Xeni: Jo jag köper sådana där torkade katrinplommon, fast de är ju ganska kladdiga ändå, jag trodde de var mer som torkade aprikoser som är supersega/hårda, men så är de alltså inte.

    Ang att skaffa nr två... Vi vill nog ha syskon till Doris, men egentligen vill jag vänta ett bra tag, typ 3-4 år. Men om jag skulle blir gravid nu så skulle det vara underbart, eftersom vi kämpade i 5 år för att bli gravida, och vi vet inte om vi orkar genomgå alla behandlingar igen... Så vi känner att vi inte planerar något än, får ta det senare. Fast jag är ju 32 år, sambon är 35. Jag tycker att man blir lite bäbissjuk nu när man ser de små nyfödda - har våra verkligen varit så små???

    Jag önskar såå att Doris ska få vara hemma tills nästa höst! Men jag plockar nu ut 7 dagar i veckan, sambon är ju arbetssökande så det är inte ofta som månaderna går ihop Tack o lov har han blivit lovad utbildning genom af i höst, så till jul borde han ha jobb. Jag jobbade i garnaffär nu senast, (är bibliotekarie) men det var en lönebidragsanställning o jag tvivlar på att det går att fixa en sån igen. Min tanke är att försöka skaffa mig ett helgskift på nån fabrik, så jag kan ha Doris på veckorna o Johan på helgerna.

    Vi var på 6 månaders kontrollen igår, en vecka "för sent", och Doris växer verkligen så att det knakar! Hon är 72,5 cm o väger 9,2 kg!!! Hon följer sin kurva fint, så det känns bra, men när jag kollade in kurvorna så ligger hon ganska exakt på en 10 månaders tjej!! Jösses... Bm sa att man brukar säga att de växer 25cm under sitt första levnadsår - Doris har redan växt 19,5 cm!! Men som jag säkert sagt förut så är det väntat, jag är 180 cm lång o mannen 200

    Doris har börjat sova dåligt på dagarna, typ 30 min sen vaknar hon o är trött men jag kan inte söva om henne... Det går något bättre om vi är ute och går i vagnen, men det är ju inte alltid som det passar att gå iväg. Sen sover hon olika många ggr per dag och gärna alldeles för sent sista gången, men det går inte att hålla henne vaken och ge henne gröt så trött som hon är...
    Jag försöker ta varje dag som den kommer, jag är ju hemma för att ta hand om henne så då får jag anpassa mig efter henne, egentligen inge problem, men jag får lite ångest över "alla andra barn" som sover på bestämda tider o så
    Fast å andra sidan så är hon sällan kinkig eller ledsen, utan mest gó o glá - det är underbart

  • Puma86

    Jag plrockar ju oxå ut 7 dagar i veckan nu, så man har ju inte så många dagar kvar Men ja ska nog börja jobba helger snart o sen ska ja ävensäga till mitt jobb att d e ok att dom ringer in mig på vardagar imellanåt me, skadar ju inte att tjäna in lite extra pengar till familjen
    Fast d får ju bli på kvällar då så killen kan va hemma o passa Lukas, lr nångång på morran, då kan mamma passa, hon bor ju nästan grannar med oss så d hade ju funkat

    Ja längtar nästan lite till jobbet, fast mest för att få komma hem till min lilla älskling igen o känna att han har saknat mig o ja har saknat honom som en tok hela tiden ja vart borta

    Ska ju ut nu för första gången med en tjejkmompis på lördag... ska bli spännande att se hur killen klarar situationen att vara ensam med Lukas här så många timmar o se få ta natten oxå dessutom Hoppas allt funkar....både för min del, att ja ska kunna slappna av o ha riktigt kul, och att killen klarar av att ta hand om Lukas.. han e ju såå mammig så d kan bli kämpigt för honom...

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2